Рециклиране без конкуренция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рециклиране без конкуренция

Shutterstock

Рециклиране без конкуренция

Таксата за внос на автомобили

12074 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


На пръв поглед изглежда, че правителството е създало всички условия събираната от вносители и граждани продуктова такса от излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) да отива по предназначение - за оползотворяването и рециклирането на автомобилите. Както и за изпълнението на поставените от МОСВ цели - на година да се рециклират определен брой коли, чрез по-високата такса за внос на стари автомобили да се ограничи вносът им, а избраните да събират таксата и да администрират процеса частни дружества да се конкурират помежду си.

Това обаче е само на пръв поглед. Като се изключи обаче фактът, че откакто имат разрешителни да извършват дейността по събирането на екотаксата, трите частни дружества ежегодно отчитат, че изпълняват задълженията си по рециклирането, нито една от останалите цели на практика не е постигната за трите години, откакто е създаден този модел. В България продължават да се внасят предимно стари автомобили. Според доклада на Изпълнителната агенция по околна среда за 2014 г. картината със състоянието на автомобилния парк в страната е същата като от предходни години - 69% от автомобилите са между 15 и над 20 години. Не се получава и конкуренцията между дружествата, които събират продуктовата такса, което да доведе до намалението й за гражданите.

За тях не е удобно да си я плащат в държавното предприятие ПУДООС, защото, там тя е по-висока, а и за да я платят, трябва да се разходят до някоя банка и да преведат парите по банков път. Така единственият избор на хората остават трите частни акционерни дружества. Между тях обаче няма реална конкуренция (вижте повече в текста "Рециклирани милиони")

Този модел изглежда порочен, защото с благословията на държавата се дава предимство на едни фирми пред други. Това изкривява пазара в този сектор и не позволява парите, събирани от хората - на практика квазиданък, да се изразходват прозрачно и ефективно

На пръв поглед изглежда, че правителството е създало всички условия събираната от вносители и граждани продуктова такса от излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) да отива по предназначение - за оползотворяването и рециклирането на автомобилите. Както и за изпълнението на поставените от МОСВ цели - на година да се рециклират определен брой коли, чрез по-високата такса за внос на стари автомобили да се ограничи вносът им, а избраните да събират таксата и да администрират процеса частни дружества да се конкурират помежду си.

Това обаче е само на пръв поглед. Като се изключи обаче фактът, че откакто имат разрешителни да извършват дейността по събирането на екотаксата, трите частни дружества ежегодно отчитат, че изпълняват задълженията си по рециклирането, нито една от останалите цели на практика не е постигната за трите години, откакто е създаден този модел. В България продължават да се внасят предимно стари автомобили. Според доклада на Изпълнителната агенция по околна среда за 2014 г. картината със състоянието на автомобилния парк в страната е същата като от предходни години - 69% от автомобилите са между 15 и над 20 години. Не се получава и конкуренцията между дружествата, които събират продуктовата такса, което да доведе до намалението й за гражданите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Ясно е, че хората и след 10 години няма да имат пари за кола от магазина, но поне да почнат да опрощават тези такси по следната схема: Бракувам стара кола, регистрирам кола с 5 години по нова без такса. Така поне малко ще се насърчава подмладяването на автопарка.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Това си е събирачница за пари на свои хора. Фирмите които събират са на министър или някой депутат.

  • 3
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    До коментар [#1] от "kokoto2":

    абсолютно, смешно е да се твърди че в БГ има каквото и да е "политика" в сферата на околната среда и подобряване условията на живот (например чистотата на въздуха).
    всичко свършва с някакви измислени таксички... а е толкова лесно да се обърнат нещата.

  • 4
    fyb1439887506471923 avatar :-|

    До коментар [#1] от "kokoto2":

    Не знам, дали сметката ще излезе в полза на околната среда, ако купуваш всеки 5 години автомобил. Било то и втора ръка. Все пак за изработката на един автомобил се израходват много ресурси и се изхвърлят доста вредни газове и други вредни вещества.
    Аз смятам, че по "екологично" би било да се закупи автомобил и да се кара 15-20-25 години, но това си е лично мое мнение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Pozor, diváci*

Pozor, diváci*

Тури му чакъл

Тури му чакъл

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK