Ремонти на кръпка

Заобикалянето на търгове при пътищата

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Практиката на държавата да заобикаля Закона за обществените поръчки, когато сключва договор за ремонт на пътища, вече е системна. Само през 2012 г. ограничен кръг фирми и обединения са подписали "извънредни" договори с областните пътни управления в страната и са получили десетки милиони левове за съществени ремонтни дейности. Врътката е известна от години и преглед на практиката назад във времето може да извади отклонения от закона на значително по-сериозна стойност.

Тази практика не се връзва с два от постулатите на управляващите. Първо, с мантрата на премиера, че основен приоритет е инфраструктурата – подобна политика показва, че липсва цялостна стратегия за управление на пътната мрежа. Няма как пътища, които са за очевиден ремонт от десетилетия, да се ремонтират "извънредно". Второ – заобикалянето на Закона за обществените поръчки по презумпция нарушава интересите на държавата. Идеята на конкурентното начало е ясна – търгът гарантира по-изгодна цена, повече гаранции и по-качествено изпълнение.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'
    • - 2
    • + 1

    Може да не е морално, но е законно и е "удобно". Няма нищо извънредно или аварийно в нито един от ремонтите, но защо да не се подаде къшей хляб на свой човек, т.е. приятелска фирма, в нужда? Подмяната на процедурата е разпоредена от властта, защо да се чудим, че нямало "политическа воля" да се затворят вратичките? Ако всичко е прозрачно и по регламент, ще се загубят онези проценти "целеви надбавка", които се преразпределят по клиентелистката верига. Освен това отпадат някои неудобни клаузи в договорите по отношение качество на материалите и работата, сроковете за изработка и гаранция за свършеното са по-скоро условни... Имаше една приказка за кучето, дето влачело рейс...

    Нередност?
  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 2
    • + 2

    Не трескай глупости неподготвен!
    Гони те параноята.
    ЗОП има някакъв смисъл, и то не голям, както показа практиката, само при големи и скъпи обекти където се почва практически от нула, няма работни проекти, няма практика....
    А когато става дума за дребни ремонти е в пъти по добре да се дават на фирмите които подържат пътищата, имат механизация, знаят кое къде е и най-важното отговарят за пътя (като състояние). т.е фирмитие за които има положителен опит от подрръжката до момента.
    Трябва да се контролират от кметовете или от КАТ по места....

    Нередност?
  • 3
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#2] от "boby1945":

    Защо не спазваш собствения си принцип "да не трескаш глупости неподготвен"?
    Никой не ти говори за закърпване на някоя и друга зимна дупка, за монтиране на някоя и друга мантинела и т.н. Става дума за далече по-големи неща. Примерно за 3-те моста на "Хемус", които са в тежко състояние от поне 10 години. Това се е знаело от АПИ през цялото време, но точно сега трябва да започнат "спешни" и "неотложни" ремонти. Да, ама това не са текущи ремонти, нито са аварийни, а са си чиста проба капиталови разходи, за които е задължително спазване на ЗОП. Всъщност в друга държава би било задължително, у нас - не. Водят го Батьо ти Бам-Бам на "Витиня" и веднага го "убеждават" колко е важно да се строи - срещу малко повече от 40 млн.лв. Защо не - процентите са си проценти, а Черепа знае как да се "отчете", нали?

    Нередност?
Нов коментар