Защо няма да има реформа в образованието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо няма да има реформа в образованието

Защо няма да има реформа в образованието

Истерията с учебните програми по литература показа сбъркания дебат около промените в училищата

Люба Йорданова
13932 прочитания

© Надежда Чипева


Ако не сте следили така нареченото обществено обсъждане на предложенията за промени в учебните програми по литература през последните дни, не сте изпуснали много. Вместо смислен дебат за това какво искаме от училището и как то да се постигне, разговорите слязоха до простото количествено ниво с привкус на фалшив патриотизъм. Колко литературни произведения "отпадат"? Колко влизат в материала за матурата? Запазват ли "българското самосъзнание"? Неспособността на медиите, институциите и голяма част от хората да наклонят обсъждането в адекватна посока доказва само едно - истинска реформа в българското образование в момента няма как да се случи. Ето защо.

1. Защото дебатът е сбъркан

От разговорите през последните дни излезе наяве, че най-важният въпрос около промяната на учебната програма е дали художествените произведения, свързани със "славното българско минало", ще имат задължително присъствие в учебниците. Оказа се, че не можем да минем без разказа за отсечените крайници на Балканджи Йово, без призива "всички на оръжие" на Чинтулов и без това Паисий да напомня на 12-годишни деца, че не трябва да учат на гръцки, а на български.

Така валидните иначе аргументи на експертите на образователното министерство - че целта на промените е да олекотят програмата, да оставят повече време за упражнения и избираеми часове и да дадат на учителите свобода в преподаването, останаха нечути. Беше забравено и, че от години учители сигнализират, че времето в училище не съответства на претрупаните с информация учебници. И че учениците трябва да учат ненужни теории наизуст, вместо да развиват умения за справяне в живота.

2. Защото институциите не могат да комуникират добре идеите си

Дори и хората, които определят политиките в образованието, да са стигнали до тези изводи и да имат предложения за промени, това няма как да стане ясно. Още от началото на опита за реформа както депутатите в парламента, така и екипът в министерството, допускат фатални грешки в комуникацията. Вместо ясна разяснителна кампания какво се предлага и най-важното - защо и с какъв очакван ефект, институциите публикуват сложни документи, които учители, родители, журналисти тълкуват по собствен начин. А след като скандалът вече бушува, следват обяснителни пресконференции, на които смислените аргументи са заглушени от истерични викове.

В случая с образователната реформа показателна е и пълната липса на участие от страна на народните представители, приели новия закон (не че пленарната зала не беше полу-празна при окончателното гласуване на промените). Министерството на образованието е оставено само да потушава последиците от лошата комуникация, макар че стандартите, които то подготвя в момента, следват именно приетия от парламента закон.

3. Защото хората нямат доверие на институциите и се страхуват от промяната

Лошата комуникация е и една от причините за недоверието на хората в управляващите. Родителите са разочаровани от образователната система - най-очевидният показател за това са огромните инвестиции в частни уроци, но не вярват, че хората на власт ще успеят да подобрят средата. Дори напротив, страх ги е, че ще стане по-лошо. Голяма част от обществото пък живее с илюзията колко добро е било българското образование преди години и как днешните деца просто не могат да учат. Затова и всяка промяна се приема с паника, а не като възможност да доведе до нещо по-добро.

4. Защото медиите предпочитат да създават истерия, вместо да информират

"Робинзон Крузо ли ще е будителят на българите?", "Хората искат да ви линчуват...", "Това значи ли да не бъдем българи?" - това бяха само част от "въпросите" към зам.-министъра на образованието Ваня Кастрева в сутрешния блок на bTV тази седмица. Истерията продължи и на първите страници на много всекидневници и в сайтовете на интернет медии. Акцентите в отразяването на промените в учебните програми бяха колко и какво, а не защо и с каква цел. Хората разбраха, че "История славянобългарска" "отпада" от програмата, а не, че се мести от шести в девети клас. Изкуствено създаденият скандал зае мястото на обективната информация и наистина ключовите въпроси - като например каква литература е ценна за днешните ученици, какво ще получат от нея и как да бъдат стимулирани сами да търсят и четат повече. Но това не е важно. Важното е да бъдат "българи".


33 коментара
  • 1
    miro_petrov avatar :-|
    miro_petrov

    Точно така и това важи за всички сектори, не само за образованието.

  • 2
    hm avatar :-|
    хм

    стигнало се е дотам, че шегата:

    "да очакваш от министерство на образованието да изучи детето ти е все едно да чакаш министерство на транспорта да ти оправи колата"

    вече не е шега, а закономерност.

    в сферата на образованието всичко е застинало някъде далеч в миналото и никой не го е грижа какво, как и защо се преподава.

    образователният процес крета по социалистически, а преподавателят отново е безгласна буква, на практика един прост изпълнител и бачкатор.

    крачка встрани и наказателните отряди от инспекторатите налазват на талази.

  • 3
    rosko11 avatar :-|
    Rossen Roussanov

    Люба Йорданова, авторката, давате ли си сметка,че целта на промените НЕ Е да олекотят програмата, да оставят повече време за упражнения и избираеми часове и да дадат на учителите свобода в преподаването. Ако беше такава, щеше да бъде направено в часовете по математика, биология и химия, които НЕ СА МИРОГЛЕДНИ. ЗАЩО СЛУГУВАТЕ НА ОЛИГАРСИТЕ, КОИТО НЕ ЖЕЛАЯТ БЪЛГАРИТЕ ДА БЪДАТ ИСТОРИЧЕСКИ ГРАМОТНИ ПАТРИОТИ, А ПОСЛУШЕН ОБСЛУЖВАЩ ПЕРСОНАЛ ? От текста Ви личи, че ВИЕ явно не сте патриотично настроена, тогава каква сте?... Наистина ли не разбирате, толкова ли сте "олекнала", че не виждате очевадни неща? Или просто изпълнявате поръчка спусната от мултикулти грантодателите на вестника...

  • 4
    historama avatar :-|
    historama

    А защо да не приемем, че точно патриотарщината е вредна за България?

  • 5
    historama avatar :-|
    historama

    [quote#3:"Rossen Roussanov"]КОИТО НЕ ЖЕЛАЯТ БЪЛГАРИТЕ ДА БЪДАТ ИСТОРИЧЕСКИ ГРАМОТНИ ПАТРИОТИ[/quote]
    Да не искаш да кажеш, че тъпаните Волен и Чокалов са грамотните "патриоти"?

  • 6
    yar1421848190388580 avatar :-|
    Мария Тодорова-Сандева

    До коментар [#3] от "Rossen Roussanov":

    „ИСТОРИЧЕСКИ ГРАМОТНИ ПАТРИОТИ“

    В соц. медии, по телевизиите, се появяват едни Хекимяновци и започват да се бият в гърдите с Болгар! Болгар!... и да питат с размахан пръст: „Къде ми е родината, къде са ми вярата и ценностите, МОН ми ги взе, Кастрева на линч… „

    Гнуся се, гнуся се от пропагандата, която стъпва по най-низките страсти на хората в тази държава. От „отсякоха му и двете ръце и пак го питат и го разпитват“… до едно дете на 12 години, изтипосано пред целокупното множество телевизионни зрители, които скачат с байраците на честта, има само една крачка, НЕВЕЖЕСТВОТО. Децата ли ще ви защитават, бе патрЕоти, ниското самочувствие на бездарници, ниското ниво на съзнание, ниската култура… Като знаете „ Даваш ли даваш, балканджи Йово“, колко книги сте прочели на децата си, колко театрални пиеси сте ги завели да видят, колко пъти сте говорили с тях, какво е любов, какво е отговорност, какво е щастие?


  • 7
    medesc avatar :-|
    Medesc

    Според мен компетентно написана статия, добре аргументирана, с правилни акценти. Благодарности на Автора, за което! Изпуска се обаче една важна причина, а тя е реваншизма. Той е политически мотивиран, наличен е и ще бъде активиран до края на мандата на това Правителство при всеки повод. Непремерените изказвания на представители на сегашното мнозинство наливат прекалено много вода в мелничките на критиците и за това управляващите могат да се сърдят предимно на себе си.

  • 8
    mlu666 avatar :-@
    Сотир Методиев Пеевски

    Аз бих добавила и:

    5. Защото експертите ни са "експерти". Само гледайте какви нови учебници ще сътворят....

  • 9
    glog avatar :-|
    glog

    И така, авторът и повечето от първите 7 коментатора са за антинационалното образование, при което човек може да бъде прекрасен професионалис, но същевременно и абсолютен идеологически аутсайдери, които дори и най-некадърният политик може да лъже както и колкото си иска. това са хора, които обикновено обичат да ни сочат за пример зпадните държави. Е, господа, защо не ни кажете, като изключим само Германия, където нещата м тази област са комплицирани, в коя държава в училищата се учат само технически и технологични предмети и не се допуска никаква идеология. Или в които се допуста антинационална идеология? Къде? В Щатите? В Англия? Във Франция? Или в съседна Турция, която напоследък така защитавате?

    Впрочем, вие много добре знаете това, което съм казал до тук. Но на вас пряко или косвено ви плащат за това, и вие правите всичко възможно подрастващите българи да мразят България и да обичат другите държави. Тези, които и сега се държат с България като с колония.

  • 10
    tj avatar :-|
    Kiro

    Полуграмотни драскачи, начело с автора на статията! Как можеш да си позволиш да седнеш пред клавиатурата, като не знаеш нищо за фактологията на проблема, а само имаш мнение???
    Цялата тази стратегия за образователна реформа се движи от съветник в МОН, с името Тахир. Както е ясно от името му, той няма българско самосъзнание. Този Тахир е двигателят на реформата, той влиза на съвет пред експертите и им обяснява за какво иде реч, след като министърът се накрещи като пъдарин. Тахир е човекът, който намали броя на часовете по 1ви и 2ри чужд език, за да има повече часове за СИП. Но, ако погледнете в обяснението към часовете за СИП, ще видите че там има часове за майчин език, религия, и други.
    А както надявам се знаете, директорите на училища ще трябва да се съобразяват с желанията на учениците (родителите, имама), и да слагат в СИП, точно часовете, които са поискани, а не философия, гражданско право, ... И ще ни залеят след години едни българи, с добър турски език, образовани държавно в духа на исляма.
    Защото сме либерали! Защото учебниците са стари, а трябва да сме гъвкави, и да гледаме напред.
    Либерастка работа ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

И с милиарди, и без милиарди...

И с милиарди, и без милиарди...

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK