Пълен назад към пълен разпад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пълен назад към пълен разпад

Пълен назад към пълен разпад

Историята със "спрените" влакове

8138 прочитания

© Надежда Чипева


Един многократно гледан железопътен филм се разигра през изминалата седмица. Министерството на финансите с помощта на парламента прехвърли едни 40 млн. лв. от една сметка на БДЖ в друга. Това накара транспортния министър Ивайло Московски гръмко да обяви, че реже влакове и служители с една четвърт. Оттам се включиха синдикатите, тъжните репортажи от гарите, областните управители и политиците, като всички се втурнаха да спасяват губещите влакове. Накрая по добре познатия сценарий всичко се размина за два дни и сега БДЖ си чака парите от финансите.

Представлението обаче показа много повече неща. Ако изключим варианта, че рязката "реформа" от страна на транспортното министерство имаше за цел просто да принуди колегите от финансите да дадат парите, а не да бъде реално проведена, то остава другата възможност. А тя е, че транспортното министерство и самата БДЖ не могат да комуникират с аргументи причините за действията си, а алтернативите пред засегнатите се представят впоследствие. Представлението показа и още нещо. Това, че ако не можеш да спреш влак с четирима пътуващи в него, едва ли ще можеш да спреш абсолютния разпад на железницата, който с всяко отлагане на реформата става все по-неизбежен.

Политиците за пореден път обаче се качиха на влака на популизма, издигайки дори лозунга "Je suis БДЖ", като сами се отъждествиха с железницата. А всеки малко по-запознат с реалността на железницата знае, че тя е инертна, отказва да се променя, поглъща все повече пари, а става все по-малко полезна в сегашния си вид. Или политиците може и да са БДЖ, но това не говори добре за тях.

Един многократно гледан железопътен филм се разигра през изминалата седмица. Министерството на финансите с помощта на парламента прехвърли едни 40 млн. лв. от една сметка на БДЖ в друга. Това накара транспортния министър Ивайло Московски гръмко да обяви, че реже влакове и служители с една четвърт. Оттам се включиха синдикатите, тъжните репортажи от гарите, областните управители и политиците, като всички се втурнаха да спасяват губещите влакове. Накрая по добре познатия сценарий всичко се размина за два дни и сега БДЖ си чака парите от финансите.

Представлението обаче показа много повече неща. Ако изключим варианта, че рязката "реформа" от страна на транспортното министерство имаше за цел просто да принуди колегите от финансите да дадат парите, а не да бъде реално проведена, то остава другата възможност. А тя е, че транспортното министерство и самата БДЖ не могат да комуникират с аргументи причините за действията си, а алтернативите пред засегнатите се представят впоследствие. Представлението показа и още нещо. Това, че ако не можеш да спреш влак с четирима пътуващи в него, едва ли ще можеш да спреш абсолютния разпад на железницата, който с всяко отлагане на реформата става все по-неизбежен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    В БГ всяко споменаване на сакралната дума "реформа" се приема за извършена такава.

    А и някакви псевдоорганизации, наречени синдикати, чрез заплахи с протести реално дирижират държавата.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Не мога да не се сетя за деня, в който спря Кремиковци. Още седмица предварително всички сайтове си бяха сложили нещо като Live Ticker, а телевизионните канали - бягащи текстове, на които се излъчваше на живо какво става всяка една секунда в Булгаргаз, НЕК, централата на КНСБ и Подкрепа, на портала на завода, на пещите на комбината, на манометрите за отчитане на налягането по газопроводното разклонение, в какво положение са релектата в кремиковската подстанция на НЕК. Всички летища бяха окупирани денонощно от местните радио-телевизонни центрове, за да съобщават дали вече е кацнал митичният спасител със своя частен самолет на летище Варна, Бургас, Балчик, Русе, Горна Оряховица, Пловдив, Лесново и двата софийски терминала. Накрая се случи това, което и за малоумния беше пределно ясно. Както е ставало още много пъти, например когато тук на форума още 2008 ударихме 2 сметки на кръст и показахме, какво ще ни дойде на главата със слънчевите паркове. За съжаление, "политическата логика" не е част от аристотеловата логика. Във втората няма логически операции, има пресмятане на гласове. Грам мисъл да няма заложена в него, носи ли гласове за изборите - прави се одмах.

  • 3
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski

    Погледнато отстрани и в сравнение с традициите у нас, тази вла(к)стова маневра с едни прехвърлени пари и спрени/пуснати/ влакове много прилича на картинка от Живково време. Един държавен орган решава да направи нещо съобразно елементарната икономическа логика, но "доброто Политбюро" отменя това решение и въздава "справедливост".
    Така вместо реформирани железници ще вървим към деформиране на истината, затваряйки си очите пред нея в полза на малка група хора(но активно протестиращи) за сметка на всички данъкоплатци!
    Така ако ще правим и съдебната реформа, всяка спирка да се прави на важна гара....властта ще се изпокара и ние ще си останем в третокласния вагон на Европа.

  • 4
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Всъщност нито с рязане на влакове на килограм, нито със субсидии до безкрай ще стане работа. Трябва истинска реформа и оптимизация на влаковете. Въвеждане на мотриси с по един вагон където трябва. Но с този министър Московски за какво говорим изобщо. Днес разправя, че въпреки всичко трябвало да спре локомотивите серия 32 защото не отговаряли на изискванията. Само че такива локомотиви няма. Серия 32 са електромотрисните влакове, известни като "електрички" произвеждани в началото на 70-те. Но глупака иначе щял да прави реформи. Поне да отиде да види някой влак на гарата ей тъй за спорта!

  • 6
    thesecondend avatar :-?
    Втора цетка

    Ако, Тошо не успя да направи деца за всичките детски градини, време е днешните властващи да направят пътници за влаковете на БДЖ...иначе и те като него...

  • 7
    dobbrev avatar :-|
    Krasimir Dobrev

    Дянков смята, че ако има една пица с шунка, но иска пица с шунка и кашкавал, трябва временно да хапне пица без шунка и чак тогава да изяде една с шунка и кашкавал. Дянков така и не усети вкуса на истинската пица. Днешните дали ще го усетят?!

  • 8
    fred avatar :-|
    Fred

    Тъпа държава, за да получава един железничар 600лв заплата месечно за него се харчат поне 6,000 лв да има спирки, гориво и не занам какво още има. Много по-евтино е да ги им дават безсрочно тези 600лв и да си стоят в къщи.

    Просто трябва да се престане със субсидиите. Обявява се, че с всяка година те се намаляват с 10% и който се преустрои за тези 10 години ще оцелее, който не може на социални помощи. Само че не виждам политици които ще го направят, за това си трябва една Маргарет Тачър. А не ББ който получава сърдечна криза от 10 души събрали се на Орлов мост.

  • 9
    nogica avatar :-(
    nogica

    ТЕЦ Варна го затвориха поради всички игри най големия ТЕЦ на Балканите с най евтината суровина която може да се намери е затворен.
    Защото инвестицията в еко е по скъпа от цената на която изкупува НЕК
    Същото с БДЖ върнете каквото искате после фалит и наново глад и сополи

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#4] от "wds23355772":

    "Трябва истинска реформа и оптимизация на влаковете. Въвеждане на мотриси с по един вагон където трябва."

    Извинявай, ама явно не си виждал влак на живо. Композиция от един вагон е като танкер, който ще превозва един кашон минерална вода.

    "нито с рязане на влакове на килограм, ... ще стане работа"

    Тумора първо се отстранява, консервативното лечение - после.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK