Обратен ефект
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обратен ефект

Обратен ефект

Резултатите от новите изисквания за търговците със скрап

3623 прочитания

© Надежда Чипева


Има площадки с по няколко акта, които продължават да работят

Опитите за ограничаване на кражбите на метали чрез въвеждането на строги изисквания към търговците на скрап се оказаха безплодни. Както можеше да се очаква, промените в Закона за управление на отпадъците, които принудиха фирмите да плащат солени банкови гаранции, за да могат да се пререгистрират, изкараха голяма част от площадките от светлия бизнес. Пререгистрираните компании в сектора се оказаха много по-малко.

Защото очевидно сега е доста по-лесно да работиш в сивия сектор - там няма банкови гаранции, почти няма контрол върху произхода на отпадъците, няма изисквания за специално оборудване. Няма, оказва се, и санкции.

По данни на Българската асоциация по рециклиране има площадки с по няколко акта, които продължават да работят. Явно рискът от още една глоба си заслужава, още повече че до затвор или акт за нарушение е малко вероятно да се стигне. Досега например има само един осъден за незаконна търговия със скрап. Повечето преписки срещу крадците се прекратяват, тъй като най-често ги залавят с малки количества и щетата се определя като малозначителна.

Най-слабото звено обаче, изглежда, е контролът, който е в правомощията на регионалните инспекции по околната среда и водите и на Икономическа полиция. При подадени над 800 сигнала за кражби от граждани в цялата страна досега са направени десетина проверки на площадки. Контролните органи обещават, че ще бъдат инспектирани всички пререгистрирани и непререгистрирани пунктове, но с уговорката, че това ще отнеме време, тъй като не достигат хора. Междувременно между 800 и 1000 незаконни площадки продължават да работят за сметка на окрадените граждани и фирми, както и на легалните компании.

Така се оказва (както често в България), че от наложената нова регулация ефектът е обратен и негативен - страдат отново легалните и изрядните компании, част от които са били такива и преди новите за изисквания. За останалите просто правилата отново не важат.

Има площадки с по няколко акта, които продължават да работят

Опитите за ограничаване на кражбите на метали чрез въвеждането на строги изисквания към търговците на скрап се оказаха безплодни. Както можеше да се очаква, промените в Закона за управление на отпадъците, които принудиха фирмите да плащат солени банкови гаранции, за да могат да се пререгистрират, изкараха голяма част от площадките от светлия бизнес. Пререгистрираните компании в сектора се оказаха много по-малко.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    Излиза, че проблемът с кражбите на метали не е обществено значим, щом държавата с цялата си мощ не може да се справи с няколко десетки фирми, които не се съобразяват със закона, не плащат данъци и осигуровки и реално се издържат от кражби.

  • 2
    gope avatar :-|
    Gopeто

    Кражбата на част от системата за сигурност на един вагон е незначително като количество и стойност според властите. И никой не се сеща за последиците от кражбата върху БДЖ.

  • 3
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Регулациите не работят, но надявам се, от това никой не иска да извади заключение, че не трябва да има регулации? Също - фирмите работели масово в сивия сектор, но това трябва да е обществено неприемливо, струва ми се? Изводът, според мен, трябва да е, че е нужен засилен контрол, който да налага жестоки санкции. Администрацията е контролен орган, а не спомоществувател на нелигитимни практики, така че защо няма наказания за несвършената работа? Няма смисъл да се търси наказателна отговорност, достатъчно е да има солени административни наказания за нарушителите. Глобите трябва да са такива, че да обезсмислят неспазването или заобикалянето на нормите. А спрямо наказващите трябва да се упражни надзор - защо събирачите не са санкционирани с актове, когато площадките не са нещо невидимо. Дали е от корупция или от нежелание да се работи, или пък "отгоре" им е спуснат декрет да си траят. Когато пък е съставен акт за административно нарушение, било от РИОСВ, било от РДНСК, било от НАП, трябва да се проследи дали актът е издържал пред съдебния надзор, защото падналият акт е знак за несвършена работа пак от администрацията. Или пък актът е в сила, но някой не е написал и връчил постановлението, както се случва. Или в НАП никой не се е погрижил да си събере вземането, въпреки многобройните възможности за това. Изобщо, контрата е в администрацията, така че тези писарушки да се залавят за работа, не само да мрънкат за нов персонал и за по-високи заплати. В крайна сметка несвършената работа от държавата е проблем за честния бизнес и е разрушителен за икономиката.

  • 4
    dsc avatar :-|
    dsc

    Добро утро, открихте топлата вода- закон- врата в полето- поредният.
    Очаквате мутри да глобяват мутри и да им затварят площадките. Идеята е нашите да останат, а конкуренцията да я избутаме- това е вече 20 години. На кой му дреме за интереса на плебса! Така или иначе БДЖ е пътник. След закриването на кремиковци следващият труп е БДЖ, защото няма какво да превозва- тецовете минаха на газ, мариците си имат въглища наблизо. режете на скраб, нашите хора със законните площадки ще го продадат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

След истината, вдясно

След истината, вдясно

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK