Като пожар в изсъхнала гора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Като пожар в изсъхнала гора

Shutterstock

Като пожар в изсъхнала гора

Казусът "Пайнер" и европарите за медии

4513 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В книгата си "Повратна точка" американският социолог Малкълм Гладуел описва този "магичен момент, в който идея, тенденция или социално поведение преминават определена граница и изведнъж се разпространяват като горски пожар". Според Гладуел, за да се създаде едно подобно движение, първо трябва да има много малки движения. България тези дни изглежда изправена пред подобен момент.

Да вземем случая с "Пайнер медиа" и проекта й по "Конкурентоспособност". Причината за социалната експлозия, която този казус предизвика, не може да бъде обяснена само с един фактор. Той успя да стъпи едновременно върху три взривоопасни точки в България днес - дебатът за чалга културата, от една страна, замиращият малък и среден бизнес, от друга, и парите от държавата, от трета. Всяка  от тези теми е по-голяма от "Пайнер" и фокусът върху конкретния казус е погрешен.

Парите за театри например нямат общо с парите за фирми (театрите и сега се ремонтират по ОП "Регионално развитие"), а да искаш държавата да те финансира само защото някой друг е по-популярен, е лицемерно. "Пайнер" обаче получи финансиране там, където много други фирми не успяват, защото банките са склонни да му дадат кредит. Липсата на финансиране за малкия и средния бизнес е заради влошаващия се икономически климат в страната. Според "Алфа рисърч" 67% от хората смятат, че успешен бизнес в страната днес правят само хора, свързани с властта. Учудващо ли е тогава, че мнозина видяха в поръчката на "Пайнер" същия модел?

Както "Капитал" и преди е припомнял евросредствата  изкривяват пазара, но не са основният проблем. В момента това са качеството на бизнес средата и липсата на съществени други свежи средства в икономиката. Това позволява в цели сектори чиновниците да се превърнат в решаващ фактор, а парите от държавата винаги са свързани със съмнения за злоупотреби, корупция, конфликти на интереси и близост с управляващите. В случая с оперативна програма "Конкурентоспособност" говорим за лошо определени приоритети, а в случая с държавните пари за медии - за отказ от прозрачност. Тази година ще станем свидетели на най-голямата сума, която институциите ще раздадат на медиите. В година на избори подобни новини само допринасят за непрекъснато растящото напрежение, на което са израз и малките, но устойчиви протести срещу различни еконарушения.

Ето защо и отказът на "Пайнер" от проекта няма да подобри никой от тези дебати. Има нужда от системни подобрения - например публичен регистър на парите от ЕС, които влизат в медиите, какъвто е много лесно да се направи, или не толкова антипазарни правила за разпределяне на европейските субсидии. Подобен е случаят и със строежът на Иракли. Спирането му не решава системния проблем с нарушаването на правилата при застрояването на черноморието. Искрата сега изглежда потушена, но въглените от нея тлеят и ще продължи да бъде така, докато не се намери системно решение - такова например е създаването на национален парк "Черно море".

И по възможност всичко това трябва да се случи преди точката, в която искрите се превръщат в пожар.

В книгата си "Повратна точка" американският социолог Малкълм Гладуел описва този "магичен момент, в който идея, тенденция или социално поведение преминават определена граница и изведнъж се разпространяват като горски пожар". Според Гладуел, за да се създаде едно подобно движение, първо трябва да има много малки движения. България тези дни изглежда изправена пред подобен момент.

Да вземем случая с "Пайнер медиа" и проекта й по "Конкурентоспособност". Причината за социалната експлозия, която този казус предизвика, не може да бъде обяснена само с един фактор. Той успя да стъпи едновременно върху три взривоопасни точки в България днес - дебатът за чалга културата, от една страна, замиращият малък и среден бизнес, от друга, и парите от държавата, от трета. Всяка  от тези теми е по-голяма от "Пайнер" и фокусът върху конкретния казус е погрешен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    А финансиране от фондация "АзБ" изкривява ли пазара на медиите? Нищо лично, наистина съм любопитен дали е така или не.

  • 2
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Може би сме свидетели вече на пожара. И пожарникарят няма да може да се справи с огъня.

  • 3
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Така си е - проблемът не е "Пайнер", а това, че такива като "Пайнер" изобщо имат възможност да кандидатстват по евро-програмите. Но корените на този проблем са в миналия мандат, когато Кунева-Пръмова е договаряла евро-програмите. Когато си заложиш калпави мерки, кой в Брюксел ти е крив, че кофти фитми вземат субсидии? Какво може да се подобри в конкурентоспособността на чалгата - това е въпросът на въпросите. Очевидно няма накъде да се развива този бранш, май става дума за проста замяна на техническо оборудване, което пък е забранено по регламент. Затова хората са прави да се ядосват - парите се дават предизборно на димитровградския Митю, който да направи концерти за ГЕРБ. Показателно е - Бат' Бам-Бам мисли за народа си като за "мат'риал", затова ще го осигури околоизборно "мат'риално". За всички ще има чалга за душата и кебапчета и бира за корема. И всичко това вече е налично...

  • 4
    otnesenr avatar :-|
    Отнесен

    [quote#3:"тимирут'"]Очевидо няма накъде да се развива този бранш, май става дума за проста замяна на техническо оборудване, [/quote]
    Чалгата тепърва ще се развива и ще стъпва на европейския пазар. Ние българите единствени в света мразим чалгата. На всички други им харесва.

  • 5
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#4] от "Отнесен":

    За харесването и обичането - така си е, ама не съвсем. Небългарите просто я търпят чалгата, нито я обичат, нито я харесват. Българите, обаче сме странна порода. За пред хората повечето от нас я мразят, защото обратното е непрестижно и просташко. В кръчмата повечето я чувстват своя и се потръскват "в ритъма шакадъм", забравяйки предразсъдъците си. Далече съм от идеята да критикувам някого, още повече пък да казвам кое е културно и кое - не. Дразнещо е лицемерието в обществото.
    Колкото до самата музика - липсват оригинални мелодии, всичко е копирано от балканските съседи. Няма смислени съдържателни текстове, просто някакви думи се напасват към ритъма и толкова. Затова няма как да се търси в тази музика нещо поучаващо или патриотично. Така възниква въпроса - как чалгата може да стане конкурентоспособна с евро-субсидии?

  • 6
    otnesenr avatar :-|
    Отнесен

    [quote#5:"тимирут'"]Колкот до самата музика - липсват оригинални мелодии, всичко е копирано от балканските съседи.[/quote]
    Е, не всичко е кавър, естествено. Но и копираното от съседите не е лошо, в смисъл - те нямат нищо против техните мелодии да се популяризират тук. Чалгата е много разнолика и общо взето отразява не българския, а балканския културен модел.

    [quote#5:"тимирут'"]Няма смислени съдържателни текстове, просто някакви думи се напасват към ритъма и толкова. [/quote]
    Има и смислени текстове в чалгата. Вярно, не мога да ти представя статистика колко са такива и колко онакива, но пък може би е донякъде успокояващо, че във абсолютно всяко изкуство на света наблюдаваме картинката "повече посредственост, по-малко талант", а чалгата не прави изключение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK