Веломаргинализъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веломаргинализъм

Веломаргинализъм

Общинските политики в сферата на велотранспорта:

2650 прочитания

© Георги Кожухаров


На теория София би трябвало да е населено място, което е що-годе пригодено за придвижване с велосипед. В града би трябвало да има 35 км велоалеи, чиято дължина според обещанията на столичния кмет Йорданка Фандъкова да нарасне до над 100 км в края на 2015 г. 

Ако обаче реално се придвижвате с колело, значи сте се уверили с очите си, че думите сериозно се разминават с реалността. Например вероятно сте забелязали как велоалеята по централния столичен булевард "Витоша" постепенно изчезва с превръщането му в пешеходна зона. Остатъците от зоната за колела пък редовно биват "усвоявани" от околните кафенета, които изобщо не се притесняват да сложат масите си отгоре.

Всъщност суровата реалност е, че общината говори за велоалеи най-вече защото това е модно, а не толкова, защото наистина има намерение да ги направи. През последните няколко дни например може би са ви направили впечатление странните опити за оформяне на своеобразни "велоалеи" единствено чрез полагане пътна маркировка на платното край бордюра. Интересното в случая е, че някои от тях са разположени... срещу движението в еднопосочни улици, което е в абсолютен разрез с правилника за движение по пътищата. Резултатът от създаването на въпросните рисувани "велоалеи" за момента е, че върху тях необезпокоявано местодомуват скучаещи таксиджии, които дори не осъзнават, че блокират двуколесния трафик.

За повечето хора пък колоездачите продължават да са някакви ексцентрици, които просто им се пречкат. Ще се уверите в това, ако погледате някоя от 10-тината що-годе добре оформени велоалеи в столицата. Веднага ще забележите паркиралите върху тях коли, както и безметежно шляещите се пешеходци. Последните гледат с неразбиращ, уплашен или злобен поглед минаващите велосипедисти, които се опитват да ползват по предназначение малкото места, отделени за тях.

На теория София би трябвало да е населено място, което е що-годе пригодено за придвижване с велосипед. В града би трябвало да има 35 км велоалеи, чиято дължина според обещанията на столичния кмет Йорданка Фандъкова да нарасне до над 100 км в края на 2015 г. 

Ако обаче реално се придвижвате с колело, значи сте се уверили с очите си, че думите сериозно се разминават с реалността. Например вероятно сте забелязали как велоалеята по централния столичен булевард "Витоша" постепенно изчезва с превръщането му в пешеходна зона. Остатъците от зоната за колела пък редовно биват "усвоявани" от околните кафенета, които изобщо не се притесняват да сложат масите си отгоре.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Една приятеллка направи опит за преход по велоалея с колело и каза, че този участък е бил най-опасният за живота й, защото по велоалеята имало всичко друго, но не и място за велосипедисти.

  • 2
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Силно казано.

  • 3
    santa_claus avatar :-|
    Santa_Claus

    Самите велосипедисти също са се самозабравили - нагли и злобни...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    id_1 avatar :-|
    !D !калпав е новия вид Дневник!

    В България ако не спазваш законите и правилата ,си шик..т.е. тарикат.
    Ще се съобразяваш маркировка за велосипед-глупости нека си звънят...
    но в Германия ще ви друснат глоба като все едно сте на пътното платно за автомобили,което м/у другото трябва да се разбере ,че авто и вело алеите имат еднакъв стаут на пътни платна за превозни средства.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Почетният премиер

Почетният премиер

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK