Защо няма да има реформа в образованието

Истерията с учебните програми по литература показа сбъркания дебат около промените в училищата

Ако не сте следили така нареченото обществено обсъждане на предложенията за промени в учебните програми по литература през последните дни, не сте изпуснали много. Вместо смислен дебат за това какво искаме от училището и как то да се постигне, разговорите слязоха до простото количествено ниво с привкус на фалшив патриотизъм. Колко литературни произведения "отпадат"? Колко влизат в материала за матурата? Запазват ли "българското самосъзнание"? Неспособността на медиите, институциите и голяма част от хората да наклонят обсъждането в адекватна посока доказва само едно - истинска реформа в българското образование в момента няма как да се случи. Ето защо.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
33 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    adiora avatar :-|
    adiora
    • - 4
    • + 56

    Точно така и това важи за всички сектори, не само за образованието.

    Нередност?
  • 2
    hm avatar :-|
    хм
    • - 7
    • + 63

    стигнало се е дотам, че шегата:

    "да очакваш от министерство на образованието да изучи детето ти е все едно да чакаш министерство на транспорта да ти оправи колата"

    вече не е шега, а закономерност.

    в сферата на образованието всичко е застинало някъде далеч в миналото и никой не го е грижа какво, как и защо се преподава.

    образователният процес крета по социалистически, а преподавателят отново е безгласна буква, на практика един прост изпълнител и бачкатор.

    крачка встрани и наказателните отряди от инспекторатите налазват на талази.

    Нередност?
  • 3
    rosko11 avatar :-|
    Rossen Roussanov
    • - 96
    • + 43

    Люба Йорданова, авторката, давате ли си сметка,че целта на промените НЕ Е да олекотят програмата, да оставят повече време за упражнения и избираеми часове и да дадат на учителите свобода в преподаването. Ако беше такава, щеше да бъде направено в часовете по математика, биология и химия, които НЕ СА МИРОГЛЕДНИ. ЗАЩО СЛУГУВАТЕ НА ОЛИГАРСИТЕ, КОИТО НЕ ЖЕЛАЯТ БЪЛГАРИТЕ ДА БЪДАТ ИСТОРИЧЕСКИ ГРАМОТНИ ПАТРИОТИ, А ПОСЛУШЕН ОБСЛУЖВАЩ ПЕРСОНАЛ ? От текста Ви личи, че ВИЕ явно не сте патриотично настроена, тогава каква сте?... Наистина ли не разбирате, толкова ли сте "олекнала", че не виждате очевадни неща? Или просто изпълнявате поръчка спусната от мултикулти грантодателите на вестника...

    Нередност?
  • 4
    historama avatar :-|
    historama
    • - 31
    • + 63

    А защо да не приемем, че точно патриотарщината е вредна за България?

    Нередност?
  • 5
    historama avatar :-|
    historama
    • - 11
    • + 67

    [quote#3:"Rossen Roussanov"]КОИТО НЕ ЖЕЛАЯТ БЪЛГАРИТЕ ДА БЪДАТ ИСТОРИЧЕСКИ ГРАМОТНИ ПАТРИОТИ[/quote]
    Да не искаш да кажеш, че тъпаните Волен и Чокалов са грамотните "патриоти"?

    Нередност?
  • 6
    yar1421848190388580 avatar :-|
    Мария Тодорова-Сандева
    • - 32
    • + 85

    До коментар [#3] от "Rossen Roussanov":

    „ИСТОРИЧЕСКИ ГРАМОТНИ ПАТРИОТИ“

    В соц. медии, по телевизиите, се появяват едни Хекимяновци и започват да се бият в гърдите с Болгар! Болгар!... и да питат с размахан пръст: „Къде ми е родината, къде са ми вярата и ценностите, МОН ми ги взе, Кастрева на линч… „

    Гнуся се, гнуся се от пропагандата, която стъпва по най-низките страсти на хората в тази държава. От „отсякоха му и двете ръце и пак го питат и го разпитват“… до едно дете на 12 години, изтипосано пред целокупното множество телевизионни зрители, които скачат с байраците на честта, има само една крачка, НЕВЕЖЕСТВОТО. Децата ли ще ви защитават, бе патрЕоти, ниското самочувствие на бездарници, ниското ниво на съзнание, ниската култура… Като знаете „ Даваш ли даваш, балканджи Йово“, колко книги сте прочели на децата си, колко театрални пиеси сте ги завели да видят, колко пъти сте говорили с тях, какво е любов, какво е отговорност, какво е щастие?


    Нередност?
  • 7
    medesc avatar :-|
    Medesc
    • - 17
    • + 32

    Според мен компетентно написана статия, добре аргументирана, с правилни акценти. Благодарности на Автора, за което! Изпуска се обаче една важна причина, а тя е реваншизма. Той е политически мотивиран, наличен е и ще бъде активиран до края на мандата на това Правителство при всеки повод. Непремерените изказвания на представители на сегашното мнозинство наливат прекалено много вода в мелничките на критиците и за това управляващите могат да се сърдят предимно на себе си.

    Нередност?
  • Сотир Методиев Пеевски
    • - 25
    • + 9

    Аз бих добавила и:

    5. Защото експертите ни са "експерти". Само гледайте какви нови учебници ще сътворят....

    Нередност?
  • 9
    glog avatar :-|
    glog
    • - 56
    • + 29

    И така, авторът и повечето от първите 7 коментатора са за антинационалното образование, при което човек може да бъде прекрасен професионалис, но същевременно и абсолютен идеологически аутсайдери, които дори и най-некадърният политик може да лъже както и колкото си иска. това са хора, които обикновено обичат да ни сочат за пример зпадните държави. Е, господа, защо не ни кажете, като изключим само Германия, където нещата м тази област са комплицирани, в коя държава в училищата се учат само технически и технологични предмети и не се допуска никаква идеология. Или в които се допуста антинационална идеология? Къде? В Щатите? В Англия? Във Франция? Или в съседна Турция, която напоследък така защитавате?

    Впрочем, вие много добре знаете това, което съм казал до тук. Но на вас пряко или косвено ви плащат за това, и вие правите всичко възможно подрастващите българи да мразят България и да обичат другите държави. Тези, които и сега се държат с България като с колония.

    Нередност?
  • 10
    tj avatar :-|
    Kiro
    • - 59
    • + 42

    Полуграмотни драскачи, начело с автора на статията! Как можеш да си позволиш да седнеш пред клавиатурата, като не знаеш нищо за фактологията на проблема, а само имаш мнение???
    Цялата тази стратегия за образователна реформа се движи от съветник в МОН, с името Тахир. Както е ясно от името му, той няма българско самосъзнание. Този Тахир е двигателят на реформата, той влиза на съвет пред експертите и им обяснява за какво иде реч, след като министърът се накрещи като пъдарин. Тахир е човекът, който намали броя на часовете по 1ви и 2ри чужд език, за да има повече часове за СИП. Но, ако погледнете в обяснението към часовете за СИП, ще видите че там има часове за майчин език, религия, и други.
    А както надявам се знаете, директорите на училища ще трябва да се съобразяват с желанията на учениците (родителите, имама), и да слагат в СИП, точно часовете, които са поискани, а не философия, гражданско право, ... И ще ни залеят след години едни българи, с добър турски език, образовани държавно в духа на исляма.
    Защото сме либерали! Защото учебниците са стари, а трябва да сме гъвкави, и да гледаме напред.
    Либерастка работа ...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал

Три добри новини и една лоша

Три добри новини и една лоша