🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Строим, пък каквото стане

Провалът на интермодалния терминал в Драгоман

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В стремежа да кипи дейност, да има първи копки, рязане на ленти, усвояване на пари институциите понякога забравят да преценят доколко създаваната от тях инфраструктура би била полезна. Докато в частния сектор всеки добре си прави сметката, държавата често е разточителна в бизнес начинанията си.

Такъв пример е терминалът за интермодални превози в Драгоман, на който тировете трябва да се качват на жп платформи. Той беше построен по време на управлението на ГЕРБ. Успешно глътна 6 млн. лв. публични средства, но така и не заработи. Причината е, че никой не е помислил как той ще се използва, има ли кой да го разработи, откъде ще дойдат товарите за него и какъв ще е стимулът на превозвачи и товародатели да плащат за услугите му. С една дума - с готови пари от бюджета първо беше купена каруцата и конят - подкован, а едва после се оказа, че сено за него няма. И всичко това - на фона на трагичната ситуация в железопътния транспорт, при която инвестирането на милиони в неясни проекти е не само неразумно, но и гротескно.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yotata avatar :-|
    йотата
    • - 2
    • + 1

    Айде сега СИБИЛА-та да коригира прогнозите надолу и да ни каже с колко.
    Както и защо нещо като същото няма да се случи в бъдеще.
    А пък ние първоначално ще й "повярваме".

    Нередност?
  • 2
    agrotuz avatar :-?
    тимирут'
    • - 1
    • + 4

    Приема се, че настоящето състояние на "БДЖ - ТП" е даденост и не подлежи на подобрение. А там проблемът е в мениджмънта, значи с нови хора вероятността дейността да се стабилизира и засили не е никак малка. Само че ГЕРБ-овците нямат такава цел, а по-скорошен фалит на превозвача и разграбване на безценица.
    Разбира се, че трябва да има терминали близо да всички гранични пунктове, през които преминават ТИР-ове. Толкова ли е трудно да се разбере, че това не е само в полза на БДЖ, но много повече ще е полезно за съхранение на пътищата в България. Съвсем отделно стои темата защо у нас пътищата се проектират и строят крайно некачествено и ТИР-овете ги съсипват за месеци. В тази дейност има и екологичен елемент - неизгорената нафта няма да замърси въздуха. Има и полза за безопасността на пътуванията - факт е, че шофьорите на тежките камиони правят най-много пътни нарушения и най-тежки катастрофи.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 6

    Формулата да се избегнат подобни издънки е много проста: държвата да спре да се прави на предприемач. Не само да не захваща нови проекти, но и веднъж завинаги да се отърве от последните предприятия със социални функции - ВМЗ Сопот, Терем, Български пощи, Топлофикация София, БДЖ, Софийски градски транспорт. Иначе чиновническото безхаберие край няма. Само един пример - държавното Строителство и възстановяване (бивши Строителни войски) успя да фалира в зенита на строителния бум 2007-2008 г., когато дори ветеринарни лекари, психолози и зъботехници се правеха на строителни предприемачи и успяваха да направят печалба. А тук говорехме за препдриятие със заварени по наследство бази, арматурни дворове и техника, но пак фалира.

    Нередност?
  • 4
    toniarisa avatar :-|
    toniarisa
    • + 2

    Нима вече не се разбра, че "БОГ" си подготвя почвата за своя частна "Железница". Само след няколко години тунелите за жп-превози под Босфора ще бъдат готови и тогава България ще се превърне в най-печалившия играч и митничар на транспортния коридор Азия-Европа.
    - О неразумни юроде, до кога ще ти харасва да живееш и мислиш колкото една овца.

    Нередност?
  • 5
    mak avatar :-|
    mak
    • - 1
    • + 1

    Хубаво е да строим магистрали и пътища, но те следва да са в резултат на програми и оценки за развитие на региони и отрасли на икономиката в тях.Ако по тези магистрали и пътища ще се движим с каруци, то едва ли инвестирането в тях е първостепенно за развитието на България.

    Нередност?
Нов коментар