Мръсният български дизел

Мръсният български дизел

След скандала във Volkswagen

15638 прочитания

© Цветелина Николаева


 

В България нито контролът е идеален, нито шофьорите държат на екологични возила    

Освен всичко друго скандалът с фалшифицираните тестове на Volkswagen показа, че при добър контрол могат да бъдат установени всякакви злоупотреби. Тепърва предстои да разберем точно колко са засегнатите автомобили и какво е бъдещето за милиони потребители по цял свят, които са си купили модел на германската марка с мисълта, че ще притежават икономична и нецапаща кола. Не така стои въпросът в България, където нито контролът е идеален, нито потребителите принципно държат на екологични возила.

Пример са годишните прегледи, които ужким измерват изгорелите газове, но в "Капитал" не познаваме нито един върнат досега по тази причина. А нарушенията със сигурност са факт. Доказват го и официалните данни. По информация на КАТ от миналата година регистрираните дизелови леки коли в България са около 1 млн., тоест около 30% от общия автопарк от 3 млн. Сама по себе си тази цифра не е притеснителна. Но около 25% от всички коли (дизел,  бензин, газ и т.н.) са на възраст 15 - 20 години, а над 35% са... над 20 години.

Всеки се досеща колко от тях са поддържани, както трябва. Малцина са тези, които си купуват нови катализатори: водеща фирма за резервни части ни каза, че през последната година е продала един (1) такъв. При това състояние на автопарка естествено екологичните норми са отдавна забравени. На първо място за потребителите по важност е автомобилът да е евтин и икономичен: ето защо и бизнесът с газови уредби процъфтява.

Причините са много, на първо място финансови. По-лошото е, че не се вижда желание за промяна в контрола върху наличния вече автопарк, нито за нови мерки върху вноса на стари автомобили втора ръка. И така продължаваме да дишаме боклуци...

 

В България нито контролът е идеален, нито шофьорите държат на екологични возила    

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


38 коментара
  • 1
    bobi221 avatar :-?
    bobi221

    Капитал

    И след като се монтира газова какво става с двигателя от екологична гледна точка ?

  • 2
    lz5qd avatar :-|
    lz5qd
    • -14
    • +100

    Карах на газ и беше екологично, Държавата сложи акциз.
    Карах и на метан, екологично, но и там сложиха акциз.
    Сега си махнах катализатора и карам на дизел - македонски, нямат евроакциз.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    staska avatar :-?
    staska

    А ние чист ... дали сме подушвали?

  • 4
    t_ avatar :-|
    t_

    В последно време даже предлагат газови уредби за дизелови автомобили. Определено стават по - чисти, особено по - старите дизели.

    А относно замърсяването - скоро карах след един хубавец - взе ми здравето. Удуши ме. Ей, тоя направо е задимил пункта за технически прегледи като са го проверявали.

  • 5
    romolus avatar :-|
    Додо

    А защо, многоуважаемият Капитал/ Дневник не направи едно журналистическо разследване. 10 пункта, 10 автомобила, различни пунктове, скрита камера, документиране, после, в независима лаборатория, анализ. После материал. Ако си свършите добре работата, може да има много сериозни последици. Предпологам, че няма да го направите. Но, дано някоя телевизия поне да го направи.

  • 6
    fdr1443308031475195 avatar :-|
    Ognian Stoianov

    Лесно е да пишеш срещу нещо - трудно е да се бориш с нещото.
    Например от Капитал могат да започнат борбата със старите автомобили, като ми купят нов Мерцедес наместо стария...

    А и какво се разбира под нови автомобили? Щото ако се разбира румънска дачия или полска шкода - не, благодаря!

  • 7
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#6] от "Ognian Stoianov":

    Достатъчно ще като начало да отрежат достъпа на димящи автомобили до градовете, данъкът става голям за такива коли. Ако те устройва, значи си ОК. Ако е проблем, продаваш старата печка - голямата ти гордост - купуваш бензинова Дачия, базов модел, и се возиш. Или избираш градски транспорт. Така е в белите страни.

  • 8
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#5] от "Додо":

    Като се сетя колко пушилка се вдигна и около веригите бензиностанции дето ни мамели и пак имаме най-скъпият дизел в ЕС. А да бяха взели проби от дизел на няколко бензиностанции на Лукойл и да пратят за анализ в немска лаборатория. Ти да видиш! Ама топки трябват.

  • 9
    sexion_d_assaut avatar :-|
    sexion_d_assaut

    Това статия или tweet?

    LPG замърсява по-малко, но с качеството на газовите в България това е под съмнение. Аз съм карал с газова и пак бих карал - но само ако е фабрична щото иначе много пробелеми.

    Стана ясно едно - мощна и екологична кола (според евро стандартите) няма. Има шмекерии.

  • 10
    romolus avatar :-|
    Додо

    До коментар [#8] от "gogo2011":

    Мисля, че това са различни неща. Иван Костов ще оставим да се бори срещу Лукойл-а. Нека се съсредоточим върху възможното


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Без никакви задръжки

Без никакви задръжки