Внимание, летище
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Внимание, летище

Внимание, летище

Концесията на летище София

5182 прочитания

© Георги Кожухаров


Сметките трябва да бъдат добре направени, за да не се окаже в даден момент, че пътниците трябва да платят това удоволствие.

Най-апетитната хапка в транспортния сектор - летище София, най-накрая полетя към концесионирането си. Министерството заяви, че очаква сериозната сума от 1.2 млрд. лв. за 35-годишен договор. Тъй като отчетите на летището са всичко освен ясни, е възможно това и да е реалистична цена, няма как да бъде казано категорично.

Но освен постигането на добра цена ще са важни още две неща. Сметките трябва да бъдат добре направени, за да не се окаже в даден момент, че пътниците трябва да платят това удоволствие. И второ - концесията трябва да е максимално честна и прозрачна. Само така министерството може да гарантира, че в крайна сметка е постигнало най-добрата сделка, и да опровергае недоверието в концесиите на пристанища и летища, които организира досега.

Основно оправдавайки се със законови изисквания, министерството държи тези концесии в мъгла чак до подаването на офертите. Журналистите не се уведомяват кога предстои подаването на офертите, а крайният резултат става ясен едва при избора на кандидата. Практиката до момента показва процедури с по един кандидат, при които реално няма състезание, а повечето спечелили са известни имена от различни кръгове по интереси покрай властта.

Засега министерството декларира, че всички ще могат да се запознаят с конкретните параметри на концесията след около 10 дни. Това е добра първа стъпка, но останалите също са важни. Този път министерството на Московски, което се проваля доста сериозно в контролните и управленските си функции, трябва да демонстрира адекватност. Защото 35 години са доста дълго време, ако не си доволен от условията.

Сметките трябва да бъдат добре направени, за да не се окаже в даден момент, че пътниците трябва да платят това удоволствие.

Най-апетитната хапка в транспортния сектор - летище София, най-накрая полетя към концесионирането си. Министерството заяви, че очаква сериозната сума от 1.2 млрд. лв. за 35-годишен договор. Тъй като отчетите на летището са всичко освен ясни, е възможно това и да е реалистична цена, няма как да бъде казано категорично.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Високата лицензионна такса няма как да бъде платена от някой друг освен от пасажерите. Което само по себе си е вредно. Далеч по-важно от приходите от концесия е софийското летище да се развие - да има чести полети към много дестинации. Това е жизнено важно за София и страната като цяло защото така се създават бизнес възможности. Една от възможностите за развитие на БГ е да стане център за аутсорсване на бек-офис операции. Но за това е критично важно страната да има добра връзка с повечето големи градове в Европа. Ако се вдигнат лицензионните такси това ще означава по-малко полети от нискобюджетни компании (а на високо-бюджетните не бива да разчитаме, че някак внезапно ще започнат да ни решават проблемите).

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Концесията трябва да е обвързана със запазване на таксите, които пасажерите плащат - т.е. концесионерът да печели от добавени услуги, а не като смъква 10 кожи само заради де факто монополното положение на летището.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    С малко такси не може да се финансират години ново крадене в БДЖ - социалната система, която дарява железопътен превоз на 1% от капацитета си за българските селяни, понеже не иска да се реформира.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Той би свалял кожи не в зависимост от концесионната такса, а в зависимост от политиката. Монополното положение винаги дава такива възможности, независимо от таксата. Друг е въпроса, че не съм на мнението, че софийското летище има монопол. Букурещ и Белград са достатъчно близо.

  • 5
    briton avatar :-|
    briton

    С този параван Московски какво друго да очакваме. Той е чисто и просто поредната маша от ДС кръговете, управлявана чрез БиБито.
    Две приказки на кръст не може да каже, но иначе е министър. Той пък БиБито като може да каже (сигурно затова е министър председател) и повече е на същото ниво.

  • 6
    himler avatar :-|
    himler

    Ами ще се търси транспорт с рейс я до Отопени, я до Кемал Ататйурк, е някои може и до Белград да идат! И без това хората от Русенско, Търновско, Силистренско и т.н.т. летят през Румъния!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK