С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 12 авг 2016, 16:37, 11830 прочитания

Рециклиране без конкуренция

Таксата за внос на автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На пръв поглед изглежда, че правителството е създало всички условия събираната от вносители и граждани продуктова такса от излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) да отива по предназначение - за оползотворяването и рециклирането на автомобилите. Както и за изпълнението на поставените от МОСВ цели - на година да се рециклират определен брой коли, чрез по-високата такса за внос на стари автомобили да се ограничи вносът им, а избраните да събират таксата и да администрират процеса частни дружества да се конкурират помежду си.

Това обаче е само на пръв поглед. Като се изключи обаче фактът, че откакто имат разрешителни да извършват дейността по събирането на екотаксата, трите частни дружества ежегодно отчитат, че изпълняват задълженията си по рециклирането, нито една от останалите цели на практика не е постигната за трите години, откакто е създаден този модел. В България продължават да се внасят предимно стари автомобили. Според доклада на Изпълнителната агенция по околна среда за 2014 г. картината със състоянието на автомобилния парк в страната е същата като от предходни години - 69% от автомобилите са между 15 и над 20 години. Не се получава и конкуренцията между дружествата, които събират продуктовата такса, което да доведе до намалението й за гражданите.


За тях не е удобно да си я плащат в държавното предприятие ПУДООС, защото, там тя е по-висока, а и за да я платят, трябва да се разходят до някоя банка и да преведат парите по банков път. Така единственият избор на хората остават трите частни акционерни дружества. Между тях обаче няма реална конкуренция (вижте повече в текста "Рециклирани милиони")


Този модел изглежда порочен, защото с благословията на държавата се дава предимство на едни фирми пред други. Това изкривява пазара в този сектор и не позволява парите, събирани от хората - на практика квазиданък, да се изразходват прозрачно и ефективно


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инжекция от мнения и аргументи Инжекция от мнения и аргументи

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

15 ное 2019, 2086 прочитания

Колко е "дясна" политиката на ГЕРБ 2 Колко е "дясна" политиката на ГЕРБ

От седмицата

15 ное 2019, 4938 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Кога х + у = - z

Задача по зададено от Иван Костов условие

Още от Капитал
Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10