Такси или феодални налози
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Такси или феодални налози

Капитал Daily

Такси или феодални налози

Поскъпване на общински услуги в София

4348 прочитания

Капитал Daily

© Юлия Лазарова


Зам.-кметът по финансите в София предлага на общинския съвет да одобри поскъпването на 32 административни такси и въвеждането на цени за досега "безплатни" услуги. От обяснението му се разбира, че така администрацията очаква да си осигури допълнителни 300 хил. лв. от гражданите и фирмите.

Това, което не се разбира обаче, е има ли други аргументите за поскъпването освен естественото желание на чиновниците да разполагат с повече пари. С други думи - необходимата за подобни решения финансова обосновка за всяко от предложенията засега липсва, а и не се обещава такава.

Което също е разбираемо - тройното поскъпване на вадените по най-различни поводи скици от кадастралния план трудно ще се обясни с по-високи разходи за ток, вода и ксерокс примерно, изчислени на 20 лв. за парче.

По ирония в същия ден, в който документът с предложенията беше публикуван на сайта на общината, Върховният административен съд обяви вдигането на билета за градския транспорт на 1 лев за незаконно - именно заради липсата на финансова обосновка.

А  решението на съда е просто поредното - такива е имало и за поскъпването на т.нар. синя зона и за други общински услуги.

В България обаче обявяването на нещо за незаконно далеч не означава, че ще има и съответни последствия, а най-малко за властите. Докато текат хвалбите, че не се вдигат данъци, таксите и всякакви неданъчни притоци си летят спокойно нагоре като един вид феодални налози.

Зам.-кметът по финансите в София предлага на общинския съвет да одобри поскъпването на 32 административни такси и въвеждането на цени за досега "безплатни" услуги. От обяснението му се разбира, че така администрацията очаква да си осигури допълнителни 300 хил. лв. от гражданите и фирмите.

Това, което не се разбира обаче, е има ли други аргументите за поскъпването освен естественото желание на чиновниците да разполагат с повече пари. С други думи - необходимата за подобни решения финансова обосновка за всяко от предложенията засега липсва, а и не се обещава такава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • liubopitkovski

    Нямаше ли решение всички услуги извършвани от държавните органи да струват само реалната си цена без да генерират печалба за съответната слъжба?
    П.С. Може и просто да съм сънувал

  • 2
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Нямам нищо против даже да печелят някой друг процент от всяка такса, обаче наистина да са разходно ориентирани тия неща. Така ако един чиновник може да обслужи 600 човека за един месец след приспадане на отпуски и болнични и се каже заплата и бонуси 1000 лева, осигуровки и данъци 500 лева, компютър 100 лева на месец, софтуер 200 лева на месец, интернет, телефон, ток, поддръжка, почистване 300 лева на месец, амортизация на сграда включтелно общи части 300 лева на месец значи таксата трябва да е 2400 / 600 = 4 лева

  • 3
    asen56 avatar :-|

    До коментар [#1] от "liubopitkovski":

    Приеха с Постановление на МС МЕТОДИКА която влиза в сила от 1.1.2013

    Но това се правеше дори и при социализма--после го забравиха, защото е по-лесно да се тупнеш по корема и да определиш размера на таксата..

  • 4
    agrotuz avatar :-?
    тимирут'

    Така работят в общините. Днес в София, скоро и в други градове.
    Надуват каквито такси си поискат, както си поискат и когато си поискат. На тях обосновка не им трябва, важно е да има приходи в общинската сметка. После с тези пари се пълнят някакви други "дупки" в бюджета - както се разбра, миналата година с пари от "такса смет" са плащали и за улично осветление, и за светофарите, а сигурно и за други неща. Същото е и при продажбите на услуги от общинските дружества - билети за градски транспорт, талони за паркиране, места на общинските пазари. Общинските ВиК-дружества продават скъпо вода на населението, за да формират печалба за общината. Но логиката е обърната - продават на цена, която да образува търсената печалба и това няма нищо общо със себестойност или с пестене на вода.
    По-лошо е другото - няма последствия от съдебните решения. Преди, когато отмениха повишението на промилите за определяне на такса-смет, какво се случи на практика? Повишиха данъчните оценки на имотите и приходите пак влязоха. Като им отмениха методиката да определят такса-смет чрез данъчната оценка, коя община го е изпълнила и я определя на база количеств? Като са обезсилили цената на билета за градския транспорт, да не би билетите вече да са на старата цена? Това е много остър проблем за цялото общество - незачитането на съдебните решения, наглостта и тъпоглавиета на общинските администрации, общинските съвети и кметовете.

  • 5
    bzm avatar :-|
    bzm

    Върховният административен съд обяви вдигането на билета за градския транспорт на 1 лев за незаконно - именно заради липсата на финансова обосновка

    Кой го сайдисва съда в Бг ,та СГО да се съобразява с него?ТЕ са голямото добрутро :)

  • 6
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    [quote#2:"Боян Дуков"]ямам нищо против даже да печелят някой друг процент от всяка такса, обаче наистина да са разходно ориентирани тия неща. Така ако един чиновник може да обслужи 600 човека за един месец след приспадане на отпуски и болнични и се каже заплата и бонуси 1000 лева, осигуровки и данъци 500 лева, компютър 100 лева на месец, софтуер 200 лева на месец, интернет, телефон, ток, поддръжка, почистване 300 лева на месец, амортизация на сграда включтелно общи части 300 лева на месец значи таксата трябва да е 2400 / 600 = 4 лева[/quote]
    Ами, не е правилно мисленето ти. Чиновникът получава заплатата си от бюджета, а не от таксите, сградата се подържа пак с бюджетни пари от данъци. Затова и правилото според нормативите на ЕС е ЗАПЛАЩАТ СЕ САМО ПРЕКИТЕ РАЗХОДИ ЗА УСЛУГАТА, т.е. лична карта трябва да е под левче за самата пластина(20-30ст е даже такава с чип) и мастилото за печата на нея плюс 2-3 листа примерно.
    В закона за Търговския Регистър е изрично записано, че:
    - Приходите на регистъра са само за неговата подръжка и не могат да се ползват за нищо друго, т.е. не може да се отчитат в бюджета.
    - Превишаване на приходите спрямо разходите означава да се намалят цените на услугите.
    При този изричен закон ТР се хвали, че е сред най-големите приходни агенции и отчита 70 милиона годишно на бюджета, таксите са 150-160лв за нова фирма, 50лв за подаване на отчети, за сървъри пари нямат и регистърът блокира, но имат за бонуси, че и цялата сума за подръжка е примерно 10 милиона, които са 1/7 от незаконно преведеното в сметки на друга институция- МФ.
    Та, да, закони за това какви да са таксите има, но няма кой да ги спазва.

  • 7
    m_style avatar :-?
    m_style

    "Докато текат хвалбите, че не се вдигат данъци, таксите и всякакви неданъчни притоци си летят спокойно нагоре като един вид феодални налози."
    Още по-зле е - СО е осъдена от граждани по дело срещу начина за определяне на такса смет. Въпреки това, СО не си мърда пръста да се коригира и продължава по най-нагъл начин да не зачита Закона. Направо се чудя каква е тази тишина по този въпрос. Проблемът засяга всички хора, няма една община да е спазила ЗМДТ!

  • vassilun

    "В България обаче обявяването на нещо за незаконно далеч не означава, че ще има и съответни последствия, а най-малко за властите."

    Този цитат от статията обяснява всичко! И решението за отмяна на цената от 1 лев за билет и новите предложения!

    Сигурен съм, че могат да обосноваткакто е по закон поне цената от 1 лев за билет (цени на горивата и т.н.), но не им пука и не си правят труда да спазят закона!

  • 9
    tukashen avatar :-|
    tukashen

    До коментар [#7] от "m_style":

    тукашен:такса см. в Сф. бе о т м е н е н а със реш.на АССГ,8-ми 3-чл.състав,но ВАС,6-то отд.със р. № 15122/18.11.2011 обяви такса см .за законна с особенното мнение на съдия А.Дишева.В момента А.С.в гр.Бургас също на І инстанция е отменил такса см. или съд производство се повтаря,като очакването е ВАС ,след обжалване от община Б-с да отмени р-то на І инст.съд и потвърди закоността на таксата.Прочее всеки с чувство за принадлежност към гражданското общество,нетърпимост към несправедливостта и правен интерес може да се присъедини към искането ми за отмяна на р.151/18.11.2011 с вх.№ 13154/ 31.05.2012 внесено в АССГ.Надвзетите и не върнати 69,207,561 лв за т. смет от соф. община за 2010( изт.:м. фин.) са достатъчно основание.

  • 10
    m_style avatar :-?
    m_style

    До коментар [#9] от "tukashen":
    Ако на трета инстанция методът за определяне на такса смет не падне, ще падне в компетентния съд на ЕС. Стига сме търпели хрантутениците на властта да си правят каквото им скимне!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

След истината, вдясно

След истината, вдясно

Постистината като предфашизъм

Постистината като предфашизъм

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK