Има ли пилот в кабинета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има ли пилот в кабинета

Има ли пилот в кабинета

Покупката на нови изтребители

5915 прочитания

Някъде между опитите на служебното правителство да формулира визия в енергетиката, да пренебрегне чутото от СРС-тата и да подготви изборите след няколко дни, изведнъж сред приоритетите му се оказа и покупката на изтребители за ВВС.

В това има най-малкото три проблема. Първият е, че придобиването на военни самолети едва ли е най-приоритетната сделка за България. В момент на тежки бюджетни ограничения отделянето дори и на 100 млн. лв. годишно за изплащане на машините е голяма тежест (а парите ще бъдат доста повече - никой не говори колко средства трябва да се отделят за подмяна на летищното оборудване). Дори изглежда странно защо темата продължава да се дискутира, особено от служебното правителство, което трудно намери "едва" 40 млн. лв. за енергийни помощи и подкрепа за заетостта.

На второ място, военният бюджет и така е много тънък. Публикуваната бюджетна прогноза на Министерството на отбраната за следващите три години не изглежда да е увеличена, така че транспортните "Спартани" и вертолетите "Кугуър", вместо да летят, ще продължават да стоят приковани на земята. Трагикомично е, че на парада за Гергьовден дефилираха отново съветските машини. Сега България рискува да има още десетина "хангарни кралици", както се шегуват пилотите за самолетите, които не могат да летят заради липса на или пък твърде скъпа поддръжка. Третият сериозен аргумент против е, че българските военни контингенти, които заминават на мисия в чужбина все още не са достатъчно обучени и оборудвани. Тоест България изпраща момчета и момичета да рискуват живота си,  без да ги осигури достатъчно, а купува техника, която не е непосредствено нужна.

Ясно е, че страната има задължения към НАТО, които не трябва да пренебрегва. Ясно е също така, че сделката е наследство от предходното правителство. Със сигурност са поети ангажименти и към Румъния (за съвместно купуване на самолети) и САЩ, но ангажиментите са за това, за да се предоговарят. Не е ясно и какво София ще получи в замяна за купуването на F-16. Например намаление на лихвите по кредитите на американски официални финансиращи институции за AES, така че да намалеят цените на електроенергията от ТЕЦ-а на американската компания в България? Или може би нещо друго? Единственият добър сценарий е, ако изискването за нови оферти (т.е. за трети път) от доставчиците е тупане на топката, което цели да отложи сделката.

Някъде между опитите на служебното правителство да формулира визия в енергетиката, да пренебрегне чутото от СРС-тата и да подготви изборите след няколко дни, изведнъж сред приоритетите му се оказа и покупката на изтребители за ВВС.

В това има най-малкото три проблема. Първият е, че придобиването на военни самолети едва ли е най-приоритетната сделка за България. В момент на тежки бюджетни ограничения отделянето дори и на 100 млн. лв. годишно за изплащане на машините е голяма тежест (а парите ще бъдат доста повече - никой не говори колко средства трябва да се отделят за подмяна на летищното оборудване). Дори изглежда странно защо темата продължава да се дискутира, особено от служебното правителство, което трудно намери "едва" 40 млн. лв. за енергийни помощи и подкрепа за заетостта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

127 коментара
  • 1
    simo_ss avatar :-|
    Симеон

    ту има ту няма

  • 2
    milenpara avatar :-|
    milenpara

    На гол гъз чифте пищови!
    Втора употреба, американски!

  • 3
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Наистина, за какво са ни самолети, за които няма пари, за да летят?
    А и някой заплашва ли държавата ни? Защото изтребители не могат да се използват нито за борба с тероризма, нито с граждански безредици... Те могат да стрелят и да пускат ракети - по военни цели...

  • 4
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Докога ще наливаме вода във воденицата на камофлажните търтеи и изкукуригали шапкари?

  • 5
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Има ли го самолета ?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    jugozombi avatar :-?

    Редакционният коментар за мен е неточен и подвеждащ. Транспортните самолети C-27J Spartan не са приковани към земята, дори неотдавна първият доставен беше ремонтиран след дълъг престой на земята след повреда при усвояването му и вече лети. В момента се възстановяват и учебните реактивни самолети. Изобщо картината съвсем не е толкова черна. С все същия агресивен и манипулативен тон години наред "Капитал" атакува всякакви разходи на държавата, които не са насочени пряко към финансиране на бизнеса, и то само към собствения или бизнеса на приятелски разположени структури. В случаи, когато има пряк интерес от държавните средства, тук се спазва мълчание, например относно субсидиите за ВЕИ. Защо този балон не беше предвиден и за него не се проведе систематично осведомяване?! Във всички останали случаи обаче виждаме многосерийни кампании а ла КТБ. Темата за новите изтребители изисква много по-сериозен анализ от обичайните заклинания против държавата като такава. Тя не се свежда само до мантрата за държавни разходи като иманентно зло.

  • 7
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Едно служебно правителство има мандата да осигури функционирането на държавата до изборите. Нищо повече!
    Споредмен ние сме обградени от държави членки на НАТО и/или ЕС и държави, които искат да се присъединят към тях, сиреч споделят техните/нашите ценности.
    Защо не купим самолети заедно с Гърция и Румъния? Защо не споделяме бойни дежурства с тях? Защо прибалтийските държави позлват защита и самолети с екипажи на НАТО (от Белгия, Дания), а ние не можем?
    Накрая ще останем глупави (лошо образование), малко (ниска раждаемост), безкултурни (минимални разходи за култура), но със самолети на старо...да си пазим глупоста.

  • 8
    engineer2004 avatar :-|
    Krasimir Petrov

    Който не храни своя армия ще храни чужда - доста стара мъдрост... друг е въпроса дали точно това правителство трябва да се занимава с покупка на изтребители...
    За да бъдем част от НАТО - някой трябва да плаща сметката....
    Лошата новина е, че сред тези които ни управляват, няма хора които да се договарят. Доколкото съм чувал, след подобна сделка с покупка на изтребители, САЩ дават възможност на Финландия да произвеждат телефоните Нокия...
    Ние спряхме цялата си военна промишленост, купихме американски и френски вертолети без да имаме какпка полза от това....

  • 9
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#7:"pzashev"] Накрая ще останем глупави (лошо образование), малко (ниска раждаемост), безкултурни (минимални разходи за култура), но със самолети на старо...да си пазим глупоста. [/quote]

    Дания има и едно от най-добрите образования, и модерни ескадрили с изтребители.

    Трите прибалтийски републики по-население общо са по-малко и от нас.

    Полиция, армия и съдебна система няма как да се приватизират. Добро образование също трябва.

  • 10
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#8:"engineer2004"]Доколкото съм чувал, след подобна сделка с покупка на изтребители, САЩ дават възможност на Финландия да произвеждат телефоните Нокия... [/quote]

    Къде да го произвеждат? Нокия си е финландска по-принцип. Нокия е компания на сигурно сто години, която в началото се е занимавала с дървесина, мебели и хартия...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK