Министърът си отива, системата остава

Промените в образователното ведомство

Повече от важно е гражданският натиск да не спре с рокадата
Повече от важно е гражданският натиск да не спре с рокадата
Повече от важно е гражданският натиск да не спре с рокадата    ©  Юлия Лазарова
Повече от важно е гражданският натиск да не спре с рокадата    ©  Юлия Лазарова

"Днес е голям ден за българската наука", поздравяваха се учени в БАН и университетите този понеделник. Радостта им не беше за успешно научно изследване, нито дори за отлично представили се докторанти. А за една оставка. На министъра, от когото очакваха много. Той обаче още в началото на мандата си обърна гръб на диалога с академичната общност. Не успя да завърши докрай и нито една от обещаните реформи. Скандалът от последните седмици със съмненията за злоупотреби във фонд "Научни изследвания", в който Сергей Игнатов зае пасивна защитна позиция, преля чашата и накара иначе тихите учени да протестират под прозорците на Министерския съвет.

Но макар и очаквана, оставката на министъра не решава автоматично проблемите в системата. След него остава наследството му - непрозрачни процедури, липса на контрол в администрацията, неадекватен мениджмънт. И това е от години, горе-долу от началото на съществуването на фонда. Министрите са се сменяли, но не и правилата. Порочните практики са здраво вплетени в неясните бюрократични процедури, в дългогодишни служители с неоправдано голямо влияние, в незаинтересоваността какво се случва с публичните средства. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 4
    • + 3

    Като че ли трябва да се преразгледа организационната структура на тази система. Един академик има твърде мако интереси и знания за ситуацията в училищната система. Повечето водещи учени от БАН не познават проблемите на университетската младеж и преподаването, т.е. научно-изследователският компонент на системата има нужда от отделяне. Според мен ще е добре те да са в рамките на прозрачна програмна система действаща като национален фонд от стратегически грантове, с отделно Министерство на образованието. Ако имаме сили, могат да се създадат междувузовски технологични центрове там където е реално.

    Нередност?
  • 2
    petrov9 avatar :-|
    Nyama Znachenie
    • + 3

    "...пасивната позиция, която той зае в скандала със злоупотребите във фонд "Научни изследвания" ;
    "Сергей Игнатов зае пасивна защитна позиция"

    Упорит рефрен в Капитал... "пасивна" ли?! Да вземат авторите, пишещи по темата, да преброят, изчетат и изгледат отново, безбройните интервюта на СИ по вестници и телевизии - то само грозната манипулация в тандем с Кошлуков по тв7 стига...

    Защитна -да; разкриването на далаверите на назначените от него двама мошеника го повличаха (и повлякоха) и него. И вече
    дочуваме, че докладът на инспектората щял бил да бъде само за междуведомствена употреба, както се жалва даже шефът на парламентарната комисия Огнян Стоичков.

    "На министъра, от когото очакваха много. " ?! Очаквали са нему подобните... Да приемем, че е журналистическо клише, но какво наистина да се очаква от ректор на частен световно неизвестен ВУЗ, напорист кариерист с повече от скромна научна биография?
    Очевидното - да лобира за частните образователни институции и комплексарски да "обърне гръб на диалога с академичната общност", към която не принадлежи.

    Иначе, заключението в материала е безспорно вярно - "сега е повече от важно гражданският натиск да не спре с рокадата"...



    Нередност?
  • 3
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 2

    Поредният вреден за образованието и науката министър си тръгна безславно. След време ще бъдат отчетени малко повече от 3 години загубени за реформите в образователната система, след които не е останал нито един решен структурен проблем. Ще бъдат отчетени и нови проблеми, само един от които е влизането в образователната система на 4-годишни деца. Няма как да не се говори и за постоянните скандали с учебното съдържание, със създаването и издаването на учебници от приятелски колективи. Не спряха и постоянните интриги в системата на висшето образование, продиктувани преди всичко от произхода на министъра - "люпилнята" на калинки НБУ. В науката ще останат да се помнят непрестанните атентати срещу БАН, чрез които и тази институция беше срината до нивото на квартална бакалия. Скандалната сесия на фонда беше само "черешката върху тортата" или капката, преляла чашата. Не се случва често финансовият недоимък, причинен от властта да се съчетае с клиентелистки скандал, сътворен с участието на същата тази власт. Изобщо, изминаха 3 изключително тежки години за всеки, ангажиран с наука и образование, а надеждата остава за след изборите.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал