Малко конкуренция не вреди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малко конкуренция не вреди

Малко конкуренция не вреди

Навлизането на Uber в България

6676 прочитания

© Sergio Perez


София е една от малкото европейски столици, където таксиметровият превоз е евтин и дори в пиковите часове колите идват прилично бързо. Причината е проста и тя се нарича конкуренция. Макар и секторът да е регулиран, изискванията не са непосилно високи, не се създава изкуствен дефицит на таксита чрез ограничени бройки или скъпи лицензи.

Този баланс е на път да се разклати от няколко фактора. От една страна, държавата протяга все по-силно видимата си ръка и започва да налага ценови ограничения на сектора. Това ограничава конкуренцията, което рано или късно ще избие или във влошаване, или в оскъпяване на услугата. От друга страна, на пазара навлиза Uber, технологичната платформа за превози с лични автомобили, която заобикаля тежкия режим, с което си навлече масови протести на таксиметрови шофьори и забрани в редица страни.

Всичко това вещае сблъсъци. За такситата шофьорите на Uber са нелоялни конкуренти, които им подбиват цените, като не плащат данъци и такси. Но за клиента единствено важното е да получи най-добрата услуга. На теория срещу тези данъци, които като крайно се покриват от потребителя, той получава държавната гаранция, че автомобилът е технически изправен, не е прекалено стар и отговаря на минимални хигиенни условия, а водачът е опитен, без криминални прояви и психически отклонения. Практиката показва, че невинаги се получава.

При Uber повечето от тези неща се постигат частно и пазарно - чрез подбора на водачи и автомобили от компанията, която залага репутацията си, и чрез оценки на водачите и автомобилите от клиентите. Ако шофьорът пуши в колата си, говори по телефона в движение или нещо друго неприемливо за вас, ще знаете и ще имате избор дали да го наемете.

Затова и държавата, вместо да определя цени и да затяга регулациите, може да помисли да ги направи повече подобни на пазарните изисквания. В противен случай винаги ще има желаещи и успяващи да ги заобиколят.

София е една от малкото европейски столици, където таксиметровият превоз е евтин и дори в пиковите часове колите идват прилично бързо. Причината е проста и тя се нарича конкуренция. Макар и секторът да е регулиран, изискванията не са непосилно високи, не се създава изкуствен дефицит на таксита чрез ограничени бройки или скъпи лицензи.

Този баланс е на път да се разклати от няколко фактора. От една страна, държавата протяга все по-силно видимата си ръка и започва да налага ценови ограничения на сектора. Това ограничава конкуренцията, което рано или късно ще избие или във влошаване, или в оскъпяване на услугата. От друга страна, на пазара навлиза Uber, технологичната платформа за превози с лични автомобили, която заобикаля тежкия режим, с което си навлече масови протести на таксиметрови шофьори и забрани в редица страни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    Стига сте дъвчали тези данъци. И децата знаят, че 99,99% от бакшишите не плащат никакви данъци освен мнимални осигуровки. Нека НАП проверят фалшивите фирми от касовите апарати в колите.
    Ще пробвам Юбер още другата седмица. Пожелавам им успех.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Аз не виждам Юбер в какво ще помага?
    1. Таксита има предостатъчно в София;
    2. Двукомпонентната сестемана Юбер за таксуване и на пробег, и на време едва ли ще е достатъчно атрактивна;
    3. Какъв е смисълът таксиметровите фирми да са задължени да отговарят на куп законови изисквания, които целят безопасността на пътника, а Юбер - не?
    4. Пътникът в такси е застрахован при злополука. При споделено пътуване - няма такова нещо.

    И цащо за това се вдига толкова шум?

  • 3
    equalizer avatar :-|
    equalizer

    ЗА конкуренцията съм с две ръце! ПРОТИВ съм незаконните практики! Регулациите при такситата се наложиха след като години наред се показваха всякакви практики на нелоялна конкуренция - фалшиви тарифи, помпички, имитирания на лога и тн.
    Таксиметровите шофьори си ги заслужиха!
    От друга, Uber показва закона и трябва да бъде забранен (не развойния център), ако не започне да отговаря на изискванията. Не може едните да отговарят на куп регулации и ограничения, а нашите пишман "иноватори" да си правят каквото си искат. С двоен аршин пазарна икономика не се прави. Нямам нищо против шофьорите на Uber, както и идеята на компанията. Но тя е реализирана по възможно най-гадния начин. Прецакани са всички - регулатори, потребители (следене, приложението споделя информация като malware) и шофьори (на Запад се оказва, че парите които изкарват не са много). Единствената им задача е да надуят балона... пардон - пазарната капитализация, да излязат на борсата и да думнат тези инвеститори, които ще си купят акции след IPO-то.

