За бакшишите и рушветите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За бакшишите и рушветите

За бакшишите и рушветите

ДАИ и такситата

6709 прочитания

© Анелия Николова


В България вероятно 90% от приходите на такситата се укриват. Това е цял един сив сектор, на който държавата продължава да прави отстъпки в името на политическия комфорт. Изглежда повече от подходящо този сектор да е контролиран от регулатор, чийто втори поред директор е арестуван за корупция.

Така както българският таксиметров шофьор е синоним на агресивна нахалност, донесла му прякора "бакшиш" (с извинение към малцинството възпитани водачи), така "даиаджията" е синоним на подкуп.

Симбиозата между таксита и ДАИ всъщност е добра илюстрация за най-тъмните страни на българската икономика. Едните не могат без другите. Дори и да се направят революционни промени и таксиметровите шофьори да бъдат задължени да се регистрират като превозвачи, ако една разядена от корупция инспекция ги проверява, промяната няма да има смисъл.

А ако голяма част от превозваческите фирми не заобикаляха правилата и не плащаха подкупи, опашката от кандидати за работа в ДАИ щеше да бъде значително по-къса. Изворът на тази симбиоза е в политическия чадър - от една страна управляващите се страхуват таксиметровите шофьори да не затворят центъра на София, а от друга автомобилната инспекция е удобна хранилка за подходящи кадри.

Например през 2014 г. там трябваше да се озове бившият директор на ГДБОП Станимир Флоров, изключително близък на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов. Предишната акция на ДАНС и арестът на миналия директор на ДАИ досега не е довела до обвинение или дело. Предстои да видим дали настоящата ще произведе нещо повече.

Това трябва да се промени, особено когато има таксиметрови шофьори, които откровено признават, че са срещу протестите на техните колеги - "аз си плащам данъците, други защо да не могат". Просто политиците трябва да свият чадъра.

В България вероятно 90% от приходите на такситата се укриват. Това е цял един сив сектор, на който държавата продължава да прави отстъпки в името на политическия комфорт. Изглежда повече от подходящо този сектор да е контролиран от регулатор, чийто втори поред директор е арестуван за корупция.

Така както българският таксиметров шофьор е синоним на агресивна нахалност, донесла му прякора "бакшиш" (с извинение към малцинството възпитани водачи), така "даиаджията" е синоним на подкуп.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Еми ако политиците променят правилата за регистрация на най-общо казано превозвачите, така че да са ясни проблемът с корупцията ще се лиши от самосебе си. Ако е чак толкова трудно да се следи кой отчита всеки клиент с касова бележка нека да си плащат разумен патентен данък с включени в него и осигуровки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шок и ужас

Шок и ужас

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK