Ненаучен урок

Пропуснати европари за земеделие

България може пак да загуби европейски пари по програмата за развитие на селските райони, алармира Брюксел. Отново. Защото същата новина имаше и през миналата година. Тогава земеделското министерство предприе авариен план с насочване на рисковите 160 млн. евро в гаранционен фонд, но в крайна сметка успя да получи разрешение за 120 млн. евро, а другите бяха загубени безвъзвратно. Сега под риск са нови между 150 и 247 млн. евро по оценки на Брюксел, а ведомството на Мирослав Найденов мисли нови спасителни операции за тях.

Всичко това нямаше да се случи, ако досега управляващи и чиновници си бяха научили урока, повтарян от анализатори и предприемачи от 2008 г. насам. Обобщено, той се съдържа в клишето "по-добър административен капацитет". А обяснено по-подробно - в добрата и бърза организация при разглеждането на проекти и плащането на пари по тях, с адекватни промени за облекчаване на кандидатстването и строг контрол върху изпълнението.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tsyrvulan avatar :-P
    tsyrvulan
    • - 2
    • + 8

    Ааа Капитал, ама вие да не очаквате ефективност от тунеядци? Как ви идва еретичната мисъл в главата че богопомазаните чиновници ( те за такива се имат ), трябва да си размърдат задниците и да свършат нещо за ползу роду без никакви користни подбуди? Моля ви се дайде едно конструктивно предложение за 10% комисион на чиновник "помогнал" за осъществяването на проект с европарици, та най-после да имаме значителен пробив в усвояването на заделените средства. Чиновниците по министерства и агенцийки също трябва хляб да ядат ( и повечко да замезват ).

    Нередност?
  • 2
    cualquera avatar :-|
    cualquera
    • - 7
    • + 1

    Съпоставете ги нещата с всички усвоени средства и картината ще се проясни. Ние сме на едно от първите места по усвояване на средства, много хора се възползват от тази възможност. Манипулацията тук идва от страна на частниците, които много често се опитват да прецакват схемата. Спомням си преди много време Найденов в едно интервю показа нагледно реални проекти, за чиято достоверност може доста да се поспори.

    Нередност?
  • 3
    yotata avatar :-|
    йотата
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#2] от "cualquera":

    Така де, винаги са виновни някои други; сега конкретно са виновни селяните.
    Селяните, дето най-безобразно манипулират програмата.

    Нередност?
  • 4
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • - 1
    • + 4

    Категорично не съм съгласен да се обобщава - "чиновниците". За несправянето с парите от ПРСР си има конкретни виновни и това са бюрократите в ДФ "Земеделие". Когато направиха ДФЗ разплащателна агенция, много хора им казвахме на хората около М. Дикме, че фондът няма да се справи. Министър Дикме имаше готовност да ревизира това решение, даже да закрие фонда, но не му позволиха точно червените депутати и Д. Пейчевски (НДСВ). Особено актуално стана това покрай скандалите за САПАРД, които още се подхвърлят кото горещ картоф между институциите. После дойде Н. Кабил и чуваемостта напълно секна, а фондът от тогава насам при трети министър (Кабил, Цветанов и сега - Мирко Пародията) си е изградил ореол на работеща институция. Което няма нищо общо с истината.
    Но как да е различно, като директори са разни "калинки", които са там като политически лица, а трябва да вършат експертна работа. От години вече проектите "потъват" някъде из канцелариите и се появават след около половин година, което е ненормално за каквото и да е проектно финансиране. Междувременно се плащат доста пари за комисионни, а 10 % е оптимистично число, събират се много ненужни и неупоменати предварително документи, правят се проверки на проверките и т.н. Уж в новия мандат трябваше всичко да е различно, но се продължава по старите традиции да се разморават бенефициентите и постоянно да се усложняват условията. Никоя друга страна няма такова нещо, каквото е т.н. "легитимен слой" за директните плащания. И въпреки това недоразумение, пак се отчитат най-добри резултати точно по първия стълб.
    Решението е само едно - закриване на ДФЗ и прехвърляне на дейността му през новия планов период от 2014 г. към национална агенция за разплащания с евросредства по всички ОП и по ПРСР. Трябва да има по-кратка и по-конкретна форма за кандидатстване по програмите с минимален брой документи, но с точни и измерими показатели за отчитане. Работата по разглеждане на проектите и одобряване да се прехвърли към МИГ, които са много по-оперативни и прозрачни. Надзорът върху работата на МИГ да се поеме от Дирекцията за развитие на селските райони на МЗХ, а целесъобразността и законосъобразността на плащанията да се контролира от АДФИ. И нормативна рамка - по-опростена, по-ясна и по-конкретна, така че да не дава място за тълкувания от разни чиновници.

    Нередност?
  • 5
    yotata avatar :-|
    йотата
    • - 1
    • + 3

    тимирут'

    сложих Ви +;

    Но всъщност исках да сложа +++ на мнението Ви, заради трите пункта които ми харесват:
    - закриване на ДФЗ; хайде да не е закриване, ама ограничаване само до контрола на приетите от МИГ проекти
    - МИГ да приемат/решават какви проекти ще се финансират
    - опростяване на процеса и изискванията, опростяване, опростяване (т.е.: електронизация, електронизация, електронизация... особено при изграждащото се електронно правителство и наличието на всякакви вече електронни регистри.)

    Нередност?
  • 6
    areta avatar :-|
    areta
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#2] от "cualquera":
    [quote#2:"cualquera"]Ние сме на едно от първите места по усвояване на средства, [/quote]

    Едно от първите места? Нещо доказателство, Миле, линкче да имаш под ръка?

    [quote#2:"cualquera"]Манипулацята тук идва от страна на частниците, [/quote]

    Частниците?! Уау! Миле, ти в кой век живееш, та тия лоши частници са ти виновни?

    Нередност?
  • 7
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 2

    До коментар [#5] от "йотата":

    Мерси. Изглежда имате представа за какво става дума. Аз самият съм срещу МЗХ и ДФЗ от 2003 г. и много неща ми минаха през главата за това време. През цялото това време през ръцете ми минаха стотици проекти - първо бяха онези 3 х 50 млн. лв. инвестиционни кредити на ДФЗ, после по САПАРД, сега и по ПРСР. Заради процедурите им сега имам 3 специалности, и трите магистърски, а се налага да се моря да образовам и цивилизовам някакви "калинки".
    Фондът е изчерпан като функции много отдавна. Даже бих казал, че е много по-безполезен от Фонд "Тютюн". Ако не е разплащателна агенция, какво друго има като дейност?! Малко субсидирани кредити и едната програма "Пчеларство". Но дори и това, което се върши, пак им го вършат други хора от МЗХ. Затова - закриване и разпределяне на дейността към вече работещи структури или към бъдещата нова Национална агенция за разплащания с евро-средства при Томислав Дончев или наследника му след изборите догодина.

    Нередност?
  • 8
    cualquera avatar :-|
    cualquera
    • - 3

    До коментар [#6] от "luda_krava":

    Погледнете архивите на сутрешния блок на БТВ и се осведомете сама. Приятно изкарване.

    Нередност?
  • 9
    mariasss avatar :-|
    mariasss
    • + 3

    Нормативната рамка на настоящия програмен период за програмите в земеделието, по-конкретно ПРСР, е повече от некадърно написана и некадърно редактирана !
    До Коментар № 4 -Пропускате нещо много съществено - Липсата на регистър на Земеделските производители регистрирани по Наредба № 3. Интересно каква е тази Интегрирана система за администрация и контрол, ами въобще кръстосани проверки на кого правят?! Смехория! Но пък чиновниците не пропускат събор с гювеч и музика, където да се промоцират!

    Нередност?
  • 10
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 2

    До коментар [#9] от "mariasss":

    Питаш и си личи неосведоменост.
    Наредба 3 от 1999 г. няма нищо общо с регистрациите по ИСАК. Не можеш да кандидатстваш по ПРСР, ако не си регистриран като ЗП по наредбата, но можеш да получиш субсидия за площ или за животни без да си регистриран. И наистина липсва национален регистър на ЗП-тата, но това не е голяма болка засега, особено ако отпадне наредбата.
    ИСАК е добра система, в нея се виждат всички плащания по ПРСР и наложените санкции. Кръстосаните проверки са дълга тема, но те са работа на инспектората на РА на ДФЗ. Ако те награбят, трудно ще се обясниш, че всъщност няма грешка в заявлението и не ти се полагат санкции. Дори и съдебни процедури не плашат "фондоваците" и затова си карат по стария начин открай време - санкционират, пък ти си води делата за парите.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал