Българският Uber
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Българският Uber

Българският Uber

Реакцията на такситата срещу новите им правила

9963 прочитания

© Sergio Perez


Добре, Uber е забранен в София. Да, българската администрация е закостеняла, но услугата е забранена и на още доста места по света. Закостенели са и регулациите за много индустрии, но това е отделна тема, и тя не е само българска. Към момента правилата са такива, каквито са, и докато не бъдат измислени по-добри, налага се всички да ги спазваме.

Затова и когато столичните таксиметрови превозвачи сезираха Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), че Uber завзема бизнеса им, спестявайки си огромна част от техните разходи и най-вече данъци и такси, логиката беше съвсем правилна. Което прави още по-странно и скандално шикалкавенето на собствениците и мениджърите на такси компаниите за правилата за собствените им фирми (виж текста "Такси към края на данъчния рай"

С промени в ресорния закон парламентът въведе задължение за компаниите превозвачи да назначат на трудови договори шофьорите, да им плащат осигуровки, да им прибират и декларират оборотите и съответно да плащат данъци върху тях. Така на практика бизнесът им ще стане равнопоставен на всеки друг в държавата. Защото сегашната схема, при която всеки шофьор е собственик на ЕООД и го захвърля преди да дойде време за данъци, за да отвори ново, си е чисто заобикаляне (с леко сгазване) на данъчните правила. А нали недоволството срещу Uber беше точно по този повод?

Що се отнася до оплакванията, че новият ред щял да вдигне разходите и отговорността на компаниите, те са най-малкото неуместни - всички останали индустрии имат такива. Както не може всеки шофьор на ТИР да бъде отделна фирма, а превозвачът да печели от аренда и ремонт на камиона, без да го е грижа за разпиляната при авария стока, така и такси компаниите ще носят отговорност за тарифите и действията на шофьорите си.

Иначе излиза, че в България отдавна си имаме Uber, само дето е с по-високи тарифи, често скапани коли, сърдити водачи и задължителен бакшиш.

Добре, Uber е забранен в София. Да, българската администрация е закостеняла, но услугата е забранена и на още доста места по света. Закостенели са и регулациите за много индустрии, но това е отделна тема, и тя не е само българска. Към момента правилата са такива, каквито са, и докато не бъдат измислени по-добри, налага се всички да ги спазваме.

Затова и когато столичните таксиметрови превозвачи сезираха Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), че Uber завзема бизнеса им, спестявайки си огромна част от техните разходи и най-вече данъци и такси, логиката беше съвсем правилна. Което прави още по-странно и скандално шикалкавенето на собствениците и мениджърите на такси компаниите за правилата за собствените им фирми (виж текста "Такси към края на данъчния рай"


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    Най-после някой да напише нещо смислено по темата, а именно: бакшишите НЕ плащат данъци. ФАКТ! Всички го знаят, но се правят на ударени.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Освен това фирмите лизингодатели нямат никакъв интерес към самата таксиметрова услуга и качеството и. За това дълги години гледаме бакшиши слушащи чалга, по потници, джапанки, анцузи, вмирисани и склонни да се намесват във всеки разговор със своят опит в живота като последна институция.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    aoz41309847 avatar :-|
    aoz41309847

    Много ми е досадно да правя реклама, но Yellow от поне едно 10 години си имат на всяка кола лепенка с "правата на клиента", която общо взето се спазва. До сега съм имал един единствен случай с тях, в който шофьора си запали цигара без да ме пита, но след като му казах да ме изчака да сляза и да си пуши колкото иска, си я изгаси без мрънкане, и даже се извини. Всъщност, при тях е удоволствие да оставя бакшиш. Разбира се, те също не ми дават касова бележка, но сега, на фона на останалато криене на данъци в държавата не претендирам много ...

    Честно казано, в сравнение с Йелоу, единственото преимущество на Убер е че се плаща с кредитна карта.

  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Йелоу са една идея по-добри, но имат трески за дялане. Зелените също ми харесват, но са малко.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Бакшишът не е задължителен стига човек да си носи достатъчно стотинки в джоба ;) ;)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    koxxter avatar :-|
    koxxter

    До коментар [#3] от "aoz41309847":

    Плащането в Убер може да е с дебитна карта, не е задължително да се използва кредитна.

  • 7
    koxxter avatar :-|
    koxxter

    Ако родните таксита имаха такъв мерак да предоставят качествена услуга, отдавна да са въвели плащане с карти, рейтингова система на шофьорите и строг контрол за автомобилите и спазване на забраната да не се пуши. Не вярвам, че това някога ще се случи по инициатива на таксиметрова компания в България. На който му е кеф да слуша чалга и да смърди на цигари и вкиснато, нека си ползва "регулираните" жълти и зелени услуги.

  • 8
    kaisersoze avatar :-|
    Андрей Ляпчев

    Що не кажете на кого са Ок, Йелоу, 9 12 80 -за 1 лев и другите?

    Трактора, Бойко, Дпс - да продължавам ли?

  • 9
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious

    Уважаеми г-да журналисти, спрете моля с глупостите, че Убер не плащали данъци. Първо проверете как стоят нещата, опишете гледните точки как могат да бъдат тълкувани и тогава мятайте твърдения. Иначе статиите олекват, а това не бях го очаквал от Капитал.
    ПП Обобщено статията е добра, КЗК да се взима в ръцете и да действа, а не само да изпълнява политически поръчки.

  • 10
    swinging_pigs avatar :-P
    swinging_pigs

    Консервите с който ни возят са на по 10г+
    Таксиметров шофьор да ти издаде касов бон..ха ха ха...само ако го ти го помолиш.
    Юбер бяха светъл лъ4 в този бизнес,където трябва да се разместят пластовете.
    Определено можем да се возим на по-евтини и 4исти таксита.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Приятно пътуване в новия свят

Приятно пътуване в новия свят

Митничари на лов за соларен ток

Митничари на лов за соларен ток

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK