Образователният мистър Хайд
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Образователният мистър Хайд

Образователният мистър Хайд

Паралелният свят на частните уроци

5527 прочитания

© shutterstock


В "Странният случай с доктор Джекил и мистър Хайд" добрият д-р Джекил прави зловещ експеримент със себе си и се превръща в садистичния мистър Хайд. Нещо подобно се случва през последните 20 години и с българското образование. Докато взимащите решения за държавните политики правят неуспешни опити за промени в публичните училища, чието средно качество продължава да се влошава, част от системата се замества от паралелна реалност - тази на частните уроци (виж повече).

Родителите нямат доверие в учебните заведения и вече по инерция записват децата си на допълнителни занимания, особено по английски, български и математика. Тази практика генерира десетки милиони годишно, но отчасти остава в сивата икономика. Отговорните държавни институции отказват да забележат този пазар, който всъщност е функция от основните недостатъци на официалното образование - неадекватна учебна програма и методи, липса на индивидуален подход към учениците и сгрешени измерители за качество. Подхранва се и от постоянно роящите се изпити за вход в т.нар. елитни училища, заради които дори първокласници вече се изпращат на частни уроци.

Принципът "всеки да се спасява сам" обаче в случая не помага. Дори една част от родителите да дадат на детето си максимално добро обучение, на един по-късен етап то ще попадне в неадекватна среда. Ако останат в България, подрастващите ще живеят в общество, в което 40% от 15-годишните са функционално неграмотни по математика и по български език. И ще трябва да работят в икономика, лишена от необходимия двигател, за да се движи напред - критично мислещи и способни хора.

В "Странният случай с доктор Джекил и мистър Хайд" добрият д-р Джекил прави зловещ експеримент със себе си и се превръща в садистичния мистър Хайд. Нещо подобно се случва през последните 20 години и с българското образование. Докато взимащите решения за държавните политики правят неуспешни опити за промени в публичните училища, чието средно качество продължава да се влошава, част от системата се замества от паралелна реалност - тази на частните уроци (виж повече).

Родителите нямат доверие в учебните заведения и вече по инерция записват децата си на допълнителни занимания, особено по английски, български и математика. Тази практика генерира десетки милиони годишно, но отчасти остава в сивата икономика. Отговорните държавни институции отказват да забележат този пазар, който всъщност е функция от основните недостатъци на официалното образование - неадекватна учебна програма и методи, липса на индивидуален подход към учениците и сгрешени измерители за качество. Подхранва се и от постоянно роящите се изпити за вход в т.нар. елитни училища, заради които дори първокласници вече се изпращат на частни уроци.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    tulsa avatar :-|
    тулса

    "..Ако останат в България, подрастващите ще живеят в общество, в което 40% от 15-годишните са функционално неграмотни по математика и по български език.."А малко по подробни данни за това?Анализ по етнически групи, регионален принцип,уточнение на критериите за функционална неграмотност(поне за нас, откъсналите се от родната действителност от много години..)Иначе, добре че има и мистър хайд(уци) и частни уроци, че
    с тлъстите заплати и благодеяния за учителите от няколко поколение добрички доктори джекиловци, хората явно трудно свързват двата края .

  • 2
    afrodita123 avatar :-|
    afrodita1

    Училището осигурява необходимата база от знания, до към 5-ти клас, а след това е излишно. След 5-ти би било добре да учат децата на финансова грамотност. Да. Тя е неразделна и основна част от живота.

  • 3
    dohoditednes avatar :-|
    dohoditednes

    Ако въобще работят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

(почти) Всичко зависи от нас

(почти) Всичко зависи от нас

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK