Илюзия за недосегаемост

Илюзия за недосегаемост

Новият ръст на пътните произшествия

10902 прочитания

© Юлия Лазарова


Когато в края на януари 2014 г. магистратите от Върховния административен съд излизат с тълкувателно решение, поставящо извън закона мобилните полицейски камери, те едва ли са си давали сметка, че година по-късно на съвестта им ще тежат поне 59 човешки живота. Според полицейската статистика обаче с точно толкова се е увеличила смъртността по българските пътища за миналата година спрямо предходната, което отговаря на около 10% ръст.

За съжаление черната тенденция се запазва и през първата половина на тази година, демонстрирайки съвсем недвусмислено пряката причинно-следствена връзка между електронния контрол върху трафика и произшествията с фатален край.

Статистиката за 15-те месеца без мобилни камери за жалост показва, че мнозинството от българските шофьори явно са крайно първосигнални в своето поведение на пътя и отказват да се съобразяват с правилата, докато не почувстват директна заплаха да бъдат сурово наказани и санкцията реално да влезе в сила - нещо, което по старите административни процедури реално не се случваше.

Усещането за безнаказаност, насадено от липсата на ефективен контрол, всъщност е най-големият убиец на пътя, тъй като близо 97% от произшествията стават по вина на шофьорите. В около 35 на сто от случаите причината за фаталния инцидент е именно скоростта.

Също така 96% от смъртните случаи са в резултат на четири типа катастрофи: сблъсък между превозни средства, сгазване на пешеходец, излизане от пътя и удар на велосипедист. Общото между всички тях е, че отговорността пада пряко върху човека зад волана. И че има шанс да бъдат избегнати, ако шофьорът не се изкушава да настъпва смело газта.

Когато в края на януари 2014 г. магистратите от Върховния административен съд излизат с тълкувателно решение, поставящо извън закона мобилните полицейски камери, те едва ли са си давали сметка, че година по-късно на съвестта им ще тежат поне 59 човешки живота. Според полицейската статистика обаче с точно толкова се е увеличила смъртността по българските пътища за миналата година спрямо предходната, което отговаря на около 10% ръст.

За съжаление черната тенденция се запазва и през първата половина на тази година, демонстрирайки съвсем недвусмислено пряката причинно-следствена връзка между електронния контрол върху трафика и произшествията с фатален край.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


16 коментара
  • 1
    assenovg avatar :-|
    Georgi

    Хубаво е, че четете статистики. Моля, обърнете внимание следващия път когато четете статистиката, на кое място и с колко процента е причината "неравност или дупка на пътя". Особено в случаите на излизане от пътя.
    Няма да можете да я откриете. Понеже такава причина никога не се пише в протокол.
    Вярно е, че вината за катастрофите най-често е на шофьорите. Особено ако вече са ги откарали от местопроизшествието с линейка! Да не забравяме също, че тази статистика е на база протоколи от КАТ, които после се оспорват по съдебен път.

    Скоростта като фактор журналистите маалко я преувеличавате!

  • 2
    tublerone avatar :-|
    tublerone

    Моля, също да се обърне внимание, колко неадекватни ограничения съществуват по пътищата и съответно няма доверие за правилността на знаците..

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    vassilev12 avatar :-|
    Стефан Василев (vassilev12)

    Причината за катастрофи не е високата скорост. Разсейването и не спазването на другите правила причинява катастрофите. А това е въпрос на култура, образование и възпитание

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    665 avatar :-|
    G.

    До коментар [#1] от "Georgi":

    При по ниска скорост, риска да изхвърчиш от пътя заради неравност или дупка драстично намалява... ти това разбираш ли го?

  • 5
    oligofree avatar :-?
    Radoslav Minchev

    Чета тази приказна статия от Вас, Капитал! Чудя се 'що не добавите още две изреения за "The Speed Camera Lottery" http://bit.ly/Speed-Camera-Lottery и за т'ва, че всички ние можем да научим много по темата от курсове като "Gamification" https://coursera.org/course/gamification ?!?!

  • 6
    tedif avatar :-?
    tedif

    Ами как ще *отчетете* повече пияни шАфиори,др.милиционери,като си затваряте очите за тях!!!
    Достатъчно е да застанете край някое заведение с *тузарски* автомобили,ама не ви стиска!
    И проучете какво правят в другите държави с пияните говеда на пътя.Ако сте малко грамотни,де...

  • 7
    ssh34368102 avatar :-|
    роджър

    Прочита, че съдиите от ВАС са виновни за това, че отменената наредба е противоречала на закона /и затова е отменена/, е УНИКАЛНО ИДИОТСКИ, и не отива /дали пък, всъщност/ на Капитал !!!
    Както и това, че липсата на камери е виновна за ръста на ПТП, а не купените книжки, лигльовците на 18-19 г., но с БМВ /макар трета ръка/, и идиотите-родители, които им купуват и книжката, и колата, и накрая - ковчега ... грозно е това, което пиша, но е факт !!!

  • 8
    lele266 avatar :-|
    lele266

    За какво цивилизоване а шофьорите може да говорим щом тук веднага цъфнаха няколко коментара в защита на келешите каращи с неразумна скорост. За мен при катастрофа в следствие на превишена скорост съда трябва да съди като за прердумишлено убийство. Щом на трезва глава си превишил скоростта ти си с ясното съзнание че може да утрепеш някой

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Българскя шофьор не е по различен от всеки друг.
    Нещо друго не е наред тук.

    Няма как да ме убедят, че трябва да спазвам знаци след като има голямо количество остарели и НЕ ВЯРНИ знаци. Мога да дам хиляди ХИЛЯДИ примери за ограничения на скоростта, които са НЕ НА МЯСТО, ИЗЛИШНИ или ПОДВЕЖДАЩИ. Има ХИЛЯДИ знаци РАДАР без да има радар??????????????????????????????????????????????????
    Няма как да е 50км (а има таива знаци) на път с 2 ленти във всяка посока извън населено място и тна и тн. ????????????????????????

    И ИЗВЕДНЪЖ - ЗНАКА СЕ ОКАЗВА ВЕРЕН! Остър завой на който ограничението от 40км е ПРАВЕЛНО поставено. И СЛЕДВА ФАТАЛНЕ ИНЦИДЕНТ>.....

    Българския шофьор е СВИКНАЛ да ИГНОРИРА знака, защото знака в 20% от случайте ЛЪЖЕ! и НИЕ ГО ЗНАЕМ ЧЕ ЛЪЖЕ....

    КОГАТО ЗНАКА НЕ ЛЪЖЕ ОБАЧЕ ИМА ЖЕРТВИ.... и това е парадокса на Българския Шофьор. Как да различи Истината от Лъжата в знаците РАДАР и Органичение на скоростта.

    ТЕЗИ КОИТО СА СЛОЖИЛИ ПОДВЕЖДАЩИТЕ ЗНАЦИ СА ИСТИНСКИТЕ УБИИЦИ!

  • 10
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Ганьо не обича правилата, той се чувства безсмъртен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Без никакви задръжки

Без никакви задръжки