Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
127 7 май 2013, 19:39, 5741 прочитания

Има ли пилот в кабинета

Покупката на нови изтребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Някъде между опитите на служебното правителство да формулира визия в енергетиката, да пренебрегне чутото от СРС-тата и да подготви изборите след няколко дни, изведнъж сред приоритетите му се оказа и покупката на изтребители за ВВС.
  
В това има най-малкото три проблема. Първият е, че придобиването на военни самолети едва ли е най-приоритетната сделка за България. В момент на тежки бюджетни ограничения отделянето дори и на 100 млн. лв. годишно за изплащане на машините е голяма тежест (а парите ще бъдат доста повече - никой не говори колко средства трябва да се отделят за подмяна на летищното оборудване). Дори изглежда странно защо темата продължава да се дискутира, особено от служебното правителство, което трудно намери "едва" 40 млн. лв. за енергийни помощи и подкрепа за заетостта.

На второ място, военният бюджет и така е много тънък. Публикуваната бюджетна прогноза на Министерството на отбраната за следващите три години не изглежда да е увеличена, така че транспортните "Спартани" и вертолетите "Кугуър", вместо да летят, ще продължават да стоят приковани на земята. Трагикомично е, че на парада за Гергьовден дефилираха отново съветските машини. Сега България рискува да има още десетина "хангарни кралици", както се шегуват пилотите за самолетите, които не могат да летят заради липса на или пък твърде скъпа поддръжка. Третият сериозен аргумент против е, че българските военни контингенти, които заминават на мисия в чужбина все още не са достатъчно обучени и оборудвани. Тоест България изпраща момчета и момичета да рискуват живота си,  без да ги осигури достатъчно, а купува техника, която не е непосредствено нужна.


Ясно е, че страната има задължения към НАТО, които не трябва да пренебрегва. Ясно е също така, че сделката е наследство от предходното правителство. Със сигурност са поети ангажименти и към Румъния (за съвместно купуване на самолети) и САЩ, но ангажиментите са за това, за да се предоговарят. Не е ясно и какво София ще получи в замяна за купуването на F-16. Например намаление на лихвите по кредитите на американски официални финансиращи институции за AES, така че да намалеят цените на електроенергията от ТЕЦ-а на американската компания в България? Или може би нещо друго? Единственият добър сценарий е, ако изискването за нови оферти (т.е. за трети път) от доставчиците е тупане на топката, което цели да отложи сделката.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Достъп до информация във време на извънредно положение Достъп до информация във време на извънредно положение

Институциите са задължени активно да информират обществото по време на криза

6 апр 2020, 2144 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

5 апр 2020, 55922 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Защо Борисов се покри?

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10