Данъците в България са ниски. Това е единственият плюс в системата на облагането. Оттам насетне следват само минуси - правилата се променят постоянно, неясни са и могат да бъдат тълкувани по различни начини, администрацията не работи с данъкоплатците като с клиенти, а като с подчинени, а и промените никога не се комуникират със засегнатите.
В дългия списък на слабости от тази година може да добавим още един абсурд. Покрай въвеждането на единното платежно в данъчните закони се промъкнаха хиляди нови срокове и задължения за деклариране. Тук ще разкажем само за едно от нововъведенията. Досега фирмите удържаха и плащаха данъка на работещите по граждански договори. Начинът се запазва, но само за първите девет месеца на годината. После режимът се сменя и става задължение на физическото лице. Звучи абсурдно и нелогично едно и също нещо да се прави по два различни начина през годината. Тук идва още по-невероятното обяснение от страна на данъчната администрация. Промяната се правела, защото така било по-лесно за софтуера.
И вместо да се поправи IT системата и да не се създават затруднения на данъкоплатците, държавата просто сменя закон. От него ще пострадат над 150 хил. души, които ще трябва да се разходят до банка, ако не ползват електронно банкиране. Е, и ще трябва да платят банкови такси. Така всъщност данъчната реформа се движи в омагьосан кръг. Защото единното платежно се въведе точно с цел намаляване на бюрокрацията и безбройните платежни. А за да стане "опростяването", се въвеждат нови декларации и такси.
Данъците в България са ниски. Това е единственият плюс в системата на облагането. Оттам насетне следват само минуси - правилата се променят постоянно, неясни са и могат да бъдат тълкувани по различни начини, администрацията не работи с данъкоплатците като с клиенти, а като с подчинени, а и промените никога не се комуникират със засегнатите.
В дългия списък на слабости от тази година може да добавим още един абсурд. Покрай въвеждането на единното платежно в данъчните закони се промъкнаха хиляди нови срокове и задължения за деклариране. Тук ще разкажем само за едно от нововъведенията. Досега фирмите удържаха и плащаха данъка на работещите по граждански договори. Начинът се запазва, но само за първите девет месеца на годината. После режимът се сменя и става задължение на физическото лице. Звучи абсурдно и нелогично едно и също нещо да се прави по два различни начина през годината. Тук идва още по-невероятното обяснение от страна на данъчната администрация. Промяната се правела, защото така било по-лесно за софтуера.
14 коментара
ГЕРБ-по-добрата алтернатива.
Нямам хора на граждански договори при мен затова не мога да коментирам този проблем. Обаче съвсем точно мога да кажа че аз преди нова година нареждах 7 платежни без заплатите след 1.1.2013 нареждам 4.
Проверих си задълженията с ел.подпис и нямам стари такива.
Мен системата като редовен данъкоплатец ме устройва идеално.
Пък вие търсете под вола теле ...
... администрацията не работи с данъкоплатците като с клиенти, а като с подчинени...
не подчинени, а мошеници.
До коментар [#3] от "Димитров": И да, и не.
Има значителна промяна отпреди 15, 10 или 5 години. ДА,има какво ОЩЕ да се желае. НО това зависи и от НАС. Ежедневният натиск ще принуди администрацията да се придвижи напред.
Това звучи абсурдно, надявам се автора на статията да е добре запознат, защото няма такъв софтуер дето да не може да се промени. Много постен материал...
До коментар [#2] от "bz":
И аз така мислех за себе си като осигурител, но СУП-ата реши друго и в четвъртък следобяд изкарах 2 ч. в данъчното за уточняване откъде са се появили едни задължения, които преди последното плащане ги нямаше...
Отдавна трябваше да се редуцират видовете плащания към бюджета, но все пак трябваше да остане някакво разграничение между плащане на данъци (ДДС, корпоративен, ...) и осигуровки.
До коментар [#5] от "ltoshev":
На каква цена обаче...?
Общо взето, в България, по мои лични наблюдения, всичко е направено в улеснение не на ползвателя, а на предлагащият услугата.
До коментар [#8] от "slon":
[quote#8:"slon"]всичко е направено в улеснение не на ползвателя, а на предлагащият услугата.[/quote]
Ха, доста е спорно дали събирането на данъци е вид услуга :-) Иначе звучи добре, днес ме обслужиха с одрусване на 12 хиляди, примерно :-)
Ако имаш предвид софтуера - каквото са си поръчали, това са получили. БГ администрация (далеч не само) няма капацитет да състави смислено задание, поради което дори читави форми се оплитат в това, какво точно е искал поръчителя. И ефекта е като на парен двигател с металокермаика и монокристални части. А в случая с данъчните е и по-зле, защото пък на тях им пускат закони, които те трябва да прилагат в срокове, за които никой не е помислил как ще се организира процеса, да не говорим за промени в софтуера. Всичко това за наука на избирателя. То само с кебапчета по избори не става, стават сакатлъци :-)
[quote#5:"ltoshev"] защото няма такъв софтуер дето да не може да се промени. [/quote]
Авторът не казва че софтуерът може да се промени,а че администрацията не се променя.Вари ги,печи ги,тяхното отношение към раята не се променя.
Впрочем "Империята отвръща на удара" е също добро заглавие за тази статия.