Магистрална грешка

И "Тракия" предлага вълни на шофьорите към морето

Дупките по магистрала "Тракия" (февруари 2012 г.)
Дупките по магистрала "Тракия" (февруари 2012 г.)
Дупките по магистрала "Тракия" (февруари 2012 г.)    ©  Надежда Чипева
Дупките по магистрала "Тракия" (февруари 2012 г.)    ©  Надежда Чипева

Магистрали от София до морето и от Видин до Свиленград, нови летищни терминали, големи пристанища - кой управляващ не мечтае да запише в актива си едни толкова видими постижения? Камо ли сегашните, за които рязането на ленти е любим спорт. Толкова обещаваната нова отсечка от магистрала "Тракия" обаче се оказа на вълни, преди да е завършена (виж тук). В тези случаи държавата бързо превключва на режим "закрилница на обществения интерес" - размахва пръст на строителите, заплашва ги с още проверки, но накрая така и не се разбира кой е платил ремонта.

Защото всъщност именно държавата от много години допуска една и съща грешка при възлагането на пътностроителни проекти. Като основен критерий при избора на изпълнители поставя цената. За да спечелят търговете, фирмите дават ниски оферти, а после, за да излязат на печалба, работят с некачествени материали. Накрая нищо чудно, че асфалтът пропада заради пролетните вади, пука се от зимния лед или омеква лятото. Това само показва, че икономията наистина е майка на мизерията, а демонстрираната грижа за държавните пари всъщност е обикновено бързане да се отчете актив и в крайна сметка - пълна бутафория. Има проекти, като пътищата например, които няма как да са евтини.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • - 6
    • + 22

    Кратко,точно и ясно!

    Да се научим,като избиратели, да мислим върху това което ни се обещава.

    Нередност?
  • 2
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772
    • - 11
    • + 19

    Спецификацията на всяка автомагистрала е много подробна и заданието е от хиляди страници. Пише си къде, колко и какъв вид чакъл да се използва. Нещата са толкова подробни, че се посочва всяко храстче по пътя, което трябва да се засади. В тези условия ниската цена е единствения критерии, който да отдели строителите. Няма 5 вида асфалт, който може да се сложи и някой да слага евтин а друг скъп. Всичко си го пише в заданието.
    Все едно някой да ти каже да му доставиш 5 айфона 16GB, черни без кодиране. Е няма сто възможности да го направиш а една. Същата работа е и тука.
    Ама друго си е така да плюем. А магистралите са една от любимите плюнки на вестниците на Прокопи(ев) - неуспелия Дянков.

    Нередност?
  • 3
    felix avatar :-|
    Felix
    • - 4
    • + 7

    Мнение, което вече публикувах във „виж тук“, но тъй като не знам коя статия има повече потенциал, ще го сложа и в тази.

    Само на мен ли ми се струва, че един проект -било то строеж на магистрала или производство на натурален сок- е съставен от следните етапи:
    1. Начало на работата
    2. Проверка на качеството
    3. Отстраняване на дефектите
    4. Пускане в експлоатация
    5. Поддръжка на съоръжението.

    Има едни слухове, че Пирамидите в Гиза били построени от първия път и без предварителни познания за строежа на такива сгради, но ако приемем това изключиние съм прав на 99,99%. Сега ми е чудно къде виждат хората проблем в това, че има дефекти, които фирмите са задължени да отстранят?

    Нима ако метнете фризби 50 пъти, поне веднъж няма да го метнете накриво?

    Нередност?
  • 4
    bgvlado avatar :-?
    БГ Владо
    • - 7
    • + 7

    абе на вълни на вълни ама магистрала :)

    Нередност?
  • 5
    stdmv avatar :-|
    stdmv
    • - 5
    • + 6

    Акъл няма, затова...

    Щом Лили Павлова може да е министър, какво повече да говорим...

    И то на строителството?!

    Нередност?
  • 6
    a... avatar :-|
    Россприматрезил
    • + 10

    "Защото всъщност именно държавата от много години допуска една и съща грешка при възлагането на пътностроителни проекти. Като основен критерий при избора на изпълнители поставя цената."

    Това изобщо не е грешка! Има условия и стандарти на които да отговарят всички строителни работи, има подробни проекти за всеки стр. обект. Трябва да има и контрол за спазването им, но точно там е вратичката за далаверите и такъв има само фиктивен. Ако работиш по проект за строителството на на магистрала, няма как да построиш селски "нужник" и да се оправдаеш с ниската цена за която го строиш.

    Нередност?
  • 7
    a... avatar :-|
    Россприматрезил
    • - 3
    • + 13

    [quote#4:"БГ Владо"]абе на вълни на вълни ама магистрала :)[/quote]

    Да, но колата ми да не е сърф, че да се движи по вълни!

    Нередност?
  • 8
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ
    • - 1
    • + 3

    С такива дупки по-скоро мяза на път до кладенеца у некое село...или на магистрала до ада.

    Нередност?
  • 9
    gope avatar :-|
    Gopeто
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#6] от "a...":Няма как да стане. Качествените материали не са евтини. Качествените инжинери, геолози, геодизисти също.

    Нередност?
  • 10
    a... avatar :-|
    Россприматрезил
    • + 11

    [quote#9:"Gopeто"]Няма как да стане. Качествените материали не са евтини. Качествените инжинери, геолози, геодизисти също. [/quote]


    Има как да стане. Некачественната работа не се приема и не се заплаща. За всеки строителен обект има подробен проект, включващ всеки дребен детайл и спазването на проекта е абсолютно задължително, както чертежа за една машина.Но в България това не се случва, защото рушветът е с главно "Р".

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал

Три добри новини и една лоша

Три добри новини и една лоша

Защо тъгува Бойко Борисов

Защо тъгува Бойко Борисов