🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Опитайте стимули вместо ограничения

Готвеният закон за търговските вериги

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Напрежение има и никой не може да отрече, че значителна група производители и вносители на храни се чувстват притиснати от големите търговски вериги. Сега още е търпимо, защото веригите имат 35-40% пазарен дял.

С имитирана дискусия и незадълбочен анализ икономическото министерство тръгна да поправя закона за конкуренцията под лозунга да се защити българското производство.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • - 5
    • + 1

    Веригите магазини, и то не само за хранителни стоки, трябва да бъдат "възпитавани" постоянно. Иначе се самозабравят и разказват играта на потребителите, в които вместо клиенти виждат потенциални жертви. Проблемът е в българския мениджмънт на чуждите компании или във франчайза, защото много сериозно се съмнявам чужд мениджмънт да допусне подобно поведение. Но ние сега се учим на пазарно поведение, отстраняваме празноти в разбирнията за пазарна среда, привикваме на конкурентен натиск и т.н. И понеже българите обичаме да учим всично по трудния начин и да го правим в последния момент, нека да има изрични текстове в закона за конкуренцията.
    Затова е възможно у нас да се случи подобно нещо, като с яйцата през последния месец. Защото търговските вериги без изключение схванаха нашенския номер да се "изцеждат" потребителите. Купуват евтино, продават скъпо и реализират между 50 и 80 % надценка само при яйцата. Същият номер сега го пробутват при агнешкото месо - всяка цена над 11,50-12,00 лв. е спекулативна, след като изкупната цена рядко достига 6,00 лв/кг, а в масовия случай е между 4,50 и 5,50 лв/кг живо тегло. А с хляба как е - от 0,60 лв. с ДДС, колкото струва на производиеля един стандартен хляб, до над 1 лв. на рафта, къде отива надценката?

    Нередност?
  • 2
    borabora54 avatar :-P
    borabora54
    • + 6

    Чуждите вериги, независимо с какъв мениджмънт са, се научиха че тук при нас няма правила и може всичко. Там при тях, тия номера не минават. Работил съм със швейцарци, които са много съвестни и примерни граждани в родината си. И тук бяха такива, първите шест месеца. После разбраха, че всичко е позволено и се разхайтиха както всички нашенци. Същото се случи и с работягите-пчелички японци. Първите шест месеца бяха чудо невиждано. След това - кафенца-мафенца, да пушнем по цигарка, хайде днеска не ни е кеф да работим... Просто при нас средата развращава. Няма значение кой е и откъде идва. Лоша практика сме, както е модерно да се казва.

    Нередност?
Нов коментар