Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
На пръв поглед изглежда, че правителството е създало всички условия събираната от вносители и граждани продуктова такса от излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) да отива по предназначение - за оползотворяването и рециклирането на автомобилите. Както и за изпълнението на поставените от МОСВ цели - на година да се рециклират определен брой коли, чрез по-високата такса за внос на стари автомобили да се ограничи вносът им, а избраните да събират таксата и да администрират процеса частни дружества да се конкурират помежду си.
Това обаче е само на пръв поглед. Като се изключи обаче фактът, че откакто имат разрешителни да извършват дейността по събирането на екотаксата, трите частни дружества ежегодно отчитат, че изпълняват задълженията си по рециклирането, нито една от останалите цели на практика не е постигната за трите години, откакто е създаден този модел. В България продължават да се внасят предимно стари автомобили. Според доклада на Изпълнителната агенция по околна среда за 2014 г. картината със състоянието на автомобилния парк в страната е същата като от предходни години - 69% от автомобилите са между 15 и над 20 години. Не се получава и конкуренцията между дружествата, които събират продуктовата такса, което да доведе до намалението й за гражданите.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
4 коментара
Ясно е, че хората и след 10 години няма да имат пари за кола от магазина, но поне да почнат да опрощават тези такси по следната схема: Бракувам стара кола, регистрирам кола с 5 години по нова без такса. Така поне малко ще се насърчава подмладяването на автопарка.
Това си е събирачница за пари на свои хора. Фирмите които събират са на министър или някой депутат.
До коментар [#1] от "kokoto2":
абсолютно, смешно е да се твърди че в БГ има каквото и да е "политика" в сферата на околната среда и подобряване условията на живот (например чистотата на въздуха).
всичко свършва с някакви измислени таксички... а е толкова лесно да се обърнат нещата.
До коментар [#1] от "kokoto2":
Не знам, дали сметката ще излезе в полза на околната среда, ако купуваш всеки 5 години автомобил. Било то и втора ръка. Все пак за изработката на един автомобил се израходват много ресурси и се изхвърлят доста вредни газове и други вредни вещества.
Аз смятам, че по "екологично" би било да се закупи автомобил и да се кара 15-20-25 години, но това си е лично мое мнение.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.