С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 12 авг 2016, 16:37, 11776 прочитания

Рециклиране без конкуренция

Таксата за внос на автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На пръв поглед изглежда, че правителството е създало всички условия събираната от вносители и граждани продуктова такса от излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) да отива по предназначение - за оползотворяването и рециклирането на автомобилите. Както и за изпълнението на поставените от МОСВ цели - на година да се рециклират определен брой коли, чрез по-високата такса за внос на стари автомобили да се ограничи вносът им, а избраните да събират таксата и да администрират процеса частни дружества да се конкурират помежду си.

Това обаче е само на пръв поглед. Като се изключи обаче фактът, че откакто имат разрешителни да извършват дейността по събирането на екотаксата, трите частни дружества ежегодно отчитат, че изпълняват задълженията си по рециклирането, нито една от останалите цели на практика не е постигната за трите години, откакто е създаден този модел. В България продължават да се внасят предимно стари автомобили. Според доклада на Изпълнителната агенция по околна среда за 2014 г. картината със състоянието на автомобилния парк в страната е същата като от предходни години - 69% от автомобилите са между 15 и над 20 години. Не се получава и конкуренцията между дружествата, които събират продуктовата такса, което да доведе до намалението й за гражданите.


За тях не е удобно да си я плащат в държавното предприятие ПУДООС, защото, там тя е по-висока, а и за да я платят, трябва да се разходят до някоя банка и да преведат парите по банков път. Така единственият избор на хората остават трите частни акционерни дружества. Между тях обаче няма реална конкуренция (вижте повече в текста "Рециклирани милиони")


Този модел изглежда порочен, защото с благословията на държавата се дава предимство на едни фирми пред други. Това изкривява пазара в този сектор и не позволява парите, събирани от хората - на практика квазиданък, да се изразходват прозрачно и ефективно


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да се хванем за зелено Да се хванем за зелено

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

23 авг 2019, 1498 прочитания

Кокошата работа на ДАНС 1 Кокошата работа на ДАНС

Репресията срещу ген. Шивиков

23 авг 2019, 5510 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Кога х + у = - z

Задача по зададено от Иван Костов условие

Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица