Нещо, в което сме съвършени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нещо, в което сме съвършени

Нещо, в което сме съвършени

Големите обществени поръчки

7135 прочитания

© Юлия Лазарова


Искате да ремонтирате банята. Нямате много пари, но искате да сте сигурни, че майсторът няма да ви излъже (прекалено много) и ще свърши качествено работата. Най-вероятно ще питате онези, които са го ползвали преди. Също така ще го накарате да ви каже крайна цена, която след това да не раздува твърде. Но бихте ли го накарали да опише в есе как ще подрежда плочките в банята, как ще влиза и излиза от къщата и какво ще направи, ако някъде избие теч? И бихте ли избрали между двама майстори в зависимост от това кой е описал по-добре рисковете?

Разбира се, че не. И въпреки това институциите редовно ползват този похват, за да раздават големи, сериозни поръчки. Това е един от многото малки хитри похвати, с които законно може да се раздават пари на тези, които са предварително одобрени. Изкуството да се заобикаля законът тук е доведено до такова съвършенство, че от години в България е публична тайна как няма случайни фирми, които да спечелят големи поръчки, независимо с колко правила, наредби и контрол обрастват парите.

Да го кажем ясно: това е неприемливо, незаконно и развращава средата за бизнес и живота ни. В Румъния вече редовно вкарват министри и депутати в затвора за точно тези прегрешения. В България явно упорито не сме разбрали още този урок. Затова ЕК е измислила нов механизъм, по който да ни помогне сами да си помогнем. Той буквално ще рисува пред управляващите мрежите на влияние, конфликтите на интереси, свързаните фирми и опасната концентрация при поръчките. Ако и това не помогне, значи заслужаваме банята ни вечно да се разпада, а парите никога да не стигат.

Искате да ремонтирате банята. Нямате много пари, но искате да сте сигурни, че майсторът няма да ви излъже (прекалено много) и ще свърши качествено работата. Най-вероятно ще питате онези, които са го ползвали преди. Също така ще го накарате да ви каже крайна цена, която след това да не раздува твърде. Но бихте ли го накарали да опише в есе как ще подрежда плочките в банята, как ще влиза и излиза от къщата и какво ще направи, ако някъде избие теч? И бихте ли избрали между двама майстори в зависимост от това кой е описал по-добре рисковете?

Разбира се, че не. И въпреки това институциите редовно ползват този похват, за да раздават големи, сериозни поръчки. Това е един от многото малки хитри похвати, с които законно може да се раздават пари на тези, които са предварително одобрени. Изкуството да се заобикаля законът тук е доведено до такова съвършенство, че от години в България е публична тайна как няма случайни фирми, които да спечелят големи поръчки, независимо с колко правила, наредби и контрол обрастват парите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    a3 avatar :-|
    аз

    когато има желание се намира начин. на нашите управлява
    и им липсва желание да направят обществените поръчки честни.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Чакайте, те поръчките са ясни, ама имаме ново постижение - някой е прехвърлил цял училищен двор на частно лице и "по една случайност" случката се развива не в провинцията, не в София-Обеля 5, а в в най-скъпия столичен квартал, на гърба на няколко посолства:

    http://www.dnevnik.bg/live/novini_ot_vas/2015/02/21/2477305_stroitelnata_mafiia_otnovo_v_ataka/

  • 3
    awc1424629179391973 avatar :-|
    Vanya Nikolova

    Знаете ли как една от скъпите фирми за стоматологични материали печели държавни поръчки?Предлага на ниски цени и после се оказва, че материалите са от Индия или Корея или пък сроковете на годност може да са изтичащи.

  • 4
    fny51366640 avatar :-|
    Nikolay Stoyanov

    До коментар [#3] от "Vanya Nikolova":

    Проблемът е, че не може да се направи добро техническо задание, да се посочат конкретни изисквания към самите изделия. Дали е случайно допуснато това нарушение или не, проблема е във възлагащия орган. Принципно за едно изделие, ако е добро няма значение дали идва от Индия, Корея или Зимбабве. Важното е да отговаря на изискванията на купувача. Това че някой не си е свършил работата - да посочи минимален остатъчен гаранционен сорк след датата на доставка, сертификати, на които трябва да отговаря изделието, дори да се определи процедура по контрол на качеството в лизензирана лаборатория преди приемането на стоката - това вече е грешка на Възложителя а не на доставчика.

  • 5
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    И дойде време да си мечтаем да мигрираме в .... Румъния!

  • 6
    bdachev avatar :-|
    Blagovest Dachev

    Мисля че аналога с банята е неудачен. Нормално е да изискваме повече от желаещите да поемат по-големи поръчки. А по повод т.н. есета - може би този жанр е екзотичен в България но доста стандартедн във САЩ. Стига това да не е единственият критерий, може да даде ценна информация за истинският опит на изпълнителя.

  • 7
    fny51366640 avatar :-|
    Nikolay Stoyanov

    До коментар [#6] от "bdachev":

    Принципно е хубаво да се види опита на участниците в поръчките, но както вероятно знаете опита е критерий за допустимост, а не за оценка на офертите. Най-добре е Възложителите подробно да си опишат какво искат да им се направи и как, с какви материали и от там насетне да гледат това което е важното - цена, срок, гаранция или нещо друго. При сегашната практика - описанието да е с тежест над 50-60% от общата оценка и залагането на напълно субективни критерии прави поръчките не достатъчно прозрачни и податливи на външни фактори. В комбинация с факта, че действията на комисията по оценка на офертите не подлижи на обжалване, то това си е направо метод за насочване на публични средства към определени изпълнители, който не подлежи на обжалване.

  • 8
    mechodecho avatar :-|
    mechodecho

    С малко думи, казано толкова много.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

На "Джамбо 33" започна да му върви

На "Джамбо 33" започна да му върви

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK