С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 6 окт 2015, 22:40, 7328 прочитания

Двойните стандарти на КФН доубиват борсата

Казусът с производителя на Roobar

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вече осма година българския капиталов пазар продължава да дълбае нови дъна
Вече осма година българския капиталов пазар продължава да дълбае нови дъна. Освен липсата на прозрачност, ликвидност, качествени компании и нови дружества, чиито акции да привличат интереса на инвеститорите, като причина за това единодушно се сочи и наличието на спорни регулации.

Решението на Комисията за финансов надзор (КФН) да не допусне производителя на десерти Roobar до борсата заради дребни пропуски в проспекта е странно и притеснително, но едва ли изненадващо. Защото не е прецедент - през последните години финансовият регулатор често забавя и връща проспекти на нови и интересни компании - "Спиди", "Сирма груп", облигации на "Кредисимо" и др. Те са сред малкото, престрашили се да излязат на борсата напоследък.


За сметка на това без проблем се допускат дружества със спорна репутация, липса на всякаква история и често с налудничави проекти. Достатъчно е да си спомним  за "Енергони" - компания без дейност, но с проект за иновативна вятърна технология, чиято пазарна капитализация в един момент достигна милиарди след сделки между свързани лица, което успя да я вкара и в борсовия индекс BGTR30. В момента се е устремила се към фалит според собственото й ръководство.

Да не забравяме също, че КФН допусна преди година и половина до публично предлагане (провалило се впоследствие заради липса на интерес) и акциите на ЦСКА - още тогава клубът беше декапитализиран, с огромни загуба и задължения, а преди дни беше обявен и в неплатежоспособност.

Работата на финансовия регулатор е да защитава правата на инвеститорите и акционерите от злоупотреби, както и да следи за прозрачността на пазара и емитентите. Очевиден е обаче двойният стандарт на КФН в отношението му към участниците на пазара, да не говорим, че много борсови компании през годините са били оставяни да се държат абсолютно непублично и откровено да се гаврят с акционерите. Емблематичен пример за това е прехвърлянето на ключовите активи на "Холдинг Пътища" преди време, без санкцията на общото събрание и пред очите на регулатора.



Спорните му практики и прилагането на двойни стандарти винаги са били проблем за пазара. С бавенето, връщането и отказите на лицензи обаче КФН рискува да откаже и малко останали ентусиасти, решили да се финансират през фондовата борса, и така да ускори агонията й.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелена вълна Зелена вълна

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

13 дек 2019, 863 прочитания

Пригответе си маските Пригответе си маските

Проблемът с мръсния въздух

13 дек 2019, 1036 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Убий изрядния

Данъчната промяна за коли и имоти

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10