Приземяване, приземяване...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приземяване, приземяване...

Приземяване, приземяване...

Сделката за закупуване на нови изтребители

2101 прочитания

© Капитал


Тазгодишният военен парад по случай Гергьовден провокира канонада саркастични коментари. Причината – черешката на тортата в показната проява се оказаха... вертолети Ми-17 от времето на Варшавския договор. Очевиден факт е, че през последните 10-ина години в българската армия бяха налети милиарди, но въпреки това нейната боеспособност видимо не се подобрява. Новата техника се закупува на парче, без ясна стратегическа мисъл и на базата на непрозрачни критерии, които провокират сериозни съмнения за корупция. Образно казано, в момента войската ни прилича на изпокърпена стара униформа, която придава на носещия я изключително пародиен вид...

Затова в някаква степен е похвално, че служебното правителство въпреки ограничения си мандат се опитва да сложи в ред най-голямата предстояща сделка за военна техника в новата българска история – закупуване на изтребители за нуждите на военновъздушните сили на стойност около 700 млн. лв. Най-важното в случая е, че изборът на доставчик вече ще се прави по единни критерии, а не на базата на секретни междудържавни преговори, както планираше предишният екип във военното министерство. Така офертите ще са обективно съпоставими, а между авиоконцерните ще има реална конкуренция, която би трябвало да доведе до по-изгодна цена.

От друга страна обаче, трябва да си отговорим честно на въпроса: е ли купуването на военна техника най-належащият проблем на българската държава? Да, охраната на въздушното ни пространство и изпълнението на съюзните ангажименти към НАТО става все по-проблематично с разпадащи се самолети, които са връстници на демокрация у нас. От друга страна обаче, българските данъкоплатци приоритетно искат функционираща икономика и работни места, а не скъпи играчки за момчетата и момичетата в Долна Митрополия и авиобаза Граф Игнатиево...

Тазгодишният военен парад по случай Гергьовден провокира канонада саркастични коментари. Причината – черешката на тортата в показната проява се оказаха... вертолети Ми-17 от времето на Варшавския договор. Очевиден факт е, че през последните 10-ина години в българската армия бяха налети милиарди, но въпреки това нейната боеспособност видимо не се подобрява. Новата техника се закупува на парче, без ясна стратегическа мисъл и на базата на непрозрачни критерии, които провокират сериозни съмнения за корупция. Образно казано, в момента войската ни прилича на изпокърпена стара униформа, която придава на носещия я изключително пародиен вид...

Затова в някаква степен е похвално, че служебното правителство въпреки ограничения си мандат се опитва да сложи в ред най-голямата предстояща сделка за военна техника в новата българска история – закупуване на изтребители за нуждите на военновъздушните сили на стойност около 700 млн. лв. Най-важното в случая е, че изборът на доставчик вече ще се прави по единни критерии, а не на базата на секретни междудържавни преговори, както планираше предишният екип във военното министерство. Така офертите ще са обективно съпоставими, а между авиоконцерните ще има реална конкуренция, която би трябвало да доведе до по-изгодна цена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    beriya avatar :-|
    beriya

    700 млн. за нещо което дори и ако ти потрябва ще е непотребно предвид конкуренцията, и бих добавил още няколко щрихи към тази „покупка", а именно- колко ще ни струва поддръжката и бъдещето обезпечение на тези машини за 700млн., има ли разработени различни „сценарии" по „изхарчването" на тези 700млн. и евентуалните последващи разходи, т.е. кое показва, че именно тази инвестиция е резонното към момента.
    Май наистина вони на курупция и отново на ненужно чуждепоклоничество.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#1:"beriya"]т.е. кое показва, че именно тази инвестиция е резонното към момента.Май наистина вони на курупция и отново на ненужно чуждепоклоничество. [/quote]Много основателни въпроси. И, разбира се, общите разходи ще бъдат много над горепосочената сума от 700 милиона. За следващите 15 години заедно с разходите за поддръжка общата сума най-вероятно ще надхвърли 2 милиарда. Това са си два "Цанкови камъка" с тази разлика, че няма да произведат и един киловатчас.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Някои са по-равни от другите

Някои са по-равни от другите

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.