Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
В стремежа да кипи дейност, да има първи копки, рязане на ленти, усвояване на пари институциите понякога забравят да преценят доколко създаваната от тях инфраструктура би била полезна. Докато в частния сектор всеки добре си прави сметката, държавата често е разточителна в бизнес начинанията си.
Такъв пример е терминалът за интермодални превози в Драгоман, на който тировете трябва да се качват на жп платформи. Той беше построен по време на управлението на ГЕРБ. Успешно глътна 6 млн. лв. публични средства, но така и не заработи. Причината е, че никой не е помислил как той ще се използва, има ли кой да го разработи, откъде ще дойдат товарите за него и какъв ще е стимулът на превозвачи и товародатели да плащат за услугите му. С една дума - с готови пари от бюджета първо беше купена каруцата и конят - подкован, а едва после се оказа, че сено за него няма. И всичко това - на фона на трагичната ситуация в железопътния транспорт, при която инвестирането на милиони в неясни проекти е не само неразумно, но и гротескно.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
5 коментара
Айде сега СИБИЛА-та да коригира прогнозите надолу и да ни каже с колко.
Както и защо нещо като същото няма да се случи в бъдеще.
А пък ние първоначално ще й "повярваме".
Приема се, че настоящето състояние на "БДЖ - ТП" е даденост и не подлежи на подобрение. А там проблемът е в мениджмънта, значи с нови хора вероятността дейността да се стабилизира и засили не е никак малка. Само че ГЕРБ-овците нямат такава цел, а по-скорошен фалит на превозвача и разграбване на безценица.
Разбира се, че трябва да има терминали близо да всички гранични пунктове, през които преминават ТИР-ове. Толкова ли е трудно да се разбере, че това не е само в полза на БДЖ, но много повече ще е полезно за съхранение на пътищата в България. Съвсем отделно стои темата защо у нас пътищата се проектират и строят крайно некачествено и ТИР-овете ги съсипват за месеци. В тази дейност има и екологичен елемент - неизгорената нафта няма да замърси въздуха. Има и полза за безопасността на пътуванията - факт е, че шофьорите на тежките камиони правят най-много пътни нарушения и най-тежки катастрофи.
Формулата да се избегнат подобни издънки е много проста: държвата да спре да се прави на предприемач. Не само да не захваща нови проекти, но и веднъж завинаги да се отърве от последните предприятия със социални функции - ВМЗ Сопот, Терем, Български пощи, Топлофикация София, БДЖ, Софийски градски транспорт. Иначе чиновническото безхаберие край няма. Само един пример - държавното Строителство и възстановяване (бивши Строителни войски) успя да фалира в зенита на строителния бум 2007-2008 г., когато дори ветеринарни лекари, психолози и зъботехници се правеха на строителни предприемачи и успяваха да направят печалба. А тук говорехме за препдриятие със заварени по наследство бази, арматурни дворове и техника, но пак фалира.
Нима вече не се разбра, че "БОГ" си подготвя почвата за своя частна "Железница". Само след няколко години тунелите за жп-превози под Босфора ще бъдат готови и тогава България ще се превърне в най-печалившия играч и митничар на транспортния коридор Азия-Европа.
- О неразумни юроде, до кога ще ти харасва да живееш и мислиш колкото една овца.
Хубаво е да строим магистрали и пътища, но те следва да са в резултат на програми и оценки за развитие на региони и отрасли на икономиката в тях.Ако по тези магистрали и пътища ще се движим с каруци, то едва ли инвестирането в тях е първостепенно за развитието на България.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.