  • 4
    equalizer avatar :-|
    equalizer

    Заради липсата на опция за редактиране - поКазва, да се чете поГазва закона.

  • 5
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    Защо германия спря uber? Ами защото е един абсурд! Нали един шофьор на такси полага изпит доколко познава града, минава през психотестове и други такива. По тази логика могат да се предлагат частни лица за фризьори, педикюристи, а защо не и зъболекари? Е, ще ходиш с изгорена коса, нарязани крака, ноктите ще ти пилят с раш пила, а зъбите ще ти вадят с шлосерски клещи! Ако един бранш си има киртици, не означава, че трябва да го унищожиш, слагайки пълни лаици като конкуренция!

  • 6
    kilmer avatar :-|
    kilmer

    Еми чакаме ги кога почват? Че ми писна от тези гнусни таксиджии б.клуци!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    rupe221 avatar :-|
    rupe221

    Абе няма да намерите бакшиш или негов близък роднина който да е доволен от нова конкуренция . Те бакшишите , като цяло не са някаква първокачествена стока , така че и тези новите по манталитет ще са , като тях . Единствено новите няма да имат помпички в колата и няма как да надуват сметките изкуствено , всичко се измерва чрез джипиес система . Кое е по евтино е спорен въпрос . Повече ще зависи от коректността на водача и уменията му да избягва задръстванията . Всеки по печен софиянец знае как да избегне някой и друг светофар с влизане в пряка .Но както и да е бъдещето ще покаже , а пък вече навигационните системи са такива , че напълно обезсмислят да познаваш кой знае колко града . Тактиката е да знаеш кога от къде да минеш така , че да избегнеш максимално задръстванията .

  • 8
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    ГО и Каско за таксиметров автомобил са много скъпи. Тези юбер не се идентифицират и ползват евтино ГО и каско като за личен автомобил, а за капак нямат и застраховка за пътниците. Застрахователните компании са най-прецакани и първи ще надигнат вой и сами ще проучват кои автомобили работят с uber. НАП също ще правят тайни повиквания според мен. Като цяло обаче в момента uber субсидират целия масраф със страшно много пари - самата компания никога не е била на печалба и е изхарчила вече милиарди набран капитал. Така че няма нищо "пазарно" в модела им и Капитал незнайно защо им отделят толкова време.
    Аз лично не бих се качил, защото безопасността и застраховката са ми важни. Зелените таксита имат нови коли и добри шофьори, други компании също, така че далеч uber не са единствените, които го предлагат. Taxi Me пък е българско приложение, чрез което можеш да поръчаш такси от която и да е фирма, избирайки по рейтинг, а след Това да го оцениш и ти. Тоест, всички предимства на модела uber, без недостатъците му

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    fred avatar :-|
    Fred

    "...Защо германия спря uber? Ами защото е един абсурд!"
    До коментар [#5] от "султана глаушева":

    Нали САМ решавам дали да ползвам или да не ползвам Uber, какво толкова сте се заинтересували за моите интереси? Когато се качвам в колата на приятеля ми да ме закара до някъде той държал ли е преди това изпит за познаване на града?

    Аз имам необходимите качества да си преценя и защитя интересите. А вие явно не сте от тях след като аз не си сложих парите в КТБ а вие си ги сложихте, запомних ви от онази сага. Аман от хора които искат ТЕ да определят как АЗ да живея.

    Да ги пуснат Uber и конкуренцията да решава. Ако хората ги предпочитат тях таксиметровите шофьори просто минават на работа по тази система и готово, ако Uber се изложат ще фалират и историята свършва. А не държавата да решава вместо мен какво и откъде да купувам.

  • 10
    normandy avatar :-|
    takeshi303

    Аз не виждам навлизане на конкуренция на бакшишите , а просто заобикаляне на закона , защото бакшишите цакат не малко пари в данъци, лицензи и такси , а тези си ги спестяват и въпреки това цените им били дори по високи, а не, че съм фен на бакшишите, но е честно да са равнопоставен с Юбер за да кажем, че имаме конкуренция.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ваксините: началото на края

Ваксините: началото на края

Шпионският романс на Борисов

Шпионският романс на Борисов

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK