За по-малко от седмица след като премиерът Бойко Борисов поръча, депутати от управляващата коалиция внесоха пакет от промени в Закона за движение по пътищата и Наказателния кодекс, които засилват санкциите за нарушения на пътя и разширяват правомощията на пътните полицаи.
Една от предложените санкции предвижда криминализиране на шофирането с над 60 км/ч над ограничението. Това деяние ще стане престъпление, което се наказва с до три години лишаване от свобода.
Въпрос на държавна политика е колко строго ще наказва нарушителите на пътя. В същото време българската държава няма никакви статистическа данни, с които да обоснове тежките санкции, които предвижда. Което означава едно - най-вероятно няма и да доведе до намаляване на катастрофите.
Въоръжаването на нереформираните служители на пътна полиция, които са общоизвестни като най-гнилото звено в държавата, с правото да вкарват в затвора, ще има един-единствен ефект - още повече корупция.
Сходно е и положението с един друг законов текст (виж текста "Да те оправдаят по "Глава 26"), който ту се появява, ту изчезва в Наказателнопроцесуалния кодекс. Въведен с доброто намерение за ограничаване на продължителността на разследванията, той често се използва с порочна цел - избягване от наказателно преследване.
Големият проблем е как се изменят законите. Промените са насочени срещу видимите последици от проблема, а не към техните причини. Вместо държавата да създаде гаранции, че сред пътните полицаи няма да има корупция, тя им дава повече власт. Вместо държавата да гарантира отчетна прокуратурата, в която неможещите да си вършат работата обвинители получават необходимите санкции, се въвеждат формални критерии, които в крайна сметка имат като резултат повече несправедливост.
За по-малко от седмица след като премиерът Бойко Борисов поръча, депутати от управляващата коалиция внесоха пакет от промени в Закона за движение по пътищата и Наказателния кодекс, които засилват санкциите за нарушения на пътя и разширяват правомощията на пътните полицаи.
2 коментара
Това си беше рядко тъпа идея.
Публикувано през m.capital.bg
Колите вече имат по-добри възможности, а на много места са сложени безумни знаци. Това разбира се не компенсира недостатъчните часове по кормуване и проформа технически прегледи. Та въпросът е дали искаме просто да събираме повече приходи в бюджета или да намалим жертвите по пътищата. В случая ми се струва, че вместо да ядосват електората със стриктен контрол, който би накарал много хора, свикнали с лично превозно средство, да се върнат към обществен транспорт, са препочели да заемат популистката позиция за борба за живота на обикновените хора...
Публикувано през m.capital.bg