Удобните обувки на "предишните"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Удобните обувки на "предишните"

Прескачащите се във властта партии охотно споделят практики срещу прозрачността и конкуренцията.

Удобните обувки на "предишните"

Ремонтите на "Тракия" и "Хемус" за 100 млн. лв. ще са без търг

4185 прочитания

Прескачащите се във властта партии охотно споделят практики срещу прозрачността и конкуренцията.

© Мария Съботинова


От доста години вече от гледна точка на съмнителните практики по отношение на парите на данъкоплатците няма значение правителство на кои политически сили е на власт. Докато пред камерите и микрофоните тече традиционното прехвърляне на отговорността за всички провали в държавата на "предишните", в действителност прескачащите се във властта партии с охота ползват опита и идеите си за заобикаляне на правилата за прозрачност и реална конкуренция.

На заседанието си в сряда коалиционното правителство на ГЕРБ и Реформаторския блок одобри отпускането на допълнителни 100 млн. лв. от бюджета за спешни ремонти по магистралите "Тракия" и "Хемус", които директно ще бъдат възложени на държавната пътна компания "Автомагистрали".

Така кабинетът на Борисов ще се възползва от приетата от БСП и ДПС преди година промяна в Закона за обществените поръчки (ЗОП), която дава възможност на държавата и общините да ги възлагат без търг на свои предприятия или фирми. Дотогава практиката, известна като in house възлагане, се допускаше само за свързани частни компании.

Коментарът на тогавашния депутат от ГЕРБ, понастоящем вицепремиер, Томислав Дончев беше, че предложеният режим "създава неимоверно висок риск от злоупотреби и изкривяване на пазара". Впрочем по време на първото управление на ГЕРБ именно той предложи въвеждането на вариант на този модел, но това не стана заради острите реакции на Сметната палата, КЗК и работодателските организации.

"Оттеглихме предложението именно заради основателните притеснения за цената, на която ще се възлагат вътрешните поръчки. Няма сигурен ориентир дали тя е пазарна", поясни Дончев при обсъждането на изменението през януари 2014 г.

Изглежда, сегашните управляващи смятат добре да се възползват и от друго нововъведение на кабинета "Орешарски" - дадените в ЗОП широки привилегии за фирмите, в които работят хора с увреждания. Заради отпадането на каквито и да било изисквания за  опит, финанси и капацитет на практика те се превръщат в служебни победители в търговете.

И едва ли е изненада за някого установеният от неотдавнашна проверка на вестник "Сега" бум в регистрирането на този вид фирми, нито би следвало да бъде и очертаващият се бум в печеленето на поръчки от тях. До този момент правителството не дава сигнали, че нещо в тази процедура го притеснява.

Лекотата, с която различните власти "влизат в обувките си", логично води към извода, че в крайна сметка са правени по идентичен калъп.

P.S. Заради въртележката от правителства през последните години се случва "предишните" и настоящите да съвпадат. Също в сряда Агенция "Пътна инфраструктура" съобщи, че четири български фирми са подали оферти за скъпото отводняване на терена за участъка Оризово - Димитровград на магистрала "Марица". Търгът на стойност 43 млн. лв. без ДДС се наложи, след като италианската CMC Di Ravenna спечели поръчката, финансирана от еврофондовете, с най-ниска цена, но "извънредни обстоятелства", възникнали в хода на строителството, доведоха до лавинообразното му оскъпяване с различни доплащания, включително от националния бюджет.

От доста години вече от гледна точка на съмнителните практики по отношение на парите на данъкоплатците няма значение правителство на кои политически сили е на власт. Докато пред камерите и микрофоните тече традиционното прехвърляне на отговорността за всички провали в държавата на "предишните", в действителност прескачащите се във властта партии с охота ползват опита и идеите си за заобикаляне на правилата за прозрачност и реална конкуренция.

На заседанието си в сряда коалиционното правителство на ГЕРБ и Реформаторския блок одобри отпускането на допълнителни 100 млн. лв. от бюджета за спешни ремонти по магистралите "Тракия" и "Хемус", които директно ще бъдат възложени на държавната пътна компания "Автомагистрали".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    магистралките и ремонтите им са специалитет на ГЕРБ, но за сметка на нашите пари - аре стига!

  • ПАВЛА

    И то през лятото ще кипи бурното ремонтиране. Просто чудесно.

  • 3
    Vanko123 avatar :-|
    Vanko

    Къде са Реформаторите, които имаха претенциите, че са различни?



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

След истината, вдясно

След истината, вдясно

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK