Тестът "Южен поток"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тестът "Южен поток"

Тестът "Южен поток"

Строежът на нов газопровод

4521 прочитания

© Мария Съботинова


Може ли България да направи голям енергиен проект както трябва - по начин, по който би се случил, ако го прави частен инвеститор? Дотук отговорът изглежда твърдо "не". Държавата се провали изцяло с "Белене" - без ясна цена бяха изхарчени стотици милиони левове, преди да се признае, че проектът е неизгоден. Сходна беше и ситуацията с петролопровода "Бургас - Александруполис". Двете управленски "грешки" сега могат да послужат като наръчник какво не трябва и какво трябва да се прави с "Южен поток".

Първо, в списъка със задачи най-отпред трябва да стои обективна финансова рамка с най-подробни детайли и възможни сценарии. После, в договора трябва да има конкретни и ясни клаузи. И финансовите, и техническите параметри трябва да са обявени публично предварително, за да може този път да се случи истинско обществено обсъждане. Управляващите са длъжни да го направят не само защото данъкоплатците всъщност са инвеститори във всяко държавно начинание. Освен това публичното обсъждане ще позволи и да се намери по-качествено решение на проблемите.

В ситуацията с "Южен поток" е важно и проектът да не наруши отношенията на България с най-важния й партньор - евросъюзът. В този газопровод се сблъскват две цивилизации с различния си поглед към това как трябва да се случват нещата. Европа иска достъпът до него да е свободен и за газ от други източници, Русия го иска само за себе си. Изчистването на всички тези въпроси на максимално ранен стадий може да даде гаранции, че за пръв път държавата може да подреди нормален, полезен и печеливш за всички проект.

Може ли България да направи голям енергиен проект както трябва - по начин, по който би се случил, ако го прави частен инвеститор? Дотук отговорът изглежда твърдо "не". Държавата се провали изцяло с "Белене" - без ясна цена бяха изхарчени стотици милиони левове, преди да се признае, че проектът е неизгоден. Сходна беше и ситуацията с петролопровода "Бургас - Александруполис". Двете управленски "грешки" сега могат да послужат като наръчник какво не трябва и какво трябва да се прави с "Южен поток".

Първо, в списъка със задачи най-отпред трябва да стои обективна финансова рамка с най-подробни детайли и възможни сценарии. После, в договора трябва да има конкретни и ясни клаузи. И финансовите, и техническите параметри трябва да са обявени публично предварително, за да може този път да се случи истинско обществено обсъждане. Управляващите са длъжни да го направят не само защото данъкоплатците всъщност са инвеститори във всяко държавно начинание. Освен това публичното обсъждане ще позволи и да се намери по-качествено решение на проблемите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    cheta avatar :-|
    cheta

    Кратък, ясен текст! Да чуем, какво ще отговорят радетелите на другата позиция - сигурно има аргументи в цифри и аргументи, облечени в доверие...

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    Ще ни ошамарят пак отнякъде ама от къде ...

  • 3
    beriya avatar :-|
    beriya

    И Белене, и Южен поток са добри гео-стратегически проекти от които частна компания би спечелила, но както знаем частното се управлява различно от държавното в БГ.
    Дори и да се построи читаво, да се договорят добри параметри, да започне да се изплаща и тнт. самия проект, то не е сигурно дали на някой „временно имащ правото да решава" няма да му хрумне да продаде дяла ни от проекта за „жълти стотинки", и „всичко" да се съсипе, а този филм сме го гледали и ни е познат до втръсване.
    Та в „руслото" на времето в което живеем как човек да очаква положителна развръзка и да се изкаже в полза на подобно начинание.

  • 4
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Като цяло това си остава един руки проект, по който руснаците ще си търгуват собствения газов добив. Участваме в проктната компания, която после ще стане оператор, без да ни се търсят капитал и инвестиционно кредитиране, само защото част от трасето е на наша територия. Може след години да получаваме транзитни такси, но с тях или без тях - все тая, ние и досега не сме забогатяли от досегашните транзити. Но когато компанията започне да работи, е много верояно да печелим повече от дивидента, отколкото от транзитни такси. От тази гледна точка ние сме си добре - тръбопроводът ще е транзитен и за нас ще е по-изгодно да купуваме от доставките по него, вместо през обиколното трансгранично трасе.
    Колкото до т.н. либералиация и искането на ЕС за осигуряване на капацитет - да си гледат работата. Или, ако много искат да се бъркат в чуждия бизнес, да сложат едни пари на масата, които да финансират нашето участие. Проектът е руски и по него няма как да тече чужда газ, колкото и да им се ще да не е така. По националната газопреносна система и старите транзитни газопроводи има достатъчно капацитет, но няма алтернативен доставчик. Когато се задвижи проект, все едно дали НАБУКО, или нещо сходно, пак има варианти да си изгради собствени трасета и тогава руснаците няма да могат да възразят, че по тях няма да има свободен капацитет.

  • 5
    demian avatar :-|
    Дамян

    [quote#4:"тимирут'"]само защото част от трасето е на наша територия.[/quote]
    Тук грешиш. И много други си мислят същото. Но според досегашните договорки България НЯМА да получава газ от Южен поток освен в извънредни ситуации. В момента България разполага със собствена транзитна мрежа за около 40 млрд. куб.м газ годишно, от която получава своите 2.5 - 3 млрд. куб. м газ за вътрешно потребление. С Южен Поток транзитната мрежа през България най-малкото ще се удвои. Когато си направим интерконекторната връзка с Турция можем да получаваме при нужда и РУСКИ!!! газ от Син поток (Капацитет 8-10 млрд. куб.м)
    Потребностите на България от газ НЯМАТ НИЩО ОБЩО със Южен Поток.

  • 6
    big_al avatar :-P
    BIG AL

    Проектът е "много" добър , даже "отличен" - за нас ::))
    1..Даваш си около 120 квадратни километра територия-в ниското , т.е.плодородна .- да копат тръбите ..
    2.Нищо не получаваш за 15 години , а ако дебитът е под максималния , като Северен поток - с 35% - след 30 година- едни изгнили тръби - ще станат НАШИ :::)) Дотогава - нито цент ::))
    3.След 30 години- а и по- рано до 2-4 години - ще ИМА газ около нас - дори и НИЕ да нямаме ..А и ние - ще имаме ::))
    4.След 15 години- цената на газта ОКОЛО нас - ще бъде по- ниска и от руската ..Близо и "шистова" ще е , и кипърска , и израелска , и през Турция ..Изобщо - конкуренция ще има ::))
    5."Отстъпката в цената , СЕГА - от руснаците - е СМЕШНА ..Пак по- скъпо ще плащаме от германците , например ..
    6.А ако има по-евтина газ в Европа -няма и нищо да тече по ТЕЗИ тръби ..:))
    Т.е. , ще има бизнес - за братята роми и ...толкова ::)))
    7..Интерес от този Южен - ще има САМО за руснаците - и то в близките 5-до 10 години ..След това - те ще са си взели милиардите , а ние - ние ще го ДУХ..е, с тръбите - наша собственост ::)))) и НИТО ЦЕНТ печалба ..:))
    Такъв проект и договор, САМО Боко иР.Овч., могат да сключат у нас ..:))

  • 7
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    [quote#4:"тимирут'"]тръбоповодът ще е транзитен [/quote]
    Затова няма да купуваме от този тръбопровод. И това го прави неизгоден за нас. Ние даваме територия ,която почва да ни дава "наем" чак след 15-20 години. Дотогава нищо.

  • 8
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#5] от "Дамян":

    Не е това, което си разбрал от написаното. Казвам, че "БЕХ" участва в проектната компания, защото част от трасето преминава през наша територия. Наистина не е предвидено, че нашите доставки ще минават по "Южен поток" и това няма как да стане поне още 4 години. Може би по следващите договори за доставки това ще е реална възможност, ако дотогава "Южен поток" заработи, ако "Газпромекспорт" изостави трасето през Украйна и Румъния, и ако потреблението тук се повиши. Но вече имаме примера със "Северен поток", който почти изцяло покрива доставките на руска газ за Германия, Дания, Нидерландия и Белгия, за сметка на трасето през Полша. "Син поток" е насочен към Турция и Гърция и дори с интерконекор не може да предпази България от спиране на доставките при криза някъде по трасето на стария руски газопровод.

  • 9
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#6] от "BIG AL":

    Не си на прав път. Много глупости си написал. Единственият проблем с "Южен поток" е, че затваря пътя на транзитен газопровод откъм Турция на запад. Това е единственото, което мен лично много ме притеснява, а то се случва, тъй като "НАБУКО" се забави прекалено много.
    Не знам как ги изчисляваш тия 120 кв.км., май не си в час със математиката - реалното число е около 11 кв.км сервитут. Земята в сервитута си остава земеделска или горска и се ползва по предназначение, освен в обхвата на 3-те компресорни станции. За другото - не знам. Но по въпроса за шистовите добивни кладенци - много съм против. По екологични причини.

  • 10
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#7] от "cobanmaala":

    Ама и ти си в общия тон. Не мисли, че съм привърженик на "Южен поток", но когато се пишат глупости, това е дразнещо. Тръбопроводите (2 успоредни тръби са) пренасят газта до Драгоман и после на запад към Италия и към Австрия по 2 трасета - поне това е идеята засега. Ако имат капацитет за 62 млрд. кубометра газ, а ние ползваме 3, дали сме важни за този проект? Няма как да купим каквото и да е до 2016 г. най-рано, но вероятно и по-късно, не и докато всичко не е готово. Това за нас означава, че следващите договори ще се изпълняват по стария газопровод по суша през Украйна и Румъния. След това вече зависи от много неща, но по-вероятно е да минем на доставки през "Южен поток". И все пак трябва да е ясно - нищо не даваме, нито земя, нито въздух. Отстъпваме транзитната такса на "Газпром", която ще капитализира проектната компания с не по-малко от 990 млн. евроси, половината от които трябваше да ги даде "БЕХ". На този етап това изглежда полезно, а дали е изгодно ще зависи от много неща.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мнения Daily - Какво е мафията

Мнения Daily - Какво е мафията

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK