С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 12 авг 2016, 16:37, 11448 прочитания

Рециклиране без конкуренция

Таксата за внос на автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Ето ти 40 лева, вземи си нова кола

Новите продуктови такси за превозни средства няма да намалят броя на старите автомобили, нито ще изчистят въздуха

1 юни 2018

Няма да има продуктова такса за електромобили

Въвежда се такса и за автобуси и камиони

22 май 2018

18 общини се състезават за финансиране за компостиращи инсталации

Средствата са по ОП "Околна среда" и общата им стойност е 98 млн. лв.

16 авг 2016

Свързаност и много Панама

Едни и същи лица контролират и събирането на продуктовата такса за излезли от употреба автомобили, и бизнеса с рециклирането

12 авг 2016

Рециклирани милиони

Нов рунд на противопоставяне в бизнеса със скрап заради разпределението на продуктовите такси за излезли от употреба автомобили

12 авг 2016

Рециклирането в ЕС - дяволът e в детайлите

Важен е не броят на организациите, а принципите, по които се управлява процесът

12 авг 2016

В страната на старите коли

Продажбите на нови и употребявани автомобили се увеличават, но въпреки това още дълго време ще плащаме цената на цапащия автопарк

29 юли 2016

Автопаркът: по-голям, но стар

Продажбите на нови коли в България за полугодието се увеличават с 6-7%

21 юли 2016

За какво да внимаваме, когато сключваме "Автокаско"

Пазарът на нови коли се раздвижва нагоре, а с това растат и застраховките им

19 мар 2016
На пръв поглед изглежда, че правителството е създало всички условия събираната от вносители и граждани продуктова такса от излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) да отива по предназначение - за оползотворяването и рециклирането на автомобилите. Както и за изпълнението на поставените от МОСВ цели - на година да се рециклират определен брой коли, чрез по-високата такса за внос на стари автомобили да се ограничи вносът им, а избраните да събират таксата и да администрират процеса частни дружества да се конкурират помежду си.

Това обаче е само на пръв поглед. Като се изключи обаче фактът, че откакто имат разрешителни да извършват дейността по събирането на екотаксата, трите частни дружества ежегодно отчитат, че изпълняват задълженията си по рециклирането, нито една от останалите цели на практика не е постигната за трите години, откакто е създаден този модел. В България продължават да се внасят предимно стари автомобили. Според доклада на Изпълнителната агенция по околна среда за 2014 г. картината със състоянието на автомобилния парк в страната е същата като от предходни години - 69% от автомобилите са между 15 и над 20 години. Не се получава и конкуренцията между дружествата, които събират продуктовата такса, което да доведе до намалението й за гражданите.

За тях не е удобно да си я плащат в държавното предприятие ПУДООС, защото, там тя е по-висока, а и за да я платят, трябва да се разходят до някоя банка и да преведат парите по банков път. Така единственият избор на хората остават трите частни акционерни дружества. Между тях обаче няма реална конкуренция (вижте повече в текста "Рециклирани милиони")


Този модел изглежда порочен, защото с благословията на държавата се дава предимство на едни фирми пред други. Това изкривява пазара в този сектор и не позволява парите, събирани от хората - на практика квазиданък, да се изразходват прозрачно и ефективно


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо убийството в Русе хвана всички за гърлото 3 Защо убийството в Русе хвана всички за гърлото

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

12 окт 2018, 8770 прочитания

Колко струва властта на Борисов 3 Колко струва властта на Борисов

Опитите за откупуване на политическо спокойствие с пари на данъкоплатеца едва ли ще спрат до тук

12 окт 2018, 2854 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Кога х + у = - z

Задача по зададено от Иван Костов условие

В България дизелът побеждава

За първи път за последните три години българският автопарк расте, но има силно увеличение и при колите над 20 години

Арх. Иво Пантелеев: Част от недоволството се дължи на преекспонирани снимки в интернет

Водещият проектант на течащите от няколко месеца ремонти в центъра на София пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Какво ново в съвременното изкуство

Новите изложби, интересните автори и важните събития - какво да знаем и къде да отидем

Варненско ято

След години в безтегловност културната сцена в града отново намира пътя си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Данъчните закони минаха на първо четене; Индустриалните зони с поръчка за 70 млн. лв.; "Уникредит" ще продава застраховки на "Алианц"

Емисия

DAILY @7AM // 17.10.2018 Прочетете