Магистрална грешка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Магистрална грешка

Дупките по магистрала "Тракия" (февруари 2012 г.)

Магистрална грешка

И "Тракия" предлага вълни на шофьорите към морето

4993 прочитания

Дупките по магистрала "Тракия" (февруари 2012 г.)

© Надежда Чипева


Магистрали от София до морето и от Видин до Свиленград, нови летищни терминали, големи пристанища - кой управляващ не мечтае да запише в актива си едни толкова видими постижения? Камо ли сегашните, за които рязането на ленти е любим спорт. Толкова обещаваната нова отсечка от магистрала "Тракия" обаче се оказа на вълни, преди да е завършена (виж тук). В тези случаи държавата бързо превключва на режим "закрилница на обществения интерес" - размахва пръст на строителите, заплашва ги с още проверки, но накрая така и не се разбира кой е платил ремонта.

Защото всъщност именно държавата от много години допуска една и съща грешка при възлагането на пътностроителни проекти. Като основен критерий при избора на изпълнители поставя цената. За да спечелят търговете, фирмите дават ниски оферти, а после, за да излязат на печалба, работят с некачествени материали. Накрая нищо чудно, че асфалтът пропада заради пролетните вади, пука се от зимния лед или омеква лятото. Това само показва, че икономията наистина е майка на мизерията, а демонстрираната грижа за държавните пари всъщност е обикновено бързане да се отчете актив и в крайна сметка - пълна бутафория. Има проекти, като пътищата например, които няма как да са евтини.

Но по-лошото е друго. Колкото повече се трупат гафове като този (а те вече са много), толкова България затъва в имиджа на страна, където отговорността винаги е размита, а строителите могат да си позволят всичко безнаказано: да печелят търгове с безумно ниски цени, да влагат лоши материали, да си спестяват геоложките проучвания. Защото знаят, че отговорността накрая ще се размие между тях и възложителя, виновни няма да има и краят на историята ще бъде потулен. А затвърди ли се този имидж, вече няма да има значение колко добре е работил даден изпълнител другаде. За него България ще е страната на неограничените злоупотреби.

Магистрали от София до морето и от Видин до Свиленград, нови летищни терминали, големи пристанища - кой управляващ не мечтае да запише в актива си едни толкова видими постижения? Камо ли сегашните, за които рязането на ленти е любим спорт. Толкова обещаваната нова отсечка от магистрала "Тракия" обаче се оказа на вълни, преди да е завършена (виж тук). В тези случаи държавата бързо превключва на режим "закрилница на обществения интерес" - размахва пръст на строителите, заплашва ги с още проверки, но накрая така и не се разбира кой е платил ремонта.

Защото всъщност именно държавата от много години допуска една и съща грешка при възлагането на пътностроителни проекти. Като основен критерий при избора на изпълнители поставя цената. За да спечелят търговете, фирмите дават ниски оферти, а после, за да излязат на печалба, работят с некачествени материали. Накрая нищо чудно, че асфалтът пропада заради пролетните вади, пука се от зимния лед или омеква лятото. Това само показва, че икономията наистина е майка на мизерията, а демонстрираната грижа за държавните пари всъщност е обикновено бързане да се отчете актив и в крайна сметка - пълна бутафория. Има проекти, като пътищата например, които няма как да са евтини.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Кратко,точно и ясно!

    Да се научим,като избиратели, да мислим върху това което ни се обещава.

  • 2
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772

    Спецификацията на всяка автомагистрала е много подробна и заданието е от хиляди страници. Пише си къде, колко и какъв вид чакъл да се използва. Нещата са толкова подробни, че се посочва всяко храстче по пътя, което трябва да се засади. В тези условия ниската цена е единствения критерии, който да отдели строителите. Няма 5 вида асфалт, който може да се сложи и някой да слага евтин а друг скъп. Всичко си го пише в заданието.
    Все едно някой да ти каже да му доставиш 5 айфона 16GB, черни без кодиране. Е няма сто възможности да го направиш а една. Същата работа е и тука.
    Ама друго си е така да плюем. А магистралите са една от любимите плюнки на вестниците на Прокопи(ев) - неуспелия Дянков.

  • 3
    felix avatar :-|
    Felix

    Мнение, което вече публикувах във „виж тук“, но тъй като не знам коя статия има повече потенциал, ще го сложа и в тази.

    Само на мен ли ми се струва, че един проект -било то строеж на магистрала или производство на натурален сок- е съставен от следните етапи:
    1. Начало на работата
    2. Проверка на качеството
    3. Отстраняване на дефектите
    4. Пускане в експлоатация
    5. Поддръжка на съоръжението.

    Има едни слухове, че Пирамидите в Гиза били построени от първия път и без предварителни познания за строежа на такива сгради, но ако приемем това изключиние съм прав на 99,99%. Сега ми е чудно къде виждат хората проблем в това, че има дефекти, които фирмите са задължени да отстранят?

    Нима ако метнете фризби 50 пъти, поне веднъж няма да го метнете накриво?

  • 4
    bgvlado avatar :-?
    БГ Владо

    абе на вълни на вълни ама магистрала :)

  • 5
    stdmv avatar :-|
    stdmv

    Акъл няма, затова...

    Щом Лили Павлова може да е министър, какво повече да говорим...

    И то на строителството?!

  • 6
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    "Защото всъщност именно държавата от много години допуска една и съща грешка при възлагането на пътностроителни проекти. Като основен критерий при избора на изпълнители поставя цената."

    Това изобщо не е грешка! Има условия и стандарти на които да отговарят всички строителни работи, има подробни проекти за всеки стр. обект. Трябва да има и контрол за спазването им, но точно там е вратичката за далаверите и такъв има само фиктивен. Ако работиш по проект за строителството на на магистрала, няма как да построиш селски "нужник" и да се оправдаеш с ниската цена за която го строиш.

  • 7
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    [quote#4:"БГ Владо"]абе на вълни на вълни ама магистрала :)[/quote]

    Да, но колата ми да не е сърф, че да се движи по вълни!

  • 8
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ

    С такива дупки по-скоро мяза на път до кладенеца у некое село...или на магистрала до ада.

  • 9
    gope avatar :-|
    Gopeто

    До коментар [#6] от "a...":Няма как да стане. Качествените материали не са евтини. Качествените инжинери, геолози, геодизисти също.

  • 10
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    [quote#9:"Gopeто"]Няма как да стане. Качествените материали не са евтини. Качествените инжинери, геолози, геодизисти също. [/quote]


    Има как да стане. Некачественната работа не се приема и не се заплаща. За всеки строителен обект има подробен проект, включващ всеки дребен детайл и спазването на проекта е абсолютно задължително, както чертежа за една машина.Но в България това не се случва, защото рушветът е с главно "Р".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да влезеш в историята

Да влезеш в историята

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK