Приказката, заплахата и надеждата "Тракия"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приказката, заплахата и надеждата "Тракия"

Приказката, заплахата и надеждата "Тракия"

Индустриалната зона край Пловдив

10551 прочитания

© Надежда Чипева


Нула цяло и нула. Толкова е направила държавата за индустриалния клъстер, който в момента бумти на 140 км от София по магистрала "Тракия". Това е оценката на един от най-големите инвеститори там, който, разбираемо, не иска да се афишира.

Всъщност това е добра новина. Тя доказва, че въпреки пропагандата на еврофондовете най-хубавите неща в една пазарна икономика се случват не "отгоре" и решено в някой прашен кабинет, а по нормалния бизнес начин.

В случая заслугата е на няколко много инициативни предприемачи, на няколко смели инвеститори и на хиляди хора, които работят за успеха на вече над сто предприятия в зоната около Пловдив.

Данъците, членството в ЕС, подобряването на инфраструктурата (донякъде), разбира се, работят в полза на този процес. Но това е измазване на вече построена сграда. Истинската помощ трябва да е там, където държавата може да има най-голям ефект - в системи като образованието. Защото сгради и халета се правят с пари, но хора - не. И защото това са дългосрочни решения, които влияят на икономиката десетилетия напред.

Приказката "Тракия" в момента е много близо до момента, в който ще започне да се задъхва от липсата на кадри и потенциал. И просто няма да има откъде да ги намери. Това всъщност е умален модел на бъдещето на България. Демографският потенциал и разкапването на образованието са бавни процеси, но когато навлязат в решителната си фаза, е късно да бъдат обърнати и трудно да бъдат решени.

Така че "Тракия" е урок: в един момент периодът на "строиш и почваш" свършва и започва този на "няма хора". А ние не ги създаваме, нито привличаме, във всеки един смисъл. Но "Тракия" е и надежда - ако успеем да се поучим и да намерим решение там, то може би ще има полза за всички.

Нула цяло и нула. Толкова е направила държавата за индустриалния клъстер, който в момента бумти на 140 км от София по магистрала "Тракия". Това е оценката на един от най-големите инвеститори там, който, разбираемо, не иска да се афишира.

Всъщност това е добра новина. Тя доказва, че въпреки пропагандата на еврофондовете най-хубавите неща в една пазарна икономика се случват не "отгоре" и решено в някой прашен кабинет, а по нормалния бизнес начин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cose avatar :-|
    cose

    "Тракия икономическа зона" е просто маркетинговото име на 10-на цеха покрай магистрала Тракия в пловдивска област с 5000 заети сумарно. Само в Арсенал - Казанлък работят 7000 души без ден да му правят реклама в Капитал, защото не са си платили за услугата. От 2008 до 2015 г. работещите по трудов договор в пловдивска област са намалели с 40 000. Пазарът на труда в областта е слабо аттактивен

  • 2
    xdt32494177 avatar :-|
    xdt32494177

    Не става дума дали тея тъпи майни имат 5 цеха от другата страна на табелата за края на града. Просто в един от бедните български региони се случва нещо положително, което поради липса на добра образователна система и години обезлюдяване, поради бедноста в региона, може да не се развие.

  • 3
    yol avatar :-|
    Yol

    COSE, сравнявай оборота, а не броя работници. А и продукцията, която произвеждат. Защото аз не се чувствам особено горд от оръжейното производство.

  • 4
    merch0 avatar :-|
    merch0

    Кадри се намират трудно, но висококвалифицираните кадри в "Тракия" са много малко, това са главно производствени халета и наеманите хора не трябва да имат някакви специални квалификации. Либхер уж ще се разрастват, но търсят 5 или 6 висококвалифицирани прециалисти. Така, че според мен проблемър е по-скоро демографски, от колкото въпрос на квалифицирани кадри. Има слухове, че от Стара Загора вече започват да наемат хода да работят в тази икономическа зона.

  • 5
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    че са производствени халета сички знаят... ама да си мислиш, че в 21 век мое да фанеш некой от родопите и да набуташ без поне 3-4 месеца сериозно учене у озрам да сглобява лед драйвъри... е точно както бай тошо е правил компютри навремето :)

  • 6
    3800.200av_port avatar :-P
    Ivan Stoyanoff

    Кадри се намират трудно и квалифицирани също ако ги търсиш измежду създадените от Тодор Живков, или търсиш да фанеш някой от Родопите, или ако си тръгнал с трици маймуни да хващаш. Обаче всеки средно опитен мениджър знае как да ги намери.
    Обаче редакционните коментатори на Капитал не знаят. Обаче въпросът не е да се намери решение, а да се оплюе държавата - любим прийом на агит-пропагандистите.
    Ако ви кажа, че съм най-добрия зъболекар вие ще дойдете ли да ви оправя зъбите? Добрите матраци се правят от специалисти по матраците.
    Което означава - по нормалния бизнес начин. Което означава, че е нужно само да се предложат съответните високи заплати. Кадрите, специалистите няма защо да ги търсиш - те сами ще те намерят. Страна сме от Европейския съюз. Ако това не помогне трябва да се предложат съответните по-високи заплати. Ако и това не помогне предложете още по-високи заплати или такива на които кадрите и специалистите просто не могат да устоят.
    Американците отдавна са го измислили!
    Не правете пропаганда в стил Мико Миков!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK