С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 12 дек 2014, 18:00, 6454 прочитания

Малко конкуренция не вреди

Навлизането на Uber в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
София е една от малкото европейски столици, където таксиметровият превоз е евтин и дори в пиковите часове колите идват прилично бързо. Причината е проста и тя се нарича конкуренция. Макар и секторът да е регулиран, изискванията не са непосилно високи, не се създава изкуствен дефицит на таксита чрез ограничени бройки или скъпи лицензи.

Този баланс е на път да се разклати от няколко фактора. От една страна, държавата протяга все по-силно видимата си ръка и започва да налага ценови ограничения на сектора. Това ограничава конкуренцията, което рано или късно ще избие или във влошаване, или в оскъпяване на услугата. От друга страна, на пазара навлиза Uber, технологичната платформа за превози с лични автомобили, която заобикаля тежкия режим, с което си навлече масови протести на таксиметрови шофьори и забрани в редица страни.


Всичко това вещае сблъсъци. За такситата шофьорите на Uber са нелоялни конкуренти, които им подбиват цените, като не плащат данъци и такси. Но за клиента единствено важното е да получи най-добрата услуга. На теория срещу тези данъци, които като крайно се покриват от потребителя, той получава държавната гаранция, че автомобилът е технически изправен, не е прекалено стар и отговаря на минимални хигиенни условия, а водачът е опитен, без криминални прояви и психически отклонения. Практиката показва, че невинаги се получава.

При Uber повечето от тези неща се постигат частно и пазарно - чрез подбора на водачи и автомобили от компанията, която залага репутацията си, и чрез оценки на водачите и автомобилите от клиентите. Ако шофьорът пуши в колата си, говори по телефона в движение или нещо друго неприемливо за вас, ще знаете и ще имате избор дали да го наемете.

Затова и държавата, вместо да определя цени и да затяга регулациите, може да помисли да ги направи повече подобни на пазарните изисквания. В противен случай винаги ще има желаещи и успяващи да ги заобиколят.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инжекция от мнения и аргументи Инжекция от мнения и аргументи

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

15 ное 2019, 2141 прочитания

Колко е "дясна" политиката на ГЕРБ 2 Колко е "дясна" политиката на ГЕРБ

От седмицата

15 ное 2019, 5060 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Гнилите ябълки всички ги ядем

Сътресенията в съдебната система

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10