Под линията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Под линията

Под линията

"Южен поток"

2848 прочитания

© Николай Дойчинов


Газопроводът "Южен поток" вероятно е единственият проект от "големия шлем" на Георги Първанов. Това е точно проектът, който към 2006 и 2007 г. изглеждаше най-малко осъществим. Сега се оказва, че той е най-реалистичен - дали заради икономическата си изгодност, дали заради огромната политическа подкрепа за него в Русия.

За разлика от АЕЦ "Белене" и Бургас - Александруполис той и не предизвика сериозни опасения. Дори представители на дясната опозиция признават (които трудно могат да бъдат обвинени в пристрастие към "Газпром"), че документите по проекта "Южен поток" изглеждат ОК. Те се основават най-вече на договореното минимално участие на България в проекта, което ще минимализира евентуалните загуби за бюджета при неуспех.

Проблемът е, че зад големите договорки стоят детайли, които обикновено се намират в бележките под линия или някъде в допълненията. При АЕЦ "Белене" се оказа, че въпреки първоначално добрата договорена цена никъде не присъства точната формула за оскъпяване на проекта по време на строежа. Така разликата в оценките между българската и руската страна за цената на проекта стигнаха милиард. За този "дребен" детайл никой не говореше през 2006 г. (макар "Капитал" да предвиждаше сериозно оскъпяване).

Сега около "Южен поток" също се говори за милиарди и милиони, но никой не описва възможните точки под линията. Например отсега е ясно, че газопроводът ще има проблеми със запълняемостта и не е ясно как ще бъде гарантиран точно българският интерес. Всичко това трябва да бъде решено бързо и публично, за да не остане накрая пак лошият привкус в устата.

Газопроводът "Южен поток" вероятно е единственият проект от "големия шлем" на Георги Първанов. Това е точно проектът, който към 2006 и 2007 г. изглеждаше най-малко осъществим. Сега се оказва, че той е най-реалистичен - дали заради икономическата си изгодност, дали заради огромната политическа подкрепа за него в Русия.

За разлика от АЕЦ "Белене" и Бургас - Александруполис той и не предизвика сериозни опасения. Дори представители на дясната опозиция признават (които трудно могат да бъдат обвинени в пристрастие към "Газпром"), че документите по проекта "Южен поток" изглеждат ОК. Те се основават най-вече на договореното минимално участие на България в проекта, което ще минимализира евентуалните загуби за бюджета при неуспех.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    В балканско-азиатските отношения винаги има нещо "под черта". Все ще е за нещо между политиката и икономиката, и винаги ще е обвързано с пари. "Южен поток" ще е скъпо удоволствие, но ние в случая нямаме голям избор - ако не подкрепим руския проект, ще останем с празни ръце. Или им даваме трасетата да си монтират тръбите и не получаваме транзитни такси, или сме акционери и освен от транзити, реализираме приходи и от печалбата на фирмата, а също остават и малки отстъпки от доставките. Така че сега се налага да се набутаме с няколко (стотици) млн. евроси, с надеждата по-късно някога все па да постигнем възвръщаемост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Pozor, diváci*

Pozor, diváci*

Тури му чакъл

Тури му чакъл

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK