Добра идея с лоши детайли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добра идея с лоши детайли

Добра идея с лоши детайли

3507 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Годината е 2006. Един от читателските коментари, които редакцията на "Капитал" публикува, е предложение как да се промени начинът на изплащане на осигурителните вноски  - бюрократична операция, която коства време и допълнителни средства за бизнеса всеки месец.

Накратко - за да платят данъците и дължимите осигуровки само на един свой служител, сега компаниите всеки месец са задължени да изготвят по четири платежни нареждания за различните видове плащания. Причината е, че всяка вноска върви с отделен код, който помага на държавата да разпредели сумите към различните осигурителни фондове. Това улеснение за администрацията обаче излиза доста скъпо на компаниите, защото за всяко платежно нареждане се дължи и банкова такса. Министерството на финансите дори изчисли колко ще спести частният сектор, ако всички тези плащания към държавата се правят с един документ – 50 млн. лв. годишно.

Шест години по-късно администрацията най-накрая предложи как да стане улеснението. Дотук – добре. Дяволът обаче винаги е скрит в детайлите. Първо, новият режим ще наложи и промени в Системата за управление на приходите (СУП). А дори и в момента тя продължава да греши и да вади несъществуващи задължения на изрядни данъкоплатци. Ако трябва да прави по-сложни операции като автоматично разпределяне на вноските, резултатът може да е отчайващ.

Има и втора опасност - ако някой има стари задължения и направи частично плащане, при новата система първи ще се покриват най-старите дългове. А това може да доведе до загуба на здравноосигурителни права за някои хора. Вярно е, че щом си длъжник - би трябвало да си платиш, но все пак трябва да имаш и право на избор.

Годината е 2006. Един от читателските коментари, които редакцията на "Капитал" публикува, е предложение как да се промени начинът на изплащане на осигурителните вноски  - бюрократична операция, която коства време и допълнителни средства за бизнеса всеки месец.

Накратко - за да платят данъците и дължимите осигуровки само на един свой служител, сега компаниите всеки месец са задължени да изготвят по четири платежни нареждания за различните видове плащания. Причината е, че всяка вноска върви с отделен код, който помага на държавата да разпредели сумите към различните осигурителни фондове. Това улеснение за администрацията обаче излиза доста скъпо на компаниите, защото за всяко платежно нареждане се дължи и банкова такса. Министерството на финансите дори изчисли колко ще спести частният сектор, ако всички тези плащания към държавата се правят с един документ – 50 млн. лв. годишно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    gope avatar :-|
    Gopeто

    За първия детайл не би трябвало да има проблем. Просто ИТ хората в ДА трябва да настъпят малко разработчиците по врата. Всяка система в ИТ има дефекти, но те постепенно се отстраняват. Въпроса е това да не е вечно и да на не е в особено големи размери. По същия начин може да се намери решение и на другия проблем. Лошото е, че разработчиците понякога за елементарни нещат (една по-различна справка например) искат още и още пари. Това нещо трябва да се пресече и нещата полека-лека ще тръгнат.

  • 2
    maina100 avatar :-|

    Няма да им хареса на банките...и ще се съпротивляват много на тази система.

  • 3
    agrotuz avatar :-?
    тимирут'

    Сега плащането на данъците и осигуровките е много мудна и хабяща време процедура, която се повтаря всеки месец. Платежните са 3, 4 или 5 в зависимост дали има вноски по ДЗПО и по ДПФ. Няма логика да се остави една автоматизирана система да прави грешки и това да е постоянно през годините. Наистина е време ИТ разработчиците да се вземат в ръце и това да спре. Няма начин заради грешки, заложени в софтуера, да се бламира цяла процедура - недопустимо е. Единствените губещи са тези, които ще изпуснат въпросните около 50 млн. лв. които може и да са станали повече поради повишението на банковите такси, т.е. банките.
    Колкото до правото на избор - такова не съществува, когато си длъжник. Системата за управление на приходите би могла да се настрои да отчита плащането към месеца на внасянето и да не се губят здравно-осигурителни права. Но също така би трябвало да се начислят лихви за просрочията от минали периоди и тези лихви да станат изискуеми. Тук вече е допустимо да има избор дали лихвите да се изплащат ежемесечно или еднократно към края на годината заедно с първата вноска за следващата година. Но като цяло мисля, че този порблем се преекспонира, понеже на всеки от време на време му се налага да взема удостоверения за липса на задължения и тогава се изчистват задълженията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK