Коренът е в училище
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Коренът е в училище

Коренът е в училище

Липсата на финансова култура в България

15637 прочитания

© Надежда Чипева


Петдесет и осем жалби има срещу собственика на затворената "Популярна каса" в Дупница. Тя всъщност вероятно е просто класическа пирамида, при която вложителите са привлечени с обещания за високи лихви, плащани с парите на ниви вложители. Прокуратурата ще бъде институцията, която трябва да защити интереса на вложителите (предвид успеха й с финансови престъпления досега - съмнително).

Със сигурност е проблем, че в центъра на града открито някой, който не е банка, е рекламирал депозити. Но огромна част от отговорността за защита на собствените им пари носят самите хора - когато ти дават лихви от 14-15% при пазарни около 1%, трябва да се досетиш, че има нещо нередно.

Проблемът с ниската финансова култура на българите е сериозен. Тази седмица социологическо изследване на "Алфа рисърч" по поръчка на Visa показа, че мнозинството от българските ученици са слабо запознати с основни финансови термини, а най-разпознаваемата частна финансова институция за тях е заложната къща. Част от тези ученици след време ще са част от растящата клиентела на бързите кредити (виж повече в темата на броя Светлата и тъмната страна на бързите кредити)

Ако не могат да смятат проценти и не знаят какво е депозит, е също толкова вероятно да изпаднат в невъзможност да покриват тези кредити и съответно да се плъзнат към черния сектор на пазара на труда. Петдесет и осем души в Дупница може да изглеждат малко, но 24% от населението, които теглят поне веднъж на всеки 1-6 месеца бърз кредит, са доста по-значим рисков фактор.

Макар през последните години в учебната програма да бяха вкарани предмети като предприемачество, преподаването продължава да е теоретично, с цел зубрене и никаква връзка с реалния живот.

Мнозина вероятно знаят какво е главница, но дали ако трябва да преценят плаката на входа на Пловдив "100 лева заем днес, връщаш 103 след месец", ще осъзнаят, че 36% годишна лихва е ужасно много? Ако се чудите как това засяга вас, които можете да сметнете лихва, можем просто да цитираме една от излъганите в Дупница: "По-добре да се върнат братя Галеви."

Петдесет и осем жалби има срещу собственика на затворената "Популярна каса" в Дупница. Тя всъщност вероятно е просто класическа пирамида, при която вложителите са привлечени с обещания за високи лихви, плащани с парите на ниви вложители. Прокуратурата ще бъде институцията, която трябва да защити интереса на вложителите (предвид успеха й с финансови престъпления досега - съмнително).

Със сигурност е проблем, че в центъра на града открито някой, който не е банка, е рекламирал депозити. Но огромна част от отговорността за защита на собствените им пари носят самите хора - когато ти дават лихви от 14-15% при пазарни около 1%, трябва да се досетиш, че има нещо нередно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    oserv avatar :-|
    Patilan

    Еда, но пък е важно да им набиват в главата че сме роби, и коя година е бил битката при Клокотница....

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Твърденията в тази мноооого кратка статия са абсолютно верни и дори си мисля, че хората нарочно се държат необразовани, за да модат разни спекуланти (а и не само) да печелят големи пари на техен гръб. От друга страна обаче, който иска да се учи и образова, ще намери и начин, така, че всичко започва от възпитанието в семейството, а не от училището...

  • 3
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    В някои гимназии се изучават учебните предмети "Икономика" и "Предприемачество".

    В крайна сметка, ако иска, човек може да си купи посветените на тази тематика учебници и книги, които са в наличност в книжарниците.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Поздравления, че отчитате монументалната глупост, служеща за основа на бързите кредити!

    Бай дъ уей, предприемачеството е мноооого малка част от предметите, при които се зубри и се диктува с 0 резултат.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "ISTORIK":

    Финансовата култура трябва да се тика в устата на учениците много повече от чуждата литература и химията.

  • 6
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    Всеки учител ще ти каже, че неговият учебен предмет е най-важен. :-)

    За мен, разбира се, това е историята - тъй като всяка друга наука може да бъде в помощ на моята (литературата, езиците - живи и мъртви, географията, археологията, астрономията, археоастрономията и така нататък.)

  • 7
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Ограмотяването, възпитанието,
    Образованието , стопанството и т.н
    Глупако.

  • 8
    Stabilnost avatar :-|
    БСП създаде Пеевски ГЕРБ го нахрани

    До коментар [#1] от " Patilan ": +++++++++++ абсолютно

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "ISTORIK":

    Дядо ми е бил учител по история. И аз съм голям фен на историята. Неслучайно не съм я включил сред по-маловажните предмети (по мое мнение).

    Само че за да имаме добро образование, не можем да запълваме учебните дни на децата с информация, която е хубаво да знаят. Трябва да се стремим да изградим минимални общи познания (и национално чувство - историята се включва тук) и да им помогнем да се профилират за професионалния живот. Всичко друго е информация, която е свободно достъпна в интернет.

    Финансовата култура е необходима крещящо на всяко общество, живяло в социалистическия блок, а и не само. То дава практически ползи от познанието му. Ползи, каквито няма от издиктувания назубрен материал по литература - за живота на Шекспир и какво мисли учителката за значението на трудовете му.

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Patilan":

    Абсолютно важно е да се наблегне на това, че сме се освободили от робство. Битката при Клокотница също е ключово събитие ако не в Европейската, то в Българската история. Докато точите зъби по историята, която хаби 1, най-много 2 часа от учебната седмица на вашите деца, те се мъчат да смогнат на темповете на диктуване на половината учители. Те не са там за да научат нещо. Те са там за да чуят мнението на учителя. И да го назубрят.

    И после да се покатерят на държавната стълбичка като Пеевски, без да имат никакъв срам че вредят на своята РОДИНА и своите СЪНАРОДНИЦИ, защото тях битката при Клокотница и годината на освобождението не ги интересува.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK