Има ли още какво да се издои от енергетиката

Новите енергийни закони

От години енергетиката се разглежда като дойна крава, от която всеки може да вземе по нещо.

Ако трябваше да се нарисува картина на българската енергийна система, в нея няма да има стройно опънати далекопроводи, блажено въртящи се перки, меко жужащи трансформатори и цъкащи като швейцарки часовник ТЕЦ-ове.

Кабелите трябва да са оплетени като пружини, перките ту ще тръгват, ту ще спират, трансформаторите ще гърмят, а ТЕЦ-овете ще се надлъгват с ековластите кога изпускат вредни емисии и кога не.

Тази картина не е резултат от някакъв особен български характер. Тя изглежда така, тъй като от години енергетиката се разглежда като дойна крава, от която всеки може да вземе по нещо. А регулаторът трябва да намери начин да прикрие картината и накрая някак си да върже сметката. В резултат на това обаче се натрупаха прекалено много концесии за прекалено много играчи.

ВЕИ-тата са твърде много, защото в началото хората с връзки в енергетиката си мислеха, че само те ще се възползват от тях. Държавните предприятия са на практика безконтролни в разходите си, от което печелят синдикатите и различните фирми, които са ги обрасли. Бизнесът получи по-ниски цени на електроенергията в резултат на постоянното си лобиране. И т.н. Сега вече няма накъде и започна сблъсък на различните лобисти.

Това е добре, защото показва проблемите. Но за жалост малко от решенията са дългосрочни, пишат се на крак, тъй като трябва да угодят на един или друг интерес - малко на централите на биомаса, малко на другите ВЕИ-та, след това на бизнеса...

Точно това е изводът от последните промени в законите за енергетиката. Най-лошото е, че част от вносителите им знаят за това, но просто няма кой да поеме отговорност да се спре с експериментите.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    a3 avatar :-|
    аз

    "малко от решенията са дългосрочни, пишат се на крак, тъй като трябва да угодят на един или друг интерес"...прекрасно описание на законодателния процес...

  • 2
    kotovad avatar :-|
    А.Стоянова

    Има много неща да се направят в Бг., но не да се "издои" от енергетиката, а да се промени основно държавната политика, за управление и регулиране на "един толкова важен сектор като енергетиката". Редица промени в ЗЕ са далеч от експертната и икономическа оценка, а се разглеждат като "разменни монети" между политически партии. Един пример, свързан с изграждане на "биотецове":
    - "Поправката "оборска тор" в ЗЕ, отразена в статия "Колко говеда правят един ТЕЦ", отразява горните констатации. Споделям мнението на г-н Ерменков, че е нелогично да се решават екологични проблеми чрез енергийни закони. Третирането на отпадъците в страната ни е важен проблем, но е свързан с дейността на м-вата на земеделието и екологията. Нормално е собствениците на биотецове, сами да избират, съхраняват и обгрижват биопродуктите за горене, а токът да си продават на пазарни цени. А дали земеделците и еколозите ще им "опускат грантове", си е тяхно решение.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "А.Стоянова":

    Подобно на счупения часовник, Ерменков показва по 2 пъти дневно точното време. Сега не иска енергийната система да се занимава със системата за опазване на околната среда и със системата на земеделието. При гласуването на бюджет 2015 обаче репликираше Менда Стоянова от трибуната, че няма с какво друго да се изпълняват социални цели, освен с данъчната система.

  • 4
    alexsilver avatar :-?
    alexsilver

    Като гледам какви ги върши "политическата класа" и т.н. управляващи, единствено се сещам за Пиночет... ;)

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Последните промени в закона, особено в частта за централите на биомаса, са направо уникална лумпенщина. Можеха просто да смъкнат цената от 450 на 300, с което в сектора щяха да останат само участниците, които така или иначе имат крави, съответно и тор, понеже другите трябва да отглеждат силаж, и намаляването на изкупните цени щеше да им обезсмисли далаверата. А отделно обществото щеше да плаща значително по-ниска цена и нямаше да има проблем.

  • 6
    kotovad avatar :-|
    А.Стоянова

    До коментар [#3] от "cinik":

    Уважаеми г-не, четейки цитираната статия, ме впечатлиха изрази като: "Комисията по енергетика обсъждаше...най-оспорваната поправка в ЗЕ - кой и как да може да произвежда ток от оборски тор. Народните представители задълбочено дискутираха дали кокошките носачки или най-общо птиците да бъдат записани (в ЗЕ) като...производители на... гориво, кой може да контролира дали производителят на биоток използва собствени ресурси, или обикаля...да си набави...суровина". Смисълът на прочетеното ми прозвуча несериозно, но следващият текст на автора на статията, ми хареса и затова продължих да чета. А той беше: "Поправката "оборска тор" (в ЗЕ) е ...пример за цялостната неефективност на регулирането ... на енергетиката". И така стигнах до думите на г-н Ерменков, които съвпадаха с моето мнение по проблема и ги споменах в коментара си. Не съм се съобразявала със становището му по други проблеми.

  • 7
    lisav avatar :-|
    Vasil Georgiev
  • 8
    kihano avatar :-|
    kihano

    Когато частния интерес нагази в една област, то резултатите винаги са плачевни. Частните фирми в енергетиката доят държавните и купувачите на електроенергия. Национализация или експроприация е единственото правилно решение.

  • 9
    kihano avatar :-|
    kihano

    До коментар [#2] от "А.Стоянова":

    Така е, държавната политика в енергетиката трябва да се промени - държавата трябва да започне да брани държавното и потребителите на ток, а не да урежда частни интереси.
    А това за тока от оборски тор трябва да е някакъв виц. Тя системата не може ВЕИ-тата да поеме, те сега и от тор ток ще правят. Простотия! По добре да се ослушват за технологията на атомните fast breeder реактори, щото те са бъдещето - безотпадна атомна енергетика!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

КапиталНО

КапиталНО

За магистралите и хората

За магистралите и хората