12 години робство
Новият образователен министър Меглена Кунева и екипът й се качиха на вълната на популизма и дадоха назаден с промените в учебните програми


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Представете си час по биология, в който учениците могат да видят модел на човешкото сърце в най-малки детайли. По химия да създадат молекули, а по география - топографски карти. Да държат в ръцете си модели на исторически артефакти, за да ги разучат по-добре. Всичко това може да стане факт с 3D принтерите, които през последните години навлизат активно в образованието заради това, че онагледяват лесно материала от учебниците, позволяват на учениците да бъдат креативни, дават им възможност да опитат пак, ако идеята не се получи, отварят им вратата към бъдещето. В развитите държави 3D принтерите са само част от дебата за това как образованието може да отговори на развиващия се свят и да се промени така, че да изведе учениците крачки напред.
Не и в България. Тук публичното говорене година след година се върти само около османското владичество (извинете, "робство"), колко творби на Вазов и Ботев има в учебниците и присъства ли там достатъчно "славното българско минало". Този популизъм и злоупотреба със смисъла на училището не подмина и новия министър на образованието и науката Меглена Кунева и екипа й. Тази седмица те дадоха назаден с дори малкото промени, които предшественикът й Тодор Танев беше опитал да вкара в учебните програми. Министерството увеличи класовете, в които се изучава "История славянобългарска" и я помести както по история, така и по литература. Накара 12-годишни деца да четат за отсечените крайници на Балканджи Йово - и то в часовете по история (може би е ключов исторически извор, който историците са пропуснали, но пък министерството е открило, подобно на "Крали Марко"). Вместо близки до техния свят книги, тийнейджърите ще анализират по литература "Стани, стани, юнак балкански", "Вятър ечи" и "Хубава си моя горо". Българската история и литература доминират над световната в учебните програми, похвалиха се от министерството. Разбрахме, че текстовете от български автори ще са 80%, но не и как ще се преподават, за да са полезни за учениците.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
27 коментара
Толкова добре казано... мога да добавя само едно - предъвкването на едни и същи творби може единствено да накара учениците да ги НАМРАЗЯТ.
Искаш българският младеж да изпитва отвращение от История Славянобългарская? Лесно е - просто го накарай да я учи ЧЕТИРИ пъти. До 12-ти клас вече няма да може дори да я погледне без да изпитва най-дълбока неприязън.
Трябва да има някакво разнообразие - чуждестранна литература, съвременна литература (българска и чуждестранна), повече различни творби - Елин Пелин има толкова хубави разкази (напр. "Лудата" или "Напаст божия"), а пък ни караха да учим "Ангелинка" - еталон за безсмислен сюжет!
Звучи шокиращо, но да - Вазов е писал и други неща освен "Под игото" и "Немили-недраги" (уау, каква изненада!). Чували ли сте за романа "Нова земя"? Повечето ученици не са - за тях Вазов се изчерпва само с гореизброените неща (евентуално и "О, Шипка").
Крайно време е псевдо-патриотите да престанат да се месят в образованието - то трябва да бъде прагматично, а не пропагандно.
3Д принтерите скоро няма да бъдат широко разпространени в България, камо ли в българските училища.
Не виждам нищо лошо в това 12г. ученици да учат за "отрязаните крайници" на Балканджи Йово, след като по телевизия в праймтайма се дават екшън филми и др.подобни с много повече насилие, но не и с морална поука.
Да, преповтарянето на един и същ материал има негативни страни. Но пък учителите по история и по литература го поднасят различно, така че няма особено натрапване, а по-скоро надграждане.
Децата, които четат (а те изобщо не са малко, слава Богу!) ще прочетат Карл Май и Даниел Дефо даже когато са извън учебната програма.
Едно не мога да разбера за толкова години-неистовото желание на Българина да бъде "роб"! Уникална държава, уникални специалисти, уникални историци, уникални...."патриоти".
Ами, че аз като не искам предците ми да бъдат наричани роби, да не би да съм по малко патриот от вас!
Колко учени-историци в последните дни Ви казаха/хората са чели истински исторически извори/ и то по пропагандната БНТ, че в България не е имало "роби" от местното население.
Но вие си напъвате да сте "роби" и това си е. Ами живейте си тогава, като роби, явно така ви е удобно!
"Вместо близки до техния свят книги, тийнейджърите ще анализират по литература "Стани, стани, юнак балкански", "Вятър ечи" и "Хубава си моя горо". "
РАЗБИРА СЕ, че ще анализират такива творби, а не Хари Потър. Класическите български творби не се отличават с допаминовото предозиране, характерен за творенията на "модерните тийнейджърски писатели". Така и трябва. Животът не е само допамин.
Каквото и да учат, когато излязат от школото, трябва да знаят как работи демокрацията, да знаят гражданските си права и задължения, да знаят поне един чужд език и да имат компютърна грамотност.
После трябва да има изградена държавен контрол над всяко обучение в професия или занаят - виж Германия, където всяка професия се учи 3-4 години с практика и изпити.
Е, след реформата на новия министър грешката е поправена.
Пази боже слепият да прогледне-стара българска поговорка -много валидна днес
Историята трябва да се помни за да не допуснем тя да се повтори в още по ужасен вариант.Относно Балканджи Йово тук фокусът не трябва де бъде върху отрязаните крайници а върху волята на един обикновен човек да не се пречупи пред силния на деня пред мъчителя и тирана.Колко по-малко емигранти щеше да има днес ако и ние защитавахме подобно на него идеалите си.
Коментара е изстрел в десетката. Кунева почна с демонстрация колко е поврътлива и послушна! Жалко за децата, един солиден % от тях ще останат с впечатлението че светът се върти около кресливи патриотарски лозунги на хора които просто не са чели нищо друго.
Една реформа в образованието задължително трябва да включва: 1. Орязване на часовете по литература и български с поне 20% за сметка на природни науки и информационни технологии' 2. Балансирано представяне на българската и световната литература - съотношението трябва да бъде поне 50 на 50.
Понеже чета 90-100% негативни коментари, според вас кой е най-подходящ за министър на образованието? Условията са да е човек, българин, да е още жив, да не сте вие или ваши приятели/роднини.
„...12-годишни деца да четат за отсечените крайници на Балканджи Йово".......нямам думи! Не, госпожице авторке, Вашето е популизъм и то доста елементарен и пошъл!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.