Спирка за двама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спирка за двама

Спирка за двама

Концесията за навесите на градския транспорт в София

4574 прочитания

© Велко Ангелов


Няма никаква логика поддръжката на павилион и навес да се изкарва дейност, за която е нужен голям опит и капитал.

Двама, може би трима и максимум четирима. Толкова ще са концесионерите на спирките на градския транспорт в София според подготвяната от общината процедура за отдаване на почти 2500 спирки за 15 до 20 години напред. Факт - така пише в доклада на кмета Йорданка Фандъкова до общинския съвет по темата.

Непрозрачно, без информация колко са кандидатите, кои са те и какви са офертите им.  Така ще се проведе самата процедура за избор на концесионерите. Факт - така пише в поднормативните документи за прилагане на закона за концесиите. Които се спазват доста стриктно от всички институции.

И трети факт - кандидатите ще трябва да докажат милионни обороти и опит в бизнеса за последните години, за да плащат... по 50 хил. лв. за по 600 спирки. Годишно.

Факти има още, но и тези са достатъчно, за да стане ясно какво подготвя общината: много добра сделка за няколко души. Най-вероятно двама, и то големи. Ако към картинката добавим и това, че основните два бизнеса по спирките ще са продажба на вестници и цигари и реклама, а най-големите в тези сфери са контролираната от Делян Пеевски Lafka и Красимир Гергов, тя става съвсем кристална. С оправданието, че сегашните спирки са грозни и потрошени и за нови трябват инвестиции, управата на София възнамерява просто да се откаже от тях и да ги повери някому.

Всъщност в идеята да се дава бизнес на частни компании от държавата и общините няма нищо лошо. Но няма абсолютно никаква логика поддръжката на павилион, кофа за боклук и навес да се изкарва дейност, за която са необходими дългогодишен опит и голям капитал. Напротив. Именно защото тази дейност е елементарна и изисква малко, достъпът до нея трябва да е за малките фирми. Защо не и за малките хора? За инвалиди, за пенсионери, за дългосрочно безработни младежи? За такива варианти обаче изобщо не се говори.

Да - може и да се окаже, че двете фигури, които подозираме зад процедурата сега, са призраци. Но призраците изникват точно в такава среда, каквато общината подготвя: мътна.

Няма никаква логика поддръжката на павилион и навес да се изкарва дейност, за която е нужен голям опит и капитал.

Двама, може би трима и максимум четирима. Толкова ще са концесионерите на спирките на градския транспорт в София според подготвяната от общината процедура за отдаване на почти 2500 спирки за 15 до 20 години напред. Факт - така пише в доклада на кмета Йорданка Фандъкова до общинския съвет по темата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    esperansa63 avatar :-|
    esperansa63

    Настоящите стъклени спирки не стават за нищо. Не пазят нито от дъжд нито от сняг, нито от студ. Ясно е, че тези, които избират спирките, не ги ползват никога и нямат представа какви трябва да бъдат. Моля да не избират най-евтината оферта, а най-ефикасната.

  • 2
    zaza avatar :-P
    zaza

    Нещо против Лафка ли имате? ;-)

  • 3
    fred avatar :-|
    Fred

    Не е точно както го казва Капитал. Ако е за 1-2 будки това може да го направи и съвсем малка фирма. Но ще се получат стотици будки и спирки със съвсем различен дизайн и изпълнение, шарения и мизерия като в арабско магазинче.

    Така че всъщност става дума за 2 различни задачи - ремонт и съвременен дизайн на спирките и някаква принадлежаща към тях малка търговска и рекламна площ. Тук е необходим сериозен изпълнител със сериозен капитал и опит, дребна фирма няма да се справи. На него например може за компенсация на направените разходи да се даде определена рекламна площ по спирките за дълъг период от време. А направените търговски будки със съвременен дизайн да останат собственост на общината и тя да ги дава под наем с предпочитание именно на малките търговци.

    За сумата 50,000 лв годишно за 600 спирки няма какво да говорим, смърди на корупция в ОГРОМНИ мащаби. Нашият блок взема от една фризьорка в мазето 140лв месечно наем така че от будка на спирка спокойно могат да се вземат 30-40лв наем месечно. А това са 400-600лв годишно за една будка или общо за 600 са 240-360,000лв наем годишно. Всъщност доста повече, можете да сте сигурни че Лафка ще ги одере търговците поне със 100-200лв месечно наем.

  • 4
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Явно за това забуксува проекта в началото. Лафка щер участва от две страни, но има и други големи риби. Както и да е, разбрали са се.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Русия прегази България

Русия прегази България

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK