Кочияшите на властта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кочияшите на властта

Кочияшите на властта

Авиоотряд 28 и полетът на тигрите

3569 прочитания

Новината, че един второразряден и един аматьорски клуб са летели с правителствения самолет, за да играят приятелски мач на морето, не е толкова скандална, колкото реакцията на управляващите. Те така и не видяха проблем в случката и отказаха да дадат всички подробности.

Едва ли някой вярва в обясненията на правителството, че всеки, който поиска и си плати, може да ползва самолетите. Ако това беше вярно, в закона щеше да има ясно разписана процедура, на сайта на авиоотряда щеше да има качена информация за цените и условията. Или най-малкото отрядът щеше да има лиценз за търговски полети.

Едва ли някой се съмнява, че рейсът се е случил, защото става дума за футболистите на депутат от ГЕРБ (при това не кой да е, а скандалният заради законодателните си инициативи Емил Димитов) и отбора на премиера.

Встрани от това, че е показателна за скритите взаимоотношения във властта, случката припомни проблемите на Авиоотряд 28 - неясният му статут и правила, по които се използват самолетите му, липсата на каквато и да била отчетност, неясното управление на финансите и т.н. Това не са проблеми от вчера. Преди десет години например недоволствахме, че услугите се ползват и от президента на "Мултигруп" Илия Павлов. Не ни разбирайте погрешно - няма нищо лошо самолетите на властта да докарват приходи, когато не са заети. За да се случи това, е необходимо поне законът да го позволява, какъвто случаят не е.

Преди две години отрядът премина на пряко подчинение на министър-председателя. Мотивът беше по-добра отчетност на дейността му. Полетът на бистришките тигри обаче ни кара да си мислим, че е  време държавната авиация да има много ясни правила и контрол върху спазването му. Най-малкото за да няма съмнения, че тайно са превърнати в лични кочияши на властта - въздушни таксита, които иначе всички ние издържаме.

Новината, че един второразряден и един аматьорски клуб са летели с правителствения самолет, за да играят приятелски мач на морето, не е толкова скандална, колкото реакцията на управляващите. Те така и не видяха проблем в случката и отказаха да дадат всички подробности.

Едва ли някой вярва в обясненията на правителството, че всеки, който поиска и си плати, може да ползва самолетите. Ако това беше вярно, в закона щеше да има ясно разписана процедура, на сайта на авиоотряда щеше да има качена информация за цените и условията. Или най-малкото отрядът щеше да има лиценз за търговски полети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    npaine avatar :-P
    NPaine

    Аз така и не разбирам проблема...

    "Тигрите" тигри на Борисов ли са? На Борисов са....

    Самолетът самолет на Борисов ли е? На Борисов е...

    Българите крепостни на Борисов ли са? На Борисов са...

    Е тогава къде е проблемът?

    Или някъде бъркам? Ама май не бъркам щото не виждам нещо което да ме опровергае...

  • 2
    apoloniy avatar :-|
    Apolon ot Tiana

    Борисов дава ли ни заплатите-дава ги!
    Борисов плаща ли ни пенсииите плаща ги!
    Борисов нарушава ли законите и суспендира Конституцията?
    Борисов бащата ли е на Мутроолигархията ?
    Какво говорим за някак

  • 3
    hodounski avatar :-|
    hodounski

    В България правила и закони има само за мат'рала

  • 4
    hodounski avatar :-|
    hodounski

    Пази Боже сляпо да прогледа!

  • 5
    marin avatar :-|
    Марин

    [quote#4:"hodounski"]Пази Боже сляпо да прогледа[/quote]
    Хич не е сляпо, много добре си знае интереса, вижда че обществото не реагира достатъчно и започва вече да ни яха.

    Интересно би било младежкото крило на някоя партия да организира мирно шествие със самолетчета-модели. Всеки участващ носи самолетче и бръмчи. Но май партиите не ги устройва такава демонстрация, защото когато са били на власт и те са се облажвали.

  • 6
    agrotuz avatar :-?
    тимирут'

    Самата идея някой извън кръга на държавното управление да се качва на правителствените самолети вече е скандална. Тези самолети не са просто един "А-320" и един "Фалкон", които летят по външни заявки през времето, свободно от полети за държавната власт, това са самолети с държавен герб. Няма значение платен ли е конкретният полет или не, както и всеки друг, извършван "по този ред". Скандално е да има начин сульо и пульо да си хвъркат с държавен самолет "по този ред", т.е. само с подписа на министър-председателя. Това изобщо не трябва да може да се случва. Предполага се, че за издръжката на тези самолети вече е платено достатъчно от нашите данъци. Предполага се, че тези самолети имат максимално ниво на сигурност и поддръжка. Предполага се, че когато един от тези самолети кацне на което и да е летище по света, от него слиза един от тримата големи - Президент, Председател на НС или Министър-председател. Евентуално може да са депутати или министри, не бих имал нищо против да се ползва и от Патриарха, Главния прокурор, Председателите на Върховните съдилища и Омбудсмана. Но това не е някакво въздушно такси и всички глупости за търговски полети, дори това да е допустимо по регламент, са неприемливи. Всъщност, защо не направят и колите на НСО и НС таксита - нямам проблем да си платя за един "Мерцедес S600" или джип "Toyota" с лампи и държавен пилот да ме закара до "Албена" на море.

  • 7
    com_marques avatar :-?
    Comandante Marques

    До коментар [#1] от "NPaine":

    тигрите на Борисов са като Тигрите на Аркан

  • 8
    com_marques avatar :-?
    Comandante Marques

    Авиотряд 28 трябва да бъде военизиран, и да мине към МО на подчинение. И статута му (както и този на НСО) да се реши със закон. Могат по право да го ползват определени държавни фигури, а в извънредни случаи и за обикновени хора - примерно хуманитарни мисии. Подобен статут е нужен и за Правителствена болница.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

(почти) Всичко зависи от нас

(почти) Всичко зависи от нас

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK