С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 6 юни 2014, 14:08, 2638 прочитания

Вреден популизъм

Идеята за по един учебник за всеки предмет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няма значение колко са учебниците, а какво пише в тях.
Ако досега сте си мислили, че българското образование е силно централизирана и консервативна структура, изчакайте да се осъществи най-новата идея на министър Анелия Клисарова. Тази седмица тя обяви, че до завършване на основно образование трябва да се учи по един учебник за всеки предмет, а не както досега да се избира между три. Аргументите - държавата дава милиони левове за учебници на частни издателства, а учениците се затрудняват при прехвърляне от едно в друго училище. Според Клисарова учебниците трябва да бъдат отпечатвани в печатницата на образователното министерство.

Изявлението й буди тревога по няколко линии. Пълният министерски контрол върху учебниците още повече ще циментира ролята на държавата в училищния живот. И в момента директорите и учителите са под постоянно напрежение заради проверки на регионалните инспекторати и не се чувстват достатъчно свободни да разчупят програмата и часовете. А добрите примери са показали, че когато преподавателите сами управляват класните си стаи, са много по-мотивирани и крайната цел се постига по-лесно. Освен това, ако имат възможност да избират учебните материали, те могат да ги съобразяват според индивидуалните потребности на учениците си. Учебниците все пак са средство за учителите, за да помогнат на учениците си да стигнат до определени знания и умения. Министерството може да определя какви да са тези знания и умения, но не и пътя до тях.


И по-важното - няма значение колко са учебниците, а какво пише в тях. Съдържанието им и сега се определя от министерството, а обновяването им зависи от новите закони и стандарти за училищното образование, които вече три правителства не успяват да приемат. И ако държавата иска да направи ролята си в учебния процес по-полезна, би могла да се насочи в тази посока. Останалото е вреден популизъм.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И не забравяйте да пуснете водата 1 И не забравяйте да пуснете водата

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

17 яну 2020, 2304 прочитания

Живият език - между бляна и историята 9 Живият език - между бляна и историята

Една от особеностите на славянската езикова група е, че няма случай два народа да говорят един и същ език или поне това да е официално признато

17 яну 2020, 3320 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Краят на трагедията

Управлението на кабинета "Орешарски"

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10