Милиарди неизвестни
Ако пътят Свиленград-Русе ще се случва, добре е трасирането му да стане върху грешките от предишния опит за концесия на магистрала "Тракия"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Този път е почти като предишния път. Приликите са между два плана за концесиониране на магистрали - този на царското правителство за "Тракия" и новото любимо трасе на премиера Русе - Свиленград. И в двата случая става въпрос за избор на строител без каквото и да било състезание. И при двете отсечки липсва икономически анализ за ползите от проекта, точните разходи и въобще всички суми, давани от парите на данъкоплатците. Старата концесия за "Тракия" така и не се случи. За пътя от Русе до Свиленград обаче неизвестните са много повече. Първата реакция беше, че това е поредният инвестиционен проект, за който се говори, за да се вдига шум, да се печелят избиратели или просто за отклоняване на вниманието от други теми.
Но все пак ангажираността на трима лидери на държави може и да опровергае тези съмнения за несериозност на говоренето по темата. Затова, ако пътят ще се случва, добре е трасирането му да стане върху грешките от предишния опит за концесия на магистрала. Като начало първо трябва дълбок анализ на икономическия смисъл от подобна инвестиция, т.е. дали подобно съоръжение ще генерира нужния трафик и постъпления. После е задължително цялата работа по проекта и изборът на изпълнител да стават при наличието на огромна доза публичност и прозрачност. Само така ще може да се поразсее съмнението, че се прави поредният милиарден проект без търг и без смисъл.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
12 коментара
Кадрите на НДСВ преоблечени,като ГЕРБ си знаят едно и също :-)
Максимално голяма кражба за сметка на всички нас!
"Ако пътят Свиленград-Русе ще се случва..."
Господа капиталци, време е да се ограмотите и да престанете да сте жертва на модата на деня. Пътят не се случва, той се проектира, строи, изгражда и т.н. Случват се случките, а това са събития от случаен характер, които са извън контрол.
Този път е безумие ако ще се строи за това да свързва
Турция и Украйна, както твърди министър Павлова.
Мисля , че е икономически неизгоден проект,
но нека да се прецени от специалисти.
До коментар [#2] от "КЛЮЧАРЪ":
мдааа реализирането на пътя не се случва то е "неведомо събития", "Господно дело" - стига глупости !
ОК, правете си икономическите анализи за ползата от нуждата от път, ама не ги задълбавайте много-много, че току-виж се оказало, че няма икономическа нужда да се "случва" какъвто и да е път...Само че по тази логика няма нужда да се случват каквито и да е пътища където и да е в цветущата ни родина - ни хора останаха (като изключим 3-4 града), ни икономика има...И веднага се замислям как ли пък южнокорейците са си правили проучванията преди 20-30 години за нуждите и ползите от пътища у тяхната силно балканска страна, когато икономиката им далеч не беше това, което е днес, и при наличието на невъобръзимо по-мощни съседи като Япония и Китай...На какво ли са се надявали!?...
България не е Южна Корея, нито географски, нито политически, нито манталитетно...Но все пак трябва да се започне отнякъде...Държавата това може да направи - пътища, е, и по-добра среда, разбира се...Останалото е в ръцете на хората...
Този път е поредния напредък за Турция към Европа, и назадък за България от изгорели газове и ненормален трафик. Поне да има високи тол-такси за чужденци, че да влиза нещо в хазната.
Нещо не хващам какъв точно е проблемът. Първо, на пазара има едни пари, за които сега стъкмяват един проект. Да не мислите, че инвеститорите ще се избият за строителството на магистрала за милиард евро в България? на-Русия. Ако искаме да се качим на техния експрес, трябва да правим точно връзката с тях, при това не само турската, а и солунската.
Второ, такъв проект не е правен в България освен злополучната "Тракия". Има нужда от проект, който да бъде направен, за да се видят трудностите. Занапред парите за магистрали от еврофондовете няма да стигат.
Трето, това трасе има повече международно значение, защото големите средоточия на население в България са по оста изток-запад, не север-юг.
Четвърто, точно така уедрен, този обект ще избегне недостатъците на други проекти като Дунав мост 2, които съществуват самостоятелно, без добри връзки с другите граници и София - нито железницата е железница, нито пътят - път.
Пето, (на въпроса какво ще им свързваме на Турция и Украйна), нека да видим, че големите пазари (като население и стоки) не са съседни, а се намират на север от България - по оста Полша-Унгария-Румъния-Укра
До коментар [#5] от "Атлантик":
Много вярно,Турция е ключ към Близкия изток и Западна Европа,а България е продължение на това!
България е толкова трагично изостанала откъм инфраструктура, че нямаме друг правилен ход, освен да подкрепяме всеки читав инфраструктурен проект, дори и да не е напълно икономически обоснован...У нас има два пъти по-малко пътища отколкото в европейски държави извън ЕС...А за качеството на наличните просто не си заслужава да се говори, с малки изключения...Читател по-горе изразява притеснения за замърсяване, но замърсяването не се бори с нестроене на пътища, а с налагане на стриктни норми за превозните средства и последващ контрол...Това е пътят - задават се правилата и се следи спазването им и всеки, който е решил да ги спазва, е добре дошъл, без значение катарец ли е, или марсианец...
шося требват... широки и гладки... с маркировка и прочее... другото е булшит... :)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.