Парите не миришат, но поръчките - да
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Парите не миришат, но поръчките - да

Парите не миришат, но поръчките - да

Подозрителните публични търгове на държава и общини

4087 прочитания

Държавата и общините напоследък са хиперактивни в поръчките, при това сякаш има състезание не само за бройка, а и за размер. Хубавото е, че така при липсата на частна инвестиционна активност поне някои фирми могат да си осигурят работа. Лошото е, че съмненията колко ефективно, смислено и прозрачно се харчат средствата на българските и европейските данъкоплатци нарастват правопропорционално на големината на поръчката. Само в този брой ви разказваме за два случая, които добре показват лошите и влошаващите се практики.

Най-фрапантен е примерът с община Варна, която прави поръчка за 300 млн. лв., обвита в съмнения. Първо, размерът е гигантски - почти половината от годишния бюджет следващите три години ще отива за пътни ремонти и зимно почистване, но няма кой да обоснове нито големината, нито нуждата от харченето на толкова средства. Второ, информация за кандидатите и офертите не се разкрива, въпреки че публичният интерес е да се знае кой срещу какви пари ще поддържа града. А липсата на подробности за конкуренцията само засилва съмненията, още повече че едни и същи фирми все печелят.

Сиви полета без отговори има и в поръчката за рекламна кампания за цифровизация. Най-едрият недъг е в смисъла на такава кампания. Защо държавата не се наложи да популяризира прехода от фиксирани телефони към мобилни или пък възможността от аналогова телевизия да се мине към кабелна или сателитна. А сега ще пропилее 10 млн. лв. пари на данъкоплатците за дейност, към която така или иначе има медиен интерес и стига да има информация, разпространението й не би било проблем. Да не говорим, че има и обществена телевизия и радио, а министерството на транспорта има сайт, на който да представи пълен пакет от отговори на въпроси.

Дори да оставим въпроса за смисъла от поръчката, другите детайли около нея също са притеснителни. Високо сито към кандидатите, сякаш за да минимизираме участието и конкуренцията в името на някой голям представител на сектора. В добавка класирането ще е основно по субективни технически критерии, а не по цена.

Тези две дефектни поръчки не са доказателство, че винаги има нещо гнило и сигурно има и контрапримери. Но защо ли и сумите, и съмненията започват да растат с наближаване на изборите, когато партиите се нуждаят от финансиране.

Държавата и общините напоследък са хиперактивни в поръчките, при това сякаш има състезание не само за бройка, а и за размер. Хубавото е, че така при липсата на частна инвестиционна активност поне някои фирми могат да си осигурят работа. Лошото е, че съмненията колко ефективно, смислено и прозрачно се харчат средствата на българските и европейските данъкоплатци нарастват правопропорционално на големината на поръчката. Само в този брой ви разказваме за два случая, които добре показват лошите и влошаващите се практики.

Най-фрапантен е примерът с община Варна, която прави поръчка за 300 млн. лв., обвита в съмнения. Първо, размерът е гигантски - почти половината от годишния бюджет следващите три години ще отива за пътни ремонти и зимно почистване, но няма кой да обоснове нито големината, нито нуждата от харченето на толкова средства. Второ, информация за кандидатите и офертите не се разкрива, въпреки че публичният интерес е да се знае кой срещу какви пари ще поддържа града. А липсата на подробности за конкуренцията само засилва съмненията, още повече че едни и същи фирми все печелят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    И то много миришат.

  • 2
    medunch0 avatar :-|
    Медунчо

    Миришат кметът и общиснките съветници, които са избрани, за да защитават "обществения интерес"!

  • 3
    gope avatar :-|
    Gopeто

    Рекламините е PR агенциите трябва да осигурят спечалване на изборите и се започна изливане, като водата от спукана стена на язовир на пари. На много много пари. Това са много грешни и мръсни (в смисъл на нечисти, зашото произхода им не е престъпен, за разлика от харченето) пари. Към пълното герберско безумие и наглост се добавя и 1 милион за реклама на завода за боклук. Който още не е почнат (или току що е започнат). И не мога да разбера какво точно ще постигнат с тази реклама? Ако ще оправдават по високи данъци за смет.... да си изключват телефониге и "дим да ги няма" за да не попаднат на финансиращите ги.

  • 4
    cheta avatar :-|
    cheta

    Варна-стил: "размерът е гигантски - почти половината от годишния бюджет следващите три години ще отива за пътни ремонти и зимно почистване, но няма кой да обоснове нито големината, нито нуждата от харченето на толкова средства."
    ЩЕ ПОЛУЧАТ, каквото са си омесили...Дори гилзи ще хвъчат.

  • 5
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Обществените поръчки ще събудят общественото недоволство. Обективна действителност.
    При голямото нямане на пари в личните портфейли е наглост държавата и общините да прахосват неразумно големи средства от обществения портфейл. Всичко трябва да е обосновано, но продължава да не е. Конкретните поръчки са "дефектни" изначало, но това едва ли трогва някого извън форумните общества?! Пътищата и улиците не са евтина инфраструктура, затова за пътни ремонти трябва да има точни числа кое колко струва. А държавата и общините предварително да определят къде ще се работи и да обоснове защо. Накрая проверката на свършеното трябва да е обществено достъпна. Зимното почистване изобщо пък е огромна пералня, в която се наливат огромни средства със съмнителна ефективност. За това трябва да се определят и качествени измерители на свършената работа, иначе ще гледаме още зими напред машини с вдигнати гребла и ще затъваме в преспи.
    Държавната реклама на цифровизацията е напълно излишна. Това е изискване на европейски регламент и не се нуждае от популяризиране, защото все едно трябва да се случи. Там, по всичко личи, единствената цел е да се получат едни пра от "съответните" хора.

  • 6
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    За да стигнат до парите, които не миришат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK