Една беда не идва сама

Капитал

Една беда не идва сама

Обещаните от Цветанов спешни промени в НК и НПК

3640 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


Вътрешният министър Цветан Цветанов се захвана с амбициозната задача да промени едновременно НК, НПК и Закона за движение по пътищата, за да свали драстично броя на катастрофите, причиняващи смърт или тежки увреждания.

За целта депутатите от ГЕРБ трябва да увеличат наказанията за провинилите се по този начин шофьори и да премахнат възможността подсъдимите по такива казуси да сключват споразумения с прокурора, за да получат условни присъди, каквато е преобладаващата практика към момента.

Като добър възпитаник на Висшия институт по физкултура министърът, изглежда, е в състояние да яхне всяка вълна - включително зародилата се от мъката на роднините на убитите по пътищата млади хора. В патоса си за убийците на пътя обаче той пропуска няколко важни детайла, които правят обещаната от него картина фалшива:

1. Премахването на споразумението при причиняване на смърт на пътя няма да промени възможността на съда да постановява условни присъди, тъй като тя произтича от други текстове на Наказателния кодекс, както и от задължението на съда да индивидуализира наказанието според личностната характеристика на извършителя.

На практика ще отпадне възможността близките на жертвите да бъдат обезщетени за имуществените вреди още преди подписването на споразумението, както се прави сега - като условие за самото споразумение. В другия случай ще могат да предявяват искове чак след приключването на делото и не е сигурно какъв ще е резултатът.

Ако желанието на родителите е да няма условни присъди заради убийство на пътя, това наистина никой не може да им гарантира. Дори Цветанов, освен ако не въведе нещо като шериат и се провъзгласи за главен кадия.

2. В България не съществуват нормални пътища - нито извънградски, нито градски, които да са обезопасени, без дупки, с ясна маркировка и светлинна сигнализация и със светофари на местата за пресичане. По логиката на министъра при катастрофа заради опит да се избегне дупка например или заради това, че майка с количка се движи по средата на улицата, защото не може по тротоара - пътната агенция или общината би трябвало да носят солидарна отговорност заедно с шофьора.

3. Под ръководството на самия Цветанов контролът на движението по пътищата все още е далеч от определението ефективен. И за разлика от отговорността  на шофьорите отговорността на контролните институции за катастрофите продължава да е неясна.

Именно съчетанието между липсата на условия за безопасност и на адекватен контрол превръща всеки шофьор в потенциален убиец, а оттам и поредната "законодателната инициатива" - в евтин популизъм.

Вътрешният министър Цветан Цветанов се захвана с амбициозната задача да промени едновременно НК, НПК и Закона за движение по пътищата, за да свали драстично броя на катастрофите, причиняващи смърт или тежки увреждания.

За целта депутатите от ГЕРБ трябва да увеличат наказанията за провинилите се по този начин шофьори и да премахнат възможността подсъдимите по такива казуси да сключват споразумения с прокурора, за да получат условни присъди, каквато е преобладаващата практика към момента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    bigman avatar :-|
    BGman1

    Солени глоби и никаква прошка или рушвети...това е решението... но не и с българските катаджии и с техните мизерни заплати...

  • 2
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    ДЕ акъл и правна мисъл у вифаджии и симеоновци?

  • 3
    alex052 avatar :-|
    alex052

    Ох ама тоя е като генератор за свежи идеи.Добре за глобите и идиотите каращи без правила.А каква ще е санкцията за безобразното състояние на пътната инфраструктура?А за липса на маркировка?А за пътни знаци разположени некъдето трябва?И как ще ни глобяват като половината пътни знаци са некоректо/неточно поставени?
    Докога в тази държава ще се борим със следствията и ще отбягваме причините?

  • 4
    bst avatar :-|
    Стефан

    Всичко в българия се прави на юруш и/или по политически причини. Как решиха, че ще вдигат санкциите и защо точно с толкова. Някой направи ли експертен анализ за причините за ПТП или се четат само МВР сводките, където причината няма нищо общо с реалността. Причините за произшествията в българия се знаят от много малко хора и което е по-лошо, никой не ги пита за да се работи в посока превенция, а не в посока популизъм. На тези срещи колко експерти присъстваха и ако въобще е имало, дали някой се вслуша в тяхното мнение.

  • 5
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ

    "Дори Цветанов, освен ако не въведе нещо като шериат и се провъзгласи за главен кадия."
    ха, ха, че той съ е провъзгласил....само за ПАРЛАМЕНТ и ЗАКОНОТВОРЕЦ не се беше прогласявал, ма на- натрупа ОПИТ и сега НК ще цъфне като дупка на пътя НАПРОЛЕТ!

  • 6
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    Това правителство трябва да започне да си наема свястни експерти, че от говорене на глупости вече започна доста да ни писва. Къде са юристите специалисти, които да консултират даден законопроект? Определено това не са дебелите нотариуси в парламента, които ако си разбираха от работата нямаше да се натискат да стават депутати и да променят закончето така, че някой да им управлява канторите, докато са в парламента. Пълен потрес.......и как точно ще премахнат споразумението в НК, като това е институт, зависещ от реализирането на един сложен фактически състав, видът на вината, умисъла, обезщетяването на вредите и съдебното минало на обвиняемия, както и от волята на прокуратурата...Едно убийство на улицата може и да е непредумишлено, може да е причинено от поведението на самия пешеходец и т.н. Въобще поредните глупости на търкалета. Убиваш човек и влизаш в затвора.....много просто го решиха, ами ако "убиецът" си ти и някой просто изкочи на платното пред теб, пиян, надрусан, луд или просто се спъне и падне на пешеходната пътека ходейки или от колело....Представете си, че сте до него и не можеш да спреш дори и с 50км./ч.....пак ли си убиец? Мислете малко, това не е часът по физическо. Ами ако избягвайки удъра с човек удариш друга кола и шофьорът почине? Хипотезите са хиляди, затова правото е абстрактна наука и не е за хора с "обща култура"...

  • 7
    chichekov avatar :-|
    chichekov

    Като ще предлагаме глупости - ето ви още една... :)

    Предлагам за всяко допуснато убийство в България - Министърът да лежи в затвора за един ден !

    А, накрая на мандата - всички депутати, да си разделят загубите за държавата и да ги платят от собствените си "хонорари" !

  • 8
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Поредна доза популизъм от Цецко Физкултурника. Надигне ли се недоволство сред някоя група хора и правителството на момента проверява накъде духа вятъра. На момента някаква работна група изработва някаква поредна промяна в поредния закон, взет на прицел от "обществото". После някакви ГЕРБ-овски политикани-демагози или лица от правителството коментират как е отстранена пореднаа несправедливост.
    В конкретния случай нещата имат поне 3 аспекта. От едната страна са лошото състояние на пътната мрежа - и магистралите, и пътищата от различните класове са в трагично състояние. Уличната мрежа е всичко друго, но не и подходяща за нарастващия трафик. Маркировката и сигализацията често са меко казано неадекатни и хаотични. Контролът е никакъв или условен, а това е проблем точно на Цецко Физкултурника. Както и корупцията и некомпетнтността на пътните полицаи.
    После идва състоянието на самите автомобили. Факт е, че не са малко катастрофите, предизвикани от лошо техническо състояние, вкл. и гумите. И пак се натъкваме на занижен контрол, иначе трябва много коли и по-големи МПС-та да се спрат от движение.
    И разбира се, да не пропускаме "орките" по пътищата. Това са всички онези безотговорни муцуни, които рискуват своя и на околните живот. Карат неправоспособни, пияни, друсани... Карат с превишена скорост, изпреварват опасно, не спазват знаците... И пак няма контрол.
    Иначе човек може да загине съвсем случайно и непредизвикано поради лошо стечение на обстоятелствата.

  • 9
    jenny89 avatar :-|
    jenny89

    До коментар [#6] от "Симеон Гаврилов":


    Много точно казано г н Гаврилов.Мойте адмираций за което.На скоро се сблъсках с такъв случай и се убедих че не само водачите на МПС са виновмши а и безумните пешеходци,който пресичат както им падне,не осветените ни булеварди пълни с дупки и препядствия.Няма такава държава..много жалко!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал