През миналата година целият рекламен пазар в България е бил 710 млн. лева като нетна сума. Седемдесет процента от всички тези средства са били насочени към телевизионните канали. Компаниите предпочитат този канал за комуникация на своите продукти и услуги, защото чрез него достигат до най-широка публика.
Базата, на която те планират рекламните си инвестиции, са рейтингите на тв каналите. Те казват кои предавания са най-предпочитани от зрителите и обикновено тъкмо там компаниите избират да позиционират рекламите си. Това е решение, което струва милиони левове. Представете си стреса за един бизнес, ако установи, че е вложил парите си на грешното място. Че всъщност не са стотици хиляди тези, до които е достигнало неговото рекламно послание.
В подобна ситуация се намира рекламният пазар в момента. Двете пийпълметрични агенции на пазара - GARB и Mediaresearch, подават различни данни за зрителския интерес. В резултат сред играчите в сектора плъзват съмнения, че има тенденциозност в представянето на резултатите на един от телевизионните канали - TV7. Тоест, че има завишаване на рейтингите в негова полза (виж текста на стр. 40 - 42).
Това е сериозен въпрос, който изисква също толкова сериозен анализ. Но фактът, че рекламните играчи не знаят на кого да вярват, е достатъчно притеснителен. В такава среда инвестициите се планират много трудно. А съмненията нарушават честната конкуренция между телевизиите за рекламните бюджети. За да се възстанови доверието между всички по веригата - пийпълметрични агенции, телевизии, рекламодатели и рекламни агенции - е нужен консенсус върху правилата, по които се работи, и абсолютна безкомпромисност към прозрачността на данните. Крайно време е за проблема да се говори открито, а не с недомлъвки и off the record. Защото загубата на доверие се измерва в милиони левове.
През миналата година целият рекламен пазар в България е бил 710 млн. лева като нетна сума. Седемдесет процента от всички тези средства са били насочени към телевизионните канали. Компаниите предпочитат този канал за комуникация на своите продукти и услуги, защото чрез него достигат до най-широка публика.
Базата, на която те планират рекламните си инвестиции, са рейтингите на тв каналите. Те казват кои предавания са най-предпочитани от зрителите и обикновено тъкмо там компаниите избират да позиционират рекламите си. Това е решение, което струва милиони левове. Представете си стреса за един бизнес, ако установи, че е вложил парите си на грешното място. Че всъщност не са стотици хиляди тези, до които е достигнало неговото рекламно послание.
6 коментара
Фсичко ф малкото жобче на голферът ХЕРХОФ...
Щото ся няма да разпиляваме ресурс,я!!!
И медиите, като всеки търговец на стока имат бяла и черна отчетност! И те могат да си платят за рейтинг! Рекламодателите трябва сами да могат да определят, макар и приблизително гледаемостта на едно, или друго предаване! Към днешна дата ТВ7 се явява като казионна телевизия! Нормално е да гони рейтинг на първа на пазара! Но, да гониш нещо, а да не си такъв ... Истината е, че има голям отлив на интерес от тази телевизия!
Докато няма реално измерване на зрителския интерес с устройства, а се разчита само на анкети - така ще е. В момента всичко се крепи на манипулации, внушения и предположения, ...и надеждата да не се разбере истината. Но фирмите усещат реалното състояние на пазара според продажбите си и ще дойде момента да реагират на това нагло източване.
И така медиите са бъкани с реклами, май е добре да се по обуздаят малко...
Пъки докато не мерят ефекта от рекламите по обективно, всичок с еркламите е препиране на едни пари вътре в страната....
Излъгаха, че ще намалят звука на рекламите! Звукът им пак е по-силен от това, което се излъчва по програмата на телевизионните канали.
До коментар [#5] от "ISTORIK":
Е! Върна се старата власт, смениха шефа на СЕМ и готово ! Тормоза на рекламите се върна!