Какво чакаме още

Законът за предучилищното и училищното образование

Двадесет и една години. Толкова време е минало от приемането на действащия Закон за народната просвета, който урежда ролите и дейностите в предучилищното и училищното образование. Самото му заглавие подсказва, че има нещо сбъркано в него.

Още по-абсурдно е, че днешните ученици се обучават според същата философия, както техните родители, а мнозинството от учителите преподават със същите методи. Учебниците също не са много по-различни. Ефектът от всичко това е ниското качество на знания на децата и младежите. Те не само изостават по ключови предмети като математика и природни науки, но и не развиват аналитично мислене и умения да се справят в глобалния свят.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo
    • + 3

    Всяко правителство с нови реформи и новите похарчени пари - нови учебници, разместване на учебните предмети, често произволно и необмислено като преместване на значително по-трудната "Психология" от десети в девети клас, а много по-лесната "Етика и право" от девети в десети клас.

    Нередност?
  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 2

    Представен е закон, който преди да е свършила годината ще трябва да се изменя. Идеята е сбъркана из основи, но трябва време за да се убедят дори и "Капиталците" в това. В 2020 г. ще се видят поражанията, ако преди това не е написан нов закон, който да реформира реформите на сегашния министър на образованието и неговата недоучила заместничка. Представям си каква страховита работна сила с невероятни реформирани знания ще се появи на трудовия пазар от преминаващите в по-горен клас със двойка. И какви висши специалисти ще имаме - с купено средно бразование, защото частните училища няма да са нищо повече от държавно субсидирани бакалии за дипломи без реална образователна база зад тях. Също както е сега с частните университети, особено НБУ, откъдето е тръгнал сегашния министър. Не е реформа, разгром на образованието е замислено да се прави...

    Нередност?
  • 3
    ivan.gospodinov avatar :-(
    Ivan Gospodinov
    • + 3

    "А вече наистина няма за кога повече да чакаме."
    Кои сме ние и защо трябва да чакаме са отлични въпроси в това отношение. Защо липсват граждански инициативи в образованието? Какво има за чакане? Та образованието вече не се случва само и единствено в училище.

    От доста време в Капитал подхвърлям за Кан Академията (http://khanacademybulgaria.wordpress.com/).

    Иновациите не идват от държавата, те идват от обществото. Промяната не идва с възхищението към подобни инициативи, идва с участието.

    Нередност?
  • 4
    mak avatar :-|
    mak
    • + 2

    Всяка реформа следва да е в резултат на написана програма, която да покаже в перйод от 10-20 години какви са целите и кога ще бъдат постигнати и с какви средства.А това че днес се сетил някой за учебниците,утре за това подготвени ли са учителите за реформа, без да знаем в какво ше се състои тя.А какво да се каже за тези които сега следват за педагози и незнаят какви са целите на образованието в близките 10-20 години и те дали се готвят така, че да се постигнат тези цели и т.н. При нас всичко е ден за ден, защото такива са тези които ни управляват, а те са такива защото ние ги избираме.

    Нередност?
Нов коментар