И една лимузина за нас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И една лимузина за нас

И една лимузина за нас

Центърът на София

18125 прочитания

© Надежда Чипева


София, както вече установихме, не е български град. Или по-скоро не е в една и съща категория с нито един друг град в страната, а се сравнява по-скоро със средноевропейски градове. Тя пристигна в тази група изненадващо и по стечение на обстоятелствата, а не в резултат на кой знае какви собствени усилия.

И също като някой типичен новозабогатял без особени усилия "бизнесмен" София влага пари в нещо кичозно и скъпо, от което няма особена нужда. Плановете за преустройство на центъра са общинският еквивалент на нова лъскава кола с 200 коня за някого, който живее на разбита улица без осветление и без пари за застраховка.

Първо, София няма нужда от преустройство на центъра или ако има, то въобще не се изразява в това да се разширяват булеварди и да се правят нови настилки за градинките. София е град, в който така или иначе ужасно много хора имат коли и целият трафик минава през центъра, и ако има нови идеи, те би трябвало да бъдат в обратната посока, а не в задълбочаване на проблема. Второ, идеята да се изхарчат едни европейски пари за това просто защото ги има, не е оправдана по никакъв начин - има дузини смислени идеи, които си заслужават финансиране.

Твърдението на общината, че Европа отпуска пари точно за да си оправим градинките, е смешно - никой никъде не е разписал подобно нещо, а парите са за подобряване на градската среда, което значи много повече. И трето, зад цялата тази идея не изглежда да стои никаква по-голяма мисъл за това какъв град иска да е София и накъде трябва да се развива.

И главният архитект, и кметът (София има и кмет все пак) стоят удобно отстрани, сякаш бъдещето на този град не е поставено в ръцете им. "Това е просто разкрасяване на центъра", коментират от общината. Да, това е просто една лимузина, но след няколко години тя ще е глътнала сума ти пари, ще е оставила след себе си задължения и ще е попречила да се финансират сума ти други нужди. Така че не е "просто". Малко по-сложно е.

София, както вече установихме, не е български град. Или по-скоро не е в една и съща категория с нито един друг град в страната, а се сравнява по-скоро със средноевропейски градове. Тя пристигна в тази група изненадващо и по стечение на обстоятелствата, а не в резултат на кой знае какви собствени усилия.

И също като някой типичен новозабогатял без особени усилия "бизнесмен" София влага пари в нещо кичозно и скъпо, от което няма особена нужда. Плановете за преустройство на центъра са общинският еквивалент на нова лъскава кола с 200 коня за някого, който живее на разбита улица без осветление и без пари за застраховка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    chichka avatar :-|
    chichka

    "Плановете за преустройство на центъра са общинският еквивалент на нова лъскава кола с 200 коня за някого, който живее на разбита улица без осветление и без пари за застраховка."
    Много добър пример. Но каквото и да коментираме.....парите ще бъдат "усвоени".

  • 2
    johnnie1160 avatar :-|
    Johnnie

    И главният архитект, и кметът вече пият трета водка, все пак е 10 сутринта, а те са ранобудни... Явно единствените им мисли са свързани с това, кой роднина да уредят в поредната безсмислена обществена поръчка...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    zzv22314000 avatar :-(
    zzv22314000

    Много модерно е да се плюе по всяко ново начинание. Приветствам градивната критика, но тук такава отсъства. Както отсъстват и всякаква конкретика и аргументи.
    На текстчето просто липсва вътрешна логика и последователност - на едно място се твърди, че от преустройство на центъра "нямало нужда", а на друго - че било нужно "много повече"?!? Последно?
    Ако ще пишеш нещо и ще те публикуват във вестник, поне си направи труда да имаш ясна позиция, а не несвързано мрънкане.
    Разширяването на някои улици е абсолютно належащо - градът се разраства, с него населението и броя коли. Не става дума за ул. Шишман, а за основни пътни артерии като бул. България-Канала или Орлов Мост, през които пътува цяла София. Успоредно с това се разширява метрото, ако авторката се е притеснила, че нищо друго не се прави и не й е известно това.

  • 4
    zzv22314000 avatar :-P
    zzv22314000

    От ФБ:
    "Гледам снимката (явно от "Графа") към този редакционен коментар и се питам - наистина ли авторите си вярват, че София няма нужда от преустройство на центъра?!?"
    :) :) :)

  • 5
    aly02306991 avatar :-|
    aly02306991

    Много, много слаба статия!
    Графа е една от най-занемарените централни улици и проблема според авторката е , че облагородяването тръгва от Центъра.
    Все от някъде трябва да тръгне и центъра на града е най логичното място!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    evolutionary avatar :-|
    evolutionary

    Идеята да се изхарчат едни европейски пари за това просто защото ги има, никога не е била добра.

  • 7
    evolutionary avatar :-|
    evolutionary

    Сега следва да чуем добрите идеи :)

  • 8
    06210311 avatar :-|
    06210311

    До коментар [#7] от "evolutionary":

    Добрите идеи за развитие на София са свързани със силен акцент върху среда за живот извън автомобила. Особено в центъра. Неща като: "излизам от вкъщи и заварвам тротоар и асфалтирана улица", "напълно първосигнално се отправям към място с обществен транспорт за да стигна до центъра защото знам, че това е най-бързият начин", "знам че с велосипед мога да стигна с лекота до всяка точка на града", "всички паркове са приятни за прекарване на свободно време", "мога да стигна и пеша до всякъде стига да го пожелая...и т.н. А за да не си помисли някой, че съм от онези ърбън хипари не признаващи съществуването на ДВГ, ще кажа и друго: "излизам от вкъщи и знам, че колата ми е нужна днес, булевардите са умно конструирани и на всякъде където ми се налага да стигна, има къде да паркирам на удобен, макар и (скъпо) платен, паркинг...качвам се, паля двигателя и върша каквото имам да върша срещу съответната цена".
    Преди време някакъв чуждестранен експерт на който бе платено да анализира положението с трафика в столицата ни беше казал нещо от рода "установих, че София е град в който човек се придвижва сравнително лесно с кола, но е прасктически невъзможно да се движи пеш".
    Може би искаме да направим София първия град в света без пешеходци?... Амбициозно! Надявам се и вярвам, че не го мислим сериозно! :)

  • 9
    hzn avatar :-|
    hzn

    Много е лесно да коментирате и да плюете. Типично по български каквото и да се прави все не е добре. В тази статия не прочетох една алтернатива, за какво по-добре могат да бъдат похарчени парите. Като си правите труда да хулите и да недоволствате, направете си и труда да кажете какво трябва да се направи.
    Не знам дали точно това са проектите, които трябва да се финансират, но знам, че поне София се развива. Придобива друг облик, все повече чужденци идват да посетят столицата.
    Може да не е най-добрата инвестиция, но е по-добре от нищо.

  • 10
    tony avatar :-|
    Darth Plagueis

    [quote#9:"hzn"]все повече чужденци идват да посетят столицата[/quote]


    Бухахаха, айде бе? Верно ли? Придобивала друг облик? На селски комунистически град?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Почетният премиер

Почетният премиер

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK