Новият брой: Накъде след вота
Close

Малко конкуренция не вреди

Навлизането на Uber в България

София е една от малкото европейски столици, където таксиметровият превоз е евтин и дори в пиковите часове колите идват прилично бързо. Причината е проста и тя се нарича конкуренция. Макар и секторът да е регулиран, изискванията не са непосилно високи, не се създава изкуствен дефицит на таксита чрез ограничени бройки или скъпи лицензи.

Този баланс е на път да се разклати от няколко фактора. От една страна, държавата протяга все по-силно видимата си ръка и започва да налага ценови ограничения на сектора. Това ограничава конкуренцията, което рано или късно ще избие или във влошаване, или в оскъпяване на услугата. От друга страна, на пазара навлиза Uber, технологичната платформа за превози с лични автомобили, която заобикаля тежкия режим, с което си навлече масови протести на таксиметрови шофьори и забрани в редица страни.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov
    • - 5
    • + 38

    Стига сте дъвчали тези данъци. И децата знаят, че 99,99% от бакшишите не плащат никакви данъци освен мнимални осигуровки. Нека НАП проверят фалшивите фирми от касовите апарати в колите.
    Ще пробвам Юбер още другата седмица. Пожелавам им успех.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 13
    • + 17

    Аз не виждам Юбер в какво ще помага?
    1. Таксита има предостатъчно в София;
    2. Двукомпонентната сестемана Юбер за таксуване и на пробег, и на време едва ли ще е достатъчно атрактивна;
    3. Какъв е смисълът таксиметровите фирми да са задължени да отговарят на куп законови изисквания, които целят безопасността на пътника, а Юбер - не?
    4. Пътникът в такси е застрахован при злополука. При споделено пътуване - няма такова нещо.

    И цащо за това се вдига толкова шум?

    Нередност?
  • 3
    equalizer avatar :-|
    equalizer
    • - 12
    • + 22

    ЗА конкуренцията съм с две ръце! ПРОТИВ съм незаконните практики! Регулациите при такситата се наложиха след като години наред се показваха всякакви практики на нелоялна конкуренция - фалшиви тарифи, помпички, имитирания на лога и тн.
    Таксиметровите шофьори си ги заслужиха!
    От друга, Uber показва закона и трябва да бъде забранен (не развойния център), ако не започне да отговаря на изискванията. Не може едните да отговарят на куп регулации и ограничения, а нашите пишман "иноватори" да си правят каквото си искат. С двоен аршин пазарна икономика не се прави. Нямам нищо против шофьорите на Uber, както и идеята на компанията. Но тя е реализирана по възможно най-гадния начин. Прецакани са всички - регулатори, потребители (следене, приложението споделя информация като malware) и шофьори (на Запад се оказва, че парите които изкарват не са много). Единствената им задача е да надуят балона... пардон - пазарната капитализация, да излязат на борсата и да думнат тези инвеститори, които ще си купят акции след IPO-то.

    Нередност?
  • 4
    equalizer avatar :-|
    equalizer
    • - 1
    • + 2

    Заради липсата на опция за редактиране - поКазва, да се чете поГазва закона.

    Нередност?
  • 5
    sultana avatar :-|
    султана глаушева
    • - 18
    • + 9

    Защо германия спря uber? Ами защото е един абсурд! Нали един шофьор на такси полага изпит доколко познава града, минава през психотестове и други такива. По тази логика могат да се предлагат частни лица за фризьори, педикюристи, а защо не и зъболекари? Е, ще ходиш с изгорена коса, нарязани крака, ноктите ще ти пилят с раш пила, а зъбите ще ти вадят с шлосерски клещи! Ако един бранш си има киртици, не означава, че трябва да го унищожиш, слагайки пълни лаици като конкуренция!

    Нередност?
  • 6
    kilmer avatar :-|
    kilmer
    • - 2
    • + 7

    Еми чакаме ги кога почват? Че ми писна от тези гнусни таксиджии б.клуци!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    rupe221 avatar :-|
    rupe221
    • + 15

    Абе няма да намерите бакшиш или негов близък роднина който да е доволен от нова конкуренция . Те бакшишите , като цяло не са някаква първокачествена стока , така че и тези новите по манталитет ще са , като тях . Единствено новите няма да имат помпички в колата и няма как да надуват сметките изкуствено , всичко се измерва чрез джипиес система . Кое е по евтино е спорен въпрос . Повече ще зависи от коректността на водача и уменията му да избягва задръстванията . Всеки по печен софиянец знае как да избегне някой и друг светофар с влизане в пряка .Но както и да е бъдещето ще покаже , а пък вече навигационните системи са такива , че напълно обезсмислят да познаваш кой знае колко града . Тактиката е да знаеш кога от къде да минеш така , че да избегнеш максимално задръстванията .

    Нередност?
  • 8
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 7
    • + 11

    ГО и Каско за таксиметров автомобил са много скъпи. Тези юбер не се идентифицират и ползват евтино ГО и каско като за личен автомобил, а за капак нямат и застраховка за пътниците. Застрахователните компании са най-прецакани и първи ще надигнат вой и сами ще проучват кои автомобили работят с uber. НАП също ще правят тайни повиквания според мен. Като цяло обаче в момента uber субсидират целия масраф със страшно много пари - самата компания никога не е била на печалба и е изхарчила вече милиарди набран капитал. Така че няма нищо "пазарно" в модела им и Капитал незнайно защо им отделят толкова време.
    Аз лично не бих се качил, защото безопасността и застраховката са ми важни. Зелените таксита имат нови коли и добри шофьори, други компании също, така че далеч uber не са единствените, които го предлагат. Taxi Me пък е българско приложение, чрез което можеш да поръчаш такси от която и да е фирма, избирайки по рейтинг, а след Това да го оцениш и ти. Тоест, всички предимства на модела uber, без недостатъците му

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    fred avatar :-|
    Fred
    • - 2
    • + 10

    "...Защо германия спря uber? Ами защото е един абсурд!"
    До коментар [#5] от "султана глаушева":

    Нали САМ решавам дали да ползвам или да не ползвам Uber, какво толкова сте се заинтересували за моите интереси? Когато се качвам в колата на приятеля ми да ме закара до някъде той държал ли е преди това изпит за познаване на града?

    Аз имам необходимите качества да си преценя и защитя интересите. А вие явно не сте от тях след като аз не си сложих парите в КТБ а вие си ги сложихте, запомних ви от онази сага. Аман от хора които искат ТЕ да определят как АЗ да живея.

    Да ги пуснат Uber и конкуренцията да решава. Ако хората ги предпочитат тях таксиметровите шофьори просто минават на работа по тази система и готово, ако Uber се изложат ще фалират и историята свършва. А не държавата да решава вместо мен какво и откъде да купувам.

    Нередност?
  • 10
    normandy avatar :-|
    takeshi303
    • - 8
    • + 4

    Аз не виждам навлизане на конкуренция на бакшишите , а просто заобикаляне на закона , защото бакшишите цакат не малко пари в данъци, лицензи и такси , а тези си ги спестяват и въпреки това цените им били дори по високи, а не, че съм фен на бакшишите, но е честно да са равнопоставен с Юбер за да кажем, че имаме конкуренция.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал

Да ви разкажем нещо интересно?

Да ви разкажем нещо интересно?

ВСС завинаги

ВСС завинаги