С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 8 апр 2016, 17:56, 10420 прочитания

Приказката, заплахата и надеждата "Тракия"

Индустриалната зона край Пловдив

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Успешната история на Пловдив

Новата индустрия на България

Как областта около Пловдив се превърна в промишлено сърце на страната и защо бъдещото й развитие е под въпрос

Трябват ви хора? Оправяйте се

Безпомощен да промени старата образователна система, бизнесът в Пловдив изгражда своя собствена

"Няма инвеститор, който да си е тръгнал"

Мненията на бизнеса и общината в Пловдив за развитието на града

Нула цяло и нула. Толкова е направила държавата за индустриалния клъстер, който в момента бумти на 140 км от София по магистрала "Тракия". Това е оценката на един от най-големите инвеститори там, който, разбираемо, не иска да се афишира.

Всъщност това е добра новина. Тя доказва, че въпреки пропагандата на еврофондовете най-хубавите неща в една пазарна икономика се случват не "отгоре" и решено в някой прашен кабинет, а по нормалния бизнес начин.


В случая заслугата е на няколко много инициативни предприемачи, на няколко смели инвеститори и на хиляди хора, които работят за успеха на вече над сто предприятия в зоната около Пловдив.

Данъците, членството в ЕС, подобряването на инфраструктурата (донякъде), разбира се, работят в полза на този процес. Но това е измазване на вече построена сграда. Истинската помощ трябва да е там, където държавата може да има най-голям ефект - в системи като образованието. Защото сгради и халета се правят с пари, но хора - не. И защото това са дългосрочни решения, които влияят на икономиката десетилетия напред.

Приказката "Тракия" в момента е много близо до момента, в който ще започне да се задъхва от липсата на кадри и потенциал. И просто няма да има откъде да ги намери. Това всъщност е умален модел на бъдещето на България. Демографският потенциал и разкапването на образованието са бавни процеси, но когато навлязат в решителната си фаза, е късно да бъдат обърнати и трудно да бъдат решени.



Така че "Тракия" е урок: в един момент периодът на "строиш и почваш" свършва и започва този на "няма хора". А ние не ги създаваме, нито привличаме, във всеки един смисъл. Но "Тракия" е и надежда - ако успеем да се поучим и да намерим решение там, то може би ще има полза за всички.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелена вълна Зелена вълна

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

13 дек 2019, 1709 прочитания

Пригответе си маските Пригответе си маските

Проблемът с мръсния въздух

13 дек 2019, 1725 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Ноу закон, го бек

Добровoлните отряди по границата са извън закона. Подкрепянето им от властта e насърчаване на незаконността.

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10