Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма нужда да се оплитаме

Споровете около правилата за безопасност на асансьорите

2811 прочитания

© Теодор Михайлов


Отговорност за безопасността на всяко превозно средство носи собственикът му. Защо при асансьорите не?

Помните ли от часовете по физика кой е най-лесният начин да се постигне безтегловност, без човек да излиза в Космоса? - Ако е в асансьор, който се движи, изведнъж въжетата се скъсат и цялото нещо полети надолу. Тогава тялото вътре е в безтегловност. Лошото е само, че опитът продължава изключително кратко - секунди. В космическа ситуация по този начин можеш да изпаднеш още утре, а шансът за това не само че не е малък (3000 били опасните асансьори, обясниха от бранша в понеделник), а и с течение на времето се увеличава. Нещо като руска рулетка. И докато гилзата с патрона се върти и наближава, държава и организации на производителите спорят как нормативно проблемът със старите и отделно с некачествените устройства да се реши. Държавата - както обикновено, предлага допълнителни изисквания, струващи пари. Производителите естествено биха искали, ако може, всички асансьори да се сменят (кой не би желал 100% от пазара му да има нужда от него веднага).

Всъщност спорът е нещо като да се опитват да се оплетеш в прави въжета: отговорност за безопасността на всяко едно нещо носи собственикът му. Както останалите превозни средства се поддържат и ремонтират от фирмата, която притежава камионите, така и асансьорите трябва да се ремонтират от собствениците на сградата. Държавата е достатъчно само да даде определение на понятието безопасност в случая и да задължи етажните собственици (или институциите, когато говорим за обществени сгради) да поддържат такава. Дали се спазва - достатъчен е годишен технически преглед. Защото каква е разликата в капацитета за убийство на невинни между камион без спирачки и асансьор с протрити въжета?

Доколко ефективен е бил контролът досега - няма нужда да се питаме. Вече го споменахме: опасните асансьори са 3000 и няма нито един спрян от движение.


7 коментара
  • 1
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Отговорни за безопасността са собствениците, наистина. Държавата (общините) трябва да изпишат правилата и да осъществят контрола. Който не може да си поддържа колата (асансьора) безопасен - да ходи пеша...

  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Потенциално опасна ситуация с висок риск от смъртни случаи. Но една авария дори да завърши "само" с тежки травми, както стана при пропадането на онзи болничен асансьор, пак е голям проблем. Отговорността е на собствениците, това е безусловно, но как се подвежда под отговорност "етажна собственост"?
    Най-напред на "етажната собственост" и администрациите трябва да се вмени задължение да имат договор с фирма за текуща поддръжка и периодични прегледи. Мисля, че фирмите по доставка на техника и по поддръжка трябва да поемат по-голяма отговорност, вкл. предписания за спиране, капиталов ремонт и дори демонтиране или подмяна на кабините. Някъде тук е мястото да се задължат "етажната собственост" и администрациите да имат застраховка за тези съоръжения, подобна на автомобилната "ГО", без която асансьорите да се спират от движение. Както и на фирмите да подписват застраховка "професионална отговорност" срещу евентуална тяхна некадърност. Не знам кои, доколко и как тези неща се правят и сега, но трябва да има стриктен регламент в името на безопасността и сигурността на хората.

  • 3
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Напишете го в прав текст: Лобито на асансьорните фирми иска да си осигури, твърди постъпления за да компенсира свития пазар за нови асансьори. Покрай тях може да намажат и застрахователите, ако прокарат някоя задължителна Гражданска Отговорност за всеки асансьор в страната.

    А за падането на асансьор, гледайте "Ловци на митове". В един епизод, доста се озориха, докато "помогнат" на един, стар, бракуван, ръждясал асансьор да падне. Дори, онзи дето падна в болницата, е работил постоянно с жестоко претоварване, защото на персонала не му е направило впечатление, че кабинката е била пълна (явно е било "както обикновено").

  • 4
    gost22 avatar :-P
    gost22

    До коментар [#1] от "Г-н D.":

    Лапна въдичката, а?
    Ще са изправни, колкото са изправни и колите — по документи, всичките са ОК. А, че цялата работа е за ежегодните такси и плащането около лицензирането, както и около излишните ремонти не го мислиш. Защо не го предложиха, в разгара на строителния бум, а? Защо се сетиха сега, когато се продават и монтират съвсем малко нови асансьори, и всичките разчитат на таксата от договорите за сервизно обслужване?

  • 5
    dias avatar :-|
    dias

    Поредната глупост!В България има Инспекция по технически надзор,която е дала лицензи за монтаж и подръжка на асансьори.
    След като фирмата която обслужва съоръжението прецени ,че е опасно ,тя е длъжна да го спре и да уведоми инспекцията.Пускането става след като съоръжението се въведе в изправност ,за което заплаща собственика или ползвателя и отново се уведоми инспекцията. Относно протритите въжета това е пълна глупост,но дори и да се скъсат не е възможно кабината да падне.От бранша да не говорят ей така.Кое не се подменя?Ролки,въжета,операивен кабел,спирачки,контактори?

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Асаснсьораджиите са закъсали за парета и нагнетяват паника, макар и в Дневник......
    Аде няма нужда сега да се плашим взаимно..... асансьори има в България от поне 80 години и все някак се оправяме.... нал тъй?

  • 7
    pavlik_morozov avatar :-?
    Настрадин Ходжа

    [quote#6:"boby1945"]асансьори има в България от поне 80 години и все някак се оправяме.... нал тъй? [/quote]

    Интересно, много пенсионери си мислят така - "живея вече 65-70-80 години и все се оправям". И какво става един ден?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

И с милиарди, и без милиарди...

И с милиарди, и без милиарди...

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK