Един поток ни дайте, друго не щем
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един поток ни дайте, друго не щем

Един поток ни дайте, друго не щем

Газовите проекти

6143 прочитания

© НИКОЛАЙ ДОЙЧИНОВ


Планирането на инвестиционните разходи в България винаги е било загадка, която нито висшата математика, нито кибернетиката биха могли да разрешат. На тях и не трябва да се гледа като на числа, а като на символи.

Какъв символ например крие цената на газовия хъб - 2.2. млрд. лв., за който се говори от близо година? Ами много просто - 50% от цената на пропадналия проект "Южен поток". При него 1.3 млрд. евро щяха да поемат към консорциума "Газпроект ЮГ", воден от фирми, свързани с Делян Пеевски.

Затова и медиите, които се свързват с него, изведнъж станаха силно проруски и всеки, който някак си се възприема като пречка, бива мащабно оплюван. Сега Сашо Дончев и "Овергаз", после друг.

Най-забавното в цялата тази ситуация е, че хъбът я се построи, я не. Европейската комисия го определи като приоритетен, но когато става дума за конкретика, Брюксел говори за далеч по-скромните газови връзки. "Южен поток" е също толкова несигурен. Но много бизнеси и интереси са се хванали като удавник за сламка и са готови да удовлетворят всеки жест на Москва. Все пак след края на КТБ 2 млрд. евро не са шега работа. Лошото е, че данъкоплатците пак пак ще го отнесат, особено ако кабинета отново се захване с геополитическо уравновесяване и връчи някой скъп проект на САЩ.

Планирането на инвестиционните разходи в България винаги е било загадка, която нито висшата математика, нито кибернетиката биха могли да разрешат. На тях и не трябва да се гледа като на числа, а като на символи.

Какъв символ например крие цената на газовия хъб - 2.2. млрд. лв., за който се говори от близо година? Ами много просто - 50% от цената на пропадналия проект "Южен поток". При него 1.3 млрд. евро щяха да поемат към консорциума "Газпроект ЮГ", воден от фирми, свързани с Делян Пеевски.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ijj avatar :-|
    ijj

    Интересно е да се види какво точно би могло да включва проектът за газов хъб (термин, който може да включва както техническата инфраструктура за събирателно-разпределителен център, така също и борса за спот търговия с газ). По данни, публикувани в Интернет от "Булгартрансгаз", "концепцията за газов хъб включва реализацията на следните проекти":

    1) 844 км газопроводи с преобладаващ диаметър Dn 1200 от Варна до Оряхово (starting at a new IP at Varna to a
    new IP at Bulgaria/Romanian border near Oryahovo city), осигуряваща допълнителен капацитет от 42,6 млрд.м³/г. и две нови компресорни станции с обща инсталирана мощност 265 MW

    2) 50 км лупинг с преобладаващ диаметър Dn 1200 от Провадия до село Рупча, подмяна на 20 км (2х10 км) съществуващи газопроводи с диаметър Dn 1000 от КС „Странджа” до границата с Турция, както и повишаване на мощността на КС Странджа с 10 MW.
    Реализацията на проекта ще осигури нов капацитет от 6 млрд.м³/г (192,5 GWh/d) към Турция.

    3) 383 км лупинг с диаметър Dn 700 от КС „Вълчи дол” до л.к. Нови
    Искър. С реализацията на този проект се осигурява нов изходен капацитет от 4 млрд.м³/г. (128,3 GWh/d) в направление Румъния (през IBR) и ПГХ „Чирен” (за пренос при нагнетяване и добив, в размер на до 500 млн.м³/г.).

    Данните са от: http://www.bulgartransgaz.bg/files/useruploads/files/PCI_Public_info_Hub_BG_July_final.pdf

  • 2
    plamenhristov5 avatar :-?
    plamenhristov5

    а ще има ли пазар за търговия на газта в този хъб!? Защото без такъв каква е икономическата целесъобразност от изграждането му!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK