Най-трудното тепърва предстои
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-трудното тепърва предстои

Най-трудното тепърва предстои

Мерките за борба с корупцията в МВР

3675 прочитания

© Анелия Николова


Мерките за борба с корупцията, които МВР обяви през седмицата, на този етап звучат доста обещаващо. Най-общо казано идеята е да се намали до минимум досега на гражданите с полицаите. Така би трябвало да отпаднат всички онези предпоставки, заради които шофьорите дават пари на ръка на катаджиите, защото се ужасяват от факта, че трябва да губят време и нерви, за да си платят глобите. Или за да регистрират автомобила си. Или да се възползват от възможността човешкият фактор да бръкне в обработката на актовете за превишена скорост и т.н.

Акцентът естествено е поставен върху корупцията в пътната и охранителна полиция, защото тя е най-видимият проблем за обществото. Но дали обаче той е най-важният? Защото над тази армия от съвестни и не толкова полицаи (пътна полиция са около 2 000 човека, а охранителна - около 20 000) стоят малки и по-едри началници, които са напълно наясно какво се случва надолу. МВР, макар и девоенизирана, е пирамидална структура, в която се спазва принципът на единоначалието и когато едно звено не работи като хората, редно е отговорността да се носи от началниците й.

Именно промяната в манталитета на средният и висш ешелон на вътрешното министерство е основният проблем и промяната може би трябва да започне оттам. Ако началниците си вършат работата, подават сигнали за компрометиращо поведение, не прикриват закононарушителите с пагони, а действат само в полза на гражданите, полицията може би ще се промени много по-бързо, отколкото с електронни устройства. Защото престъпната мисъл винаги е с едни гърди напред и намира вратичка във всяка система - била тя и най-високотехнолгичната. Ето защо най-трудното при промяната в МВР тепърва предстои - изкореняване на мисленето, че полицията е репресивен орган, а не общественополезен такъв.

Мерките за борба с корупцията, които МВР обяви през седмицата, на този етап звучат доста обещаващо. Най-общо казано идеята е да се намали до минимум досега на гражданите с полицаите. Така би трябвало да отпаднат всички онези предпоставки, заради които шофьорите дават пари на ръка на катаджиите, защото се ужасяват от факта, че трябва да губят време и нерви, за да си платят глобите. Или за да регистрират автомобила си. Или да се възползват от възможността човешкият фактор да бръкне в обработката на актовете за превишена скорост и т.н.

Акцентът естествено е поставен върху корупцията в пътната и охранителна полиция, защото тя е най-видимият проблем за обществото. Но дали обаче той е най-важният? Защото над тази армия от съвестни и не толкова полицаи (пътна полиция са около 2 000 човека, а охранителна - около 20 000) стоят малки и по-едри началници, които са напълно наясно какво се случва надолу. МВР, макар и девоенизирана, е пирамидална структура, в която се спазва принципът на единоначалието и когато едно звено не работи като хората, редно е отговорността да се носи от началниците й.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK