Здрав ум, здрави пътища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Здрав ум, здрави пътища

Здрав ум, здрави пътища

Проваленият ремонт на трасето Разлог - Гоце Делчев

2084 прочитания

Макар и да печели съдебната си битка с неизрядния строител на един път, държавата само кърпи свои стари грешки, без да се учи от тях

.Ако някой се опита да ти продаде лъскав "Мерцедес" за 1000 лв., значи после ще платиш още няколко пъти по толкова за основен ремонт. Ако строител ти предложи да направи път с почти 30% отстъпка, значи ще се наложи да му дадеш повече. Изглежда просто и ясно. Би го казал (и познал) всеки. Констатира го сега и бившият строителен министър Асен Гагаузов. Със сигурност го мисли и някой бъдещ такъв. Но когато действащите министри трябва да вземат истински решения, често мислят неадекватно.

Такъв е и случаят с ремонта на пътя Разлог - Гоце Делчев. Гръцка фирма предлага ниска цена за строежа, печели търга и веднага започва да иска още пари. А когато не ги получава, търси още повече чрез съда. Българските чиновници пък се държат още по-неадекватно, правейки процедурни грешки, които почти обричат делото на провал, а данъкоплатеца - да плаща милиони евро обезщетения.

Да, опитът на гърците да измъкнат 10 млн. евро от България за това, че не са си свършили работата, се провали. Но не благодарение на здравия ум и адекватните действия на управляващите, а въпреки липсата им. Избирайки оферта с абсурдно ниска цена за строежа на един път и допускайки административни грешки при делото после, хората, овластени да взимат решения, са действали или безотговорно, или некадърно, или съмненията за корупция звучат основателно. Резултатът обаче е, че макар и сега да печели съдебната си битка с гърците, държавата просто кърпи стари грешки. За ремонта на пътя ще трябва да се плати наново, и този път не с европейски средства. Те са безвъзвратно изгубени. Дано сегашните служители гледат на цялата история не само като на възможност да се похвалят, че печелят едно дело, а да научат нещо. Защото те са отговорни за скъпото плащане на евтините пътища.  

Макар и да печели съдебната си битка с неизрядния строител на един път, държавата само кърпи свои стари грешки, без да се учи от тях

.Ако някой се опита да ти продаде лъскав "Мерцедес" за 1000 лв., значи после ще платиш още няколко пъти по толкова за основен ремонт. Ако строител ти предложи да направи път с почти 30% отстъпка, значи ще се наложи да му дадеш повече. Изглежда просто и ясно. Би го казал (и познал) всеки. Констатира го сега и бившият строителен министър Асен Гагаузов. Със сигурност го мисли и някой бъдещ такъв. Но когато действащите министри трябва да вземат истински решения, често мислят неадекватно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    stuzu avatar :-|
    stuzu

    здравият ум говори за нещо съвсем друго, не засегнато в статията!
    хубаво е да се вникне в дълбочина в проблема-най-вече да зададете въпроса: Кой има полза от това в Б-я?

  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Една и съща схема се претака постоянно. Видяхме я на (почти) всички пътни строежи и ремонти, сега става актуална и за ЖП-ремонтите. Държавните чиновници са незаинтересовани от работата си, но не затова държавата търпи сериозни щети. Те не просто не си правят труда, а са възпрепятствани да изработят един по-качествен договор, който да не дава "вратички", които после да се ползват за съдебни процедури срещу възложителя. Спорно е дали не се случва и поради некадърност / необразованост, но освен щетите за държавата, така се получават и "хранилки" за адвокатите, които се ангажират по делата срещу държавата. Колкото до корупцията, тя е на доста по-високо ниво и се реализира доста преди да се стигне до делата. Например за АМ "Люлин" дано никой не се заблуждава, че първо турската фирма е платила за договора на тройната мафия, а после за анексите за оскъпяване парите са отишли директно при ГЕРБ-овската върхушка. Няма друго обяснение защо държавата първо дава строежа на някой, за който е ясно, че строи лошо, а после вместо да съди турците за закъснение и некачествена работа, се съгласява да им плати почти двойна на договорената цена. Сега за капак няма кой да поправи повредите и въпреки "гаранцията" ще се дават нови пари. И това не е прецедент - случаите са не един и два и при другите ремонти и рехабилитации, финансирани от пътните управления...

  • 3
    johnniewalker avatar :-|
    johnniewalker

    Просто държавните служители са некадърни. Те затова и си кютат там до пенсия. Уволнете ги всички и слагайте току-що завършили студенти за по 3 години - по-добра работа ще свършат.

  • 4
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#3] от "johnniewalker":

    Абсолютни глупости пишеш, алкохолчо метилясъл. Държавните служители не са некадърни всички и изобщо. Некадърни са някои държавни служители, но това го оценява всеки от своята си камбанария. Няма такъв филм да се уволнят всички, не е възможно и не е нормално да се мисли дори за такова нещо. Току-що завършилите студенти нямат грам опит, а повечето (забележи - не всички) наистина не стават за нищо. Висшето образование е условие за започване на работа, но никак не е достатъчно, за да станеш държавен служител. Следователно никак няма да свършат добра работа, да не става и дума, че може работата им да е по-добра от заварените професионалисти. И не може да бъдат назначени за 3 години - договорите са безсрочни, въпреки че имат и изпитателен срок. За 3 години този млад кадър точно ще се е научил какво трябва да свърши и вече да го махат? Няма такъв филм, защото междувременно този човек е получил даром инвестиции в неговото обучение. Но понеже говорим за кадърни и некадърни, да ти обясня и друго - истинските некадърници са назначени по партийна линия. Те затова са партийни назначения - защото са некадърници, някои от тях са негодници, повечето са склонни да злоупотребяват. Никога в живота си нищо не са постигали със собствените си умствен капацитет и труд, а вкарани в която и да е администрация - свалят общата ефективност на екипа. Но какъвто и да е кадровият подбор, да не пропускаме и факта, че за тези мизерни заплати малко образовани, кадърни и почтени хора биха почнали работа. И последно - в малките градове всъщност изборът е нищожно малък, така че нещата опират до избора трън или глог.

  • 5
    johnniewalker avatar :-|
    johnniewalker

    Г-н тимирут, вие колко години наблюдение имате и в коя администрация? Като ми напишете аз ще ви напиша моите наблюдения колко години са били и в коя най-централна администрация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Вхтераиниска ле си?*

Вхтераиниска ле си?*

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.