Да, това ще стане. И в България ще има електронно управление. Кабелите вече са готови, сървърите скоро ще работят, пише се и софтуер. Така още в рамките на тази година вероятно поне 50 услуги от общинските администрации за гражданите ще бъдат достъпни по електронен път. После към тях ще се добавят още и още. Част от държавните регистри вече са дигитализирани и свързани един с друг, други ще са готови до есента. Така постепенно е-управлението заработва. То не е внезапна промяна, а процес, който има всички шансове да се развие.
Какво обаче от това? Освен че кореспонденцията ни с чиновниците ще е по електронен път. Освен че писмата между самите тях ще са мейли. Освен че ще имаме чип, с който ще се легитимираме пред цялата система. Всъщност пестенето на хартия и пластмаса, въпреки че не е лошо само по себе си, не е целта на електронното управление, нали? Голямата цел е работата на администрацията да се подобри, възможностите й да тероризира гражданите и фирмите да се сведат до минимум, а последните да започнат да употребяват спестените от обикаляне на институциите време и енергия за нещо по-полезно: работа, развитие на бизнеса, почивка, ако щете - четене на книги.
Това обаче няма да стане, ако заедно с монтирането на софтуер и хардуер в облака на е-управлението не се смени и чипът на чиновника. И от неговата глава не се изгонят ония тежки облаци, които му пречат да види, че той извършва услуга, а не благодеяние, работейки за гражданите. Които впрочем им плащат. Ако хората зад бюрата в държавните ведомства не бъдат убедени в смисъла от съществуването си не като сатрапи, а като партньори на тези, изправени пред гишето, и за работата им не бъдат въведени проследими измерители, от е-уплавлението няма смисъл. Всеки чиновник може да ви отреже еднакво добре и на живо, и по мейла, и по която и да било мобилна мрежа.
Да, това ще стане. И в България ще има електронно управление. Кабелите вече са готови, сървърите скоро ще работят, пише се и софтуер. Така още в рамките на тази година вероятно поне 50 услуги от общинските администрации за гражданите ще бъдат достъпни по електронен път. После към тях ще се добавят още и още. Част от държавните регистри вече са дигитализирани и свързани един с друг, други ще са готови до есента. Така постепенно е-управлението заработва. То не е внезапна промяна, а процес, който има всички шансове да се развие.
22 коментара
"...Ако хората зад бюрата в държавните ведомства не бъдат убедени в смисъла от съществуването си не като сатрапи, а като партньори на тези изправени пред гишето..."
=========
Няма кака да стане.
Всеки на когото му се е налагало да се занимава с чиновници знае, че от тях струи и се носи на талази "Значимост".
"Значимост" от пиедестала на позицията, която заемат, "значимост" за решенията, които взимат. Увереност, че могат да те върнат сто пъти от гише 1 до гише 5 и пак да не са ти в ред документите...
Всъщност, не е точно така.
Смисълът на електронната администрация не е само в извършването на кореспонденцията с администрацията по електронен път.
Смисълът й е в предлагане на различни услуги по електронен път, без посредничеството на чиновник.
Например, издаване на акт за раждане, различни удостоверения. Целта на електронната администрация е това да става по интернет без разкарване до общината.
Подаването на данъчна декларация по интернет е вече реалност.
http://www.manager.bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0% B0%D1%80%D0%B8%D1%8F/%D0%B4%D0%B0-%D1%81%D0%B8-%D0 %B1%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D0%BD-%D0%B8%D0%B7%D0%BB%D0% B8%D0%B7%D0%B0-%D1%81%D0%BA%D1%8A%D0%BF%D0%BE
Пропускате изключително много визирайки единствено бързодействието и ответната чиновническа нагласа.
Къде са прозрачността, достъпността до информация, систематизирането й и бързото намиране на нужните документи. Къде отива възможността на разширяване на електронните услуги чрез използване на единни идентификатори в посока електронно гласуване например? ....
изобщо разглеждате темата среден ешалон в администрацията против електронното обслужване по възможно най-лаишкия начин!
"Това обаче няма да стане, ако заедно с монтирането на софтуер и хардуер в облака на е-управлението не се смени и чипът на чиновника."
Е да де, ама как? Въпрос за един милион.
Как да стане? Интересите на чиновника и гражданина се разминават напълно.
ако нашите имат малко желание и смелост ще сменят всички чиновници с чипове. в крайна сметка идеята на чиновника е да работи по стриктно написани правила, каквато е и концепцията на компютърния код...
привестствие за цялата работа. но чипът - това не беше ли един много обиден лаф на Сакса за целокупното население по тези земи? та чипът на чиновника е пряка фунцкия на чипа на българските граждани. всеки българин ккато стане чиновник рано или късно започва да се държи като текущите и предходните служители - културата на институцията го поглъща. проблемът е в липсата на модерен мениджмънт, мотивация на хората, много често е в непрменяемите порядки на по-старото поколение и т.н.
До коментар [#5] от "simval":
мноого сложно. казва се управление на човешките ресурси.
въобще в статията и фоорума се лее една омраза към чиновника, като че ли пишещите са изляти изцяло от благороден метали и ходят по вода.
До коментар [#8] от "owen":
"мноого сложно. казва се управление на човешките ресурси. "
Ами очевидно е сложно след като досега резултат никакъв. Как се "управляват човешки ресурси", които възприемат положението си на чиновник не като спомагателно, обслужващо звено, а като място за изнудване за рушвет.
Не ти ли се струва, че в случая имаме проблем със светогледа на "човешките ресурси"?
До коментар [#9] от "simval":
резултат няма, защото не са положени усилия. иска се политическа воля за налагане на стандарти и изисквания както на съответните звена, така и на ръководителите. почти няма държавна институция, в която в общ план "управление на човешките ресурси" да не се разбира като оправяне на нашите хора. много често началниците се преценяват - ако изобщо - по комптентност по материята, но не и по способността им да работят с, управляват и мотивират хора.