Нужна е абсолютна изрядност на данните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нужна е абсолютна изрядност на данните

Нужна е абсолютна изрядност на данните

Проблемът с рейтингите

2226 прочитания

През миналата година целият рекламен пазар в България е бил 710 млн. лева като нетна сума. Седемдесет процента от всички тези средства са били насочени към телевизионните канали. Компаниите предпочитат този канал за комуникация на своите продукти и услуги, защото чрез него достигат до най-широка публика.

Базата, на която те планират рекламните си инвестиции, са рейтингите на тв каналите. Те казват кои предавания са най-предпочитани от зрителите и обикновено тъкмо там компаниите избират да позиционират рекламите си. Това е решение, което струва милиони левове. Представете си стреса за един бизнес, ако установи, че е вложил парите си на грешното място. Че всъщност не са стотици хиляди тези, до които е достигнало неговото рекламно послание. 

В подобна ситуация се намира рекламният пазар в момента. Двете пийпълметрични агенции на пазара - GARB и Mediaresearch, подават различни данни за зрителския интерес. В резултат сред играчите в сектора плъзват съмнения, че има тенденциозност в представянето на резултатите на един от телевизионните канали - TV7. Тоест, че има завишаване на рейтингите в негова полза (виж текста на стр. 40 - 42).

Това е сериозен въпрос, който изисква също толкова сериозен анализ. Но фактът, че рекламните играчи не знаят на кого да вярват, е достатъчно притеснителен. В такава среда инвестициите се планират много трудно. А съмненията нарушават честната конкуренция между телевизиите за рекламните бюджети. За да се възстанови доверието между всички по веригата - пийпълметрични агенции, телевизии, рекламодатели и рекламни агенции - е нужен консенсус върху правилата, по които се работи, и абсолютна безкомпромисност към прозрачността на данните. Крайно време е за проблема да се говори открито, а не с недомлъвки и off the record. Защото загубата на доверие се измерва в милиони левове.

През миналата година целият рекламен пазар в България е бил 710 млн. лева като нетна сума. Седемдесет процента от всички тези средства са били насочени към телевизионните канали. Компаниите предпочитат този канал за комуникация на своите продукти и услуги, защото чрез него достигат до най-широка публика.

Базата, на която те планират рекламните си инвестиции, са рейтингите на тв каналите. Те казват кои предавания са най-предпочитани от зрителите и обикновено тъкмо там компаниите избират да позиционират рекламите си. Това е решение, което струва милиони левове. Представете си стреса за един бизнес, ако установи, че е вложил парите си на грешното място. Че всъщност не са стотици хиляди тези, до които е достигнало неговото рекламно послание. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    convince avatar :-|
    convince

    Фсичко ф малкото жобче на голферът ХЕРХОФ...
    Щото ся няма да разпиляваме ресурс,я!!!

  • 2
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    И медиите, като всеки търговец на стока имат бяла и черна отчетност! И те могат да си платят за рейтинг! Рекламодателите трябва сами да могат да определят, макар и приблизително гледаемостта на едно, или друго предаване! Към днешна дата ТВ7 се явява като казионна телевизия! Нормално е да гони рейтинг на първа на пазара! Но, да гониш нещо, а да не си такъв ... Истината е, че има голям отлив на интерес от тази телевизия!

  • 3
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'

    Докато няма реално измерване на зрителския интерес с устройства, а се разчита само на анкети - така ще е. В момента всичко се крепи на манипулации, внушения и предположения, ...и надеждата да не се разбере истината. Но фирмите усещат реалното състояние на пазара според продажбите си и ще дойде момента да реагират на това нагло източване.

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    И така медиите са бъкани с реклами, май е добре да се по обуздаят малко...
    Пъки докато не мерят ефекта от рекламите по обективно, всичок с еркламите е препиране на едни пари вътре в страната....

  • ISTORIK

    Излъгаха, че ще намалят звука на рекламите! Звукът им пак е по-силен от това, което се излъчва по програмата на телевизионните канали.

  • 6
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    До коментар [#5] от "ISTORIK":

    Е! Върна се старата власт, смениха шефа на СЕМ и готово ! Тормоза на рекламите се върна!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

На "Джамбо 33" започна да му върви

На "Джамбо 33" започна да му върви

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